• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rostskyddsbehandling

Status
Stängd för vidare inlägg.

Carola Stridsberg

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
44946
Medlemskap
2026
Behöver/bör man rostskyddsbehandla en ny husbil byggd på Al-Ko chassi?
Jag får olika svar överallt
Jag har förstått att det av någon anledning kan påverka märkesgarantin att göra behandlingen på vissa märken.
Någon som är klokare än jag?

Jag rostskyddsbehandlade min Rapido med ALKO chassie. Själva Alkochassiet behöver ingen rostskyddsbehandling utan det är Fiatdelen som behöver det. Hade inga problem med garantier efter det. Har du tänkt köra på vintern så är det bra att rostskyddsbehandla bilen.

Jag rostskyddsbehandlade min Rapido med ALKO chassie. Själva Alkochassiet behöver ingen rostskyddsbehandling utan det är Fiatdelen som behöver det. Hade inga problem med garantier efter det. Har du tänkt köra på vintern så är det bra att rostskyddsbehandla bilen.
Tack för svar, då vet jag det Jag kommer troligen inte att köra så mycket i Sverige på vintern.

När jag köpte min senaste bil 2014 visserligen personbil lät jag göra en extra underredsbehandling innan jag hämtade ut den just för att den var ren o torr, och varje gång vid besiktning så har jag fått höra att det var en klok åtgärd. Sedan vad det gäller garanti på husbil det vet jag inte. Lycka till med nya bilen.
Tommy

I min värld - detta är minerad område.

Husbil - det finns en bildel och en bodel. Fullt möjligt att bildelstillverkaren gillar om du rostskyddar den.Bodelstillverkaren - tveksamt. Har sett att fuktgarantin kan äventyras om du rostskyddar bodelen. Jag skulle inte rostskydda utan skriftligt svar från auktoriserad återförsäljare eller generalagent.

Tack för era svar. Jag hoppar över rostskyddsbehandlingen och gör en Ditec original lackbehandling istället.
Jag planerar inte att köra i Sverige på vintern mer än nödvändigt.
En dyr lackbehandling på en ny bil är närmast att kasta pengar i sjön, en rostskyddsbehandling däremot bevarar bilens värde i många år!

Som du själv brukar skriva, vad har du för underlag för detta påstående?
Brukar jag det? Men, en ny bil behöver ingen lackbehandling, det kan man göra efter några år vid behov för att få upp glansen igen.
Rostskyddsbehandlingen, om den är rätt gjord skyddar bilen mot rost i hela dess livslängd, framförallt inuti balkar och bärande delar.

Senast ändrad:
Som du själv brukar skriva, vad har du för underlag för detta påstående?
Tja underlaget för detta bör väl finnas nånstans under bilen Om nån orkar krypa under bilen om 20-30-40 år... knappast troligt, då AI helt kommer att dominerar och har tagit över det mesta...

Bäst, att göra både underredsbehandling och lackkonservering. Detta är två totalt olika saker..så att ställa det ena emot det andra är... tja ologiskt.
Men om man ställs inför frågan... man måste välja enbart en av dessa..så hade jag valt underredsbehandling....
Jag har inget underlag...för...men även om man inte kör särskilt mycket i vinterväglag..med salt..så får man upp salt.. och det kommer att finnas kvar under bilen...tills det tvättas bort... så det bästa för en bil är att aldrig köras i salt... tänk också på att det saltas inte enbart i Sverige... Tyskland...Frankrike med fler länder.

Nu har jag fått en massa feedback på olika ställen och slutsatsen jag drar är följande….En lackbehandling är bra att göra direkt. Enligt vad jag fått till mig så gör det bilen väldigt mycket mer motståndskraftig mot smuts och betydligt mer lättvättad.
En rostskyddsbehandling behövs inte när jag inte kommer att köra i snöslask på saltade vägar. Skulle jag av oklar anledning ångra mig och göra just det så kan jag genomföra en rostskyddsbehandling.

Eftersom vi haft 9 husbilar/plåtisar och hittills inte gjort varken den ena eller den andra behandlingen så lär det knappast handla om liv eller död….så att säga.

Så summan av kardemumman blir en lackbehandling.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen