• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varför vintercampar du?

Nej jag menar en ir termometer en kamera är för dyr, Jag och min kompis som byggde stora drönare funderade på en kamera för att kunna filma hus en kall dag, då kunde man se var värmeläckorna fanns. Att varm luft stiger fick jag lära mej mycket tidigt i skolan och minns det än, man behöver inte vintercampa man behöver bara stå på en ställplats i minusgrader. Luftintagen sitter lågt i en husbil och takluckan är så gjord att luften går ut där för att få cirkulation och det är gjort för att det ska komma in frisk luft med syre har inget med temperaturen att göra. Det är så regelverket är,

Vi har firat både jul och nyår i husbil. Senhöst, vinter och tidig vår är det härligt att komma ut för skogspromenader med hunden, mindre bilar på trevliga ställplatser gör ett behagligt lugn. Försöker dock undvika att köra i salt och slask, men här i Skåne har vi barmark det mesta av vintern. Framåt kvällen är det mysigt att tända en brasa som värmer när man sitter insvept i en filt och grillar lite korv. Krypa ner i sängen, ligga och lyssna på tystnaden i en varm husbil är en lisa för själen.
Bild från Persköps ställplats, morgonpromenad med hunden en tidig vårdag.IMG_8685.webp

Nu skojar du väl, "Nysnö kan vilken bil som helst forcera en halvmeter" pudersnö kanske!
Sedan får man väl skilja mellan din bil och normala husbilar, med vår lilla bil har vi varit på många oskottade småvägar och parkeringar. Även i fjällen. Värre med 10 ton/ 10m om något händer.
Nej inte alls.
Jag menar inte vad som gäller för min bil, utan vad som gäller för personbilar (PB1) och större.
Grejen är inte detta med nysnö, utan att man kör utan tvekan fast med en tvåhjulsdriven bil i 30 cm packad snö.
Med 4x4 och diffspärrar är det en annan sak.

Detta är min erfarenhet.

Vi använder också husbilen hela året (även om det inte blir riktigt lika ofta på vintern) Ett ordentligt vintertäcke över hytten rekommenderas starkt men sedan fungerar vår Adria Coral XL precis som på sommaren. Har varit ute på småvägar i samband med Svenska Rallyt när det var i Värmland och på snöiga ställplatser och badplatsparkeringar i södra Sverige. Har dubbade vinterdäck och även snökedjor med men har inte behövt dem. Enda gången vi har kört fast var på en camping (!) där vädret slog om till plusgrader under natten och gräsmattan blev lervälling (tjällossning)
Man får tänka sig lite för och kanske inte köra ner för okända isiga småvägar utan att ha en plan på hur man kommer tillbaka upp och inte stå för otillgängligt om det väntas stora snömängder under natten men annars ser jag det bara som positivt att köra på vintern. Testa!

Nej inte alls.
Jag menar inte vad som gäller för min bil, utan vad som gäller för personbilar (PB1) och större.
Grejen är inte detta med nysnö, utan att man kör utan tvekan fast med en tvåhjulsdriven bil i 30 cm packad snö.
Med 4x4 och diffspärrar är det en annan sak.

Detta är min erfarenhet.
Man får ju se sig för lite mera på vintern, blankis med nysnö på är inte att leka med t.ex. Relativt vanligt i södra och mellersta Sverige.
Snö på en grusväg är ju behagligare. Snökedjor är ju närmast obligatoriskt som gardering på vintern, liksom en snöskyffel och en lite hink med
krossgrus.

Tack för fina inlägg.
Ska kolla efter vinterdäck hos lokala däckhandlare och jämföra med kända sajter.
Är lite lockande, trots bitande kyla, blöta kläder, kalldrag.
Husbilen står hemma och man får väl testa sig fram för ett drägligt inomhusklimat. Fläkt i husbilen har jag förstått ska hjälpa mot känslan mot kallras eftersom luften cirkulerar bättre. Har några USB-fläktar och ett par datorfläktar som skulle kunna fungera.

Fyll gärna på med mer positiva erfarenheter.

1761209694284.webp1761209708516.webp1761209742646.webp

Tack för fina inlägg.
Ska kolla efter vinterdäck hos lokala däckhandlare och jämföra med kända sajter.
Är lite lockande, trots bitande kyla, blöta kläder, kalldrag.
Husbilen står hemma och man får väl testa sig fram för ett drägligt inomhusklimat. Fläkt i husbilen har jag förstått ska hjälpa mot känslan mot kallras eftersom luften cirkulerar bättre. Har några USB-fläktar och ett par datorfläktar som skulle kunna fungera.

Fyll gärna på med mer positiva erfarenheter.

Visa bilaga 242169Visa bilaga 242170Visa bilaga 242171
Istället för fläktar o.d. satsa pengarna på ett riktigt täcke till framrutorna, det är där som kallras och drag till absolut största delen uppstår.
Det fabuleras en hel del om drag och liknande från en del som aldrig prövat, testa själva och avgör sedan vad som behöver göras!
Det är olika mellan olika bilar. Ett tips är att stänga luften till bilens egen värme, där kan det dra en hel del.
Värmesystemen fungerar oftast om man bara lär sig att hantera det. Tänk på att det inte nödvändigtvis finns el att tillgå, skulle nästan säga
att det är sällan de finaste platserna som har el på vintern.

Istället för fläktar o.d. satsa pengarna på ett riktigt täcke till framrutorna, det är där som kallras och drag till absolut största delen uppstår.
Det fabuleras en hel del om drag och liknande från en del som aldrig prövat, testa själva och avgör sedan vad som behöver göras!
Det är olika mellan olika bilar. Ett tips är att stänga luften till bilens egen värme, där kan det dra en hel del.
Värmesystemen fungerar oftast om man bara lär sig att hantera det. Tänk på att det inte nödvändigtvis finns el att tillgå, skulle nästan säga
att det är sällan de finaste platserna som har el på vintern.
Nja, det blir inte ett täcke, för att testa vintercampa. Men om det faller ut väl så kanske i framtiden i så fall. Fläkt får duga för testperiod.
Husbilen är uppgraderad gällande elsidan. 200Ah ska väl räcka för 2 dygn. (190Ah om man inte kör slut på batterierna.)

Har stått på Tandådalen en nyårsvecka med 20 minusgrader nattetid med en Burstner 810, då snurrade elmätarn på campingen rejält det är nog 15 år tillbaka.
Har bytt bil sedan den händelsen.

Jag skulle gärna vinter campa men jag har fast toa tank och beroende av markbrunn men många stängs ju redan i November och hur gör ni med gråvatten tanken???
Kasettank då finns ju rastplatser.

Jag menar snö som inte är nysnö. Nysnö kan vilken bil som helst forcera en halvmeter.

Packad snö, där hänger sig bilen lätt på underredet. För den bär garanterat inte en husbil.
Michael, har du aldrig varit i Skåne på vintern? Där betyder ibland 20 cm snö oframkomligt för allt utom terrängfordon. Snö är inte alltid som snö.

Michael, har du aldrig varit i Skåne på vintern? Där betyder ibland 20 cm snö oframkomligt för allt utom terrängfordon. Snö är inte alltid som snö.
Michael, har du aldrig varit i Skåne på vintern?
Nej, men än värre, Dalboslätten, där jag bott i 36 år.
Snö är inte alltid som snö.
Det är ju exakt den pängen jag gör, som du repeterar ovan. Mitt exempel råkar vara 30 cm.
Packad snö går inte att köra i med vanliga bilar. Jag har haft en "ovanlig" bil där jag kunde köra i ca 40 cm vindpackad snö, en Nissan Patrol med 19mm mönsterdjup och lastbilsdubb.
På slätterna packas snön av vinden, liksom den gör på kalfjället.

För att svara på original-frågan:
För att jag har ett specifikt 'ärende'.

Jul/nyårsfiranden. Åka till en skidbacke, fjällen eller något jag vill göra och slippa stugor eller hotell.

Tyvärr är vintercampande med (våra) barn ingen större njutning vintertid. Blött och trångt, skor och pjäxor överallt. Alla sitter inne efter dagens aktiviteter och går varandra på nerverna :).

Inga problem dock med värme eller drag etc. Kört fast ett par gånger innan jag köpte kedjor. Tyvärr blev det inte den njutning jag trodde innan.
Dessutom är det lite meckigt att tömma vatten och avlopp hemma igen i -15.

Vi har enbart positiva minnen från vinterveckorna på Idrefjäll där man bodde mitt i liftsystemet, ibland fem personer plus katt. Efter en hel dag i backarna och middag ville de flesta bara koppla av. Tömma gjorde man på plats eller dåvarande vägverkets rastplatser.
Alla är dock olika så man måste prova innan man vet om det fungerar.

Tillbaka
Toppen