• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montering duocontrol på egen hand?

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2026
Jag har en husbil med slang för bara en tub trots att det finns plats för två.
Är det ok att köpa en duocontrol på nätet och montera den själv?
Ska installationen godkännas någonstans?
Tips på olika duocontrol?
Installationstips?

IMG_8258.jpeg

Installationstips?

Visa bilaga 241829
Vet du hur installationen går till så är det inget problem ingen behöver godkänna detta.
Gör en tryckprovning hos firma efter montering.
Är du osäker låt proffs göra jobbet,

Om du har en hyfsat vanlig bil kan det vara värt att leta upp en likadan som redan har det installerat för att se hur det är gjort. Kan tänka mig att det är ganska vanligt med originalmonterat från fabrik och dom vet ju hur man monterar det bra.

Installationstips?

Visa bilaga 241829
Köp rätt grejer å följ monterings anvisningarna men glöm inte en slangbrottsventil med krocksensor. Åk å provtryck innan du använder gasolen!

Jag installerade en ny Duocontrol och krocksensor förra året helt på egen hand. Tog det sakta och lugnt och läste alla instruktioner noga. Jag satte filter på båda uttagen också.

Jag har bekräftat tätheten med läcksprej på alla skarvar och kopplingar som jag manipulerade vid monteringen. Inte en ersättning för en riktig tryckprovning förstås, men en sådan känns inte bråttom nu eftersom det är tätt ännu efter två säsonger.

Tack Peter B och alla ni andra som har svarat!
Det har varit god hjälp så här långt!
Givetvis är jag tacksam om någon mer har något att tillägga eftersom jag än så länge har påbörjat något!

Duo controll är orginal monterat på min bil, 2008, täthet provar ni själva enklast genom att
se till att alla lågor fungerar som dom skall och sedan stänger ni av flaskorna, några
dagar senare kollar ni att det finns gas kvar för att ex. spisen skall brinna en liten stund.
Det finns ingen anledning att betala för en gaskontroll och bilprovningen har inte rätt saker
att prova en duo.

Duocontrol är bra. Saknat det flera gånger, men inte fått tummarna ur. Stod i Vemdalen för en herrans massa år sedan i början av juni. Vi satt och solade när solen gick ner, jag i shorts. Då gick vi in i bilen, fortfarande i shorts. Efter ett par timmar ville ölen ut igen, så jag kutade mot servicehuset, fortfarande i shorts. Någonting kändes konstigt och det visade sig sedan att det var 4 minusgrader ute. (Tror det var nåt köldrekord) Trodde jag skulle dö. Mitt emellan bilen och servicehuset, valde jag servicehuset. Där var det varmt och skönt och när jag uträttat mina behov samlade jag mig en god stund för att snabbt rusa tillbaka till bilen. Fortfarande bara i shorts. I bilen hade då värmen slocknat, troligen strax innan jag sprang i väg. Så det hade snabbt blivit kallt därinne. Jag och hustrun "drog lott" om vem som skulle byta gasolflaska. Jag förlorade den här förbaskade ramsan "elle belle bi..." eller va fasen den heter. (Tror ibland att hon fuskar!) Fick på varma kläder och ut och byta flaska, Kolsvart och iskallt. Efter den turen lovade jag mig själv att skaffa duocontrol. Men minnet är kort..., suck!

Duocontrol är bra. Saknat det flera gånger, men inte fått tummarna ur. Stod i Vemdalen för en herrans massa år sedan i början av juni. Vi satt och solade när solen gick ner, jag i shorts. Då gick vi in i bilen, fortfarande i shorts. Efter ett par timmar ville ölen ut igen, så jag kutade mot servicehuset, fortfarande i shorts. Någonting kändes konstigt och det visade sig sedan att det var 4 minusgrader ute. (Tror det var nåt köldrekord) Trodde jag skulle dö. Mitt emellan bilen och servicehuset, valde jag servicehuset. Där var det varmt och skönt och när jag uträttat mina behov samlade jag mig en god stund för att snabbt rusa tillbaka till bilen. Fortfarande bara i shorts. I bilen hade då värmen slocknat, troligen strax innan jag sprang i väg. Så det hade snabbt blivit kallt därinne. Jag och hustrun "drog lott" om vem som skulle byta gasolflaska. Jag förlorade den här förbaskade ramsan "elle belle bi..." eller va fasen den heter. (Tror ibland att hon fuskar!) Fick på varma kläder och ut och byta flaska, Kolsvart och iskallt. Efter den turen lovade jag mig själv att skaffa duocontrol. Men minnet är kort..., suck!
Då måste antingen ha världens sämst isolerade bil eller världens största kissblåsa om det hann bli kallt inne under en kisspaus. ;)

Tillbaka
Toppen