• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ventilation

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Förmodligen går luften ut i takluckorna, men in?
I min bil finns en ventil på bodelsdörren, längst ner.
Går att ställa om från liten till stor öppning, har myggfilter etc. c:a 20 x 6 cm.
Oftast går ju luften uppåt, då den ju blir varmare i bilen och måste sugas in långt ner.
En skylt i bilen säger att bilen har ventilation och man inte får täppa till luftflödet.

Roysan

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min bil tar friskluften genom ventilationsöppningarna i instrumentpanelen.
Detta funkar på husbilar, naturligtvis inte på en husvagn, husvagnar har någon form av insläpp i golvet.

Ventilationsöppningarna i trappen på min bil går till ett bomtätt dubbelgolv/källare.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Min bil tar friskluften genom ventilationsöppningarna i instrumentpanelen.
Detta funkar på husbilar, naturligtvis inte på en husvagn, husvagnar har någon form av insläpp i golvet.

Ventilationsöppningarna i trappen på min bil går till ett bomtätt dubbelgolv/källare.

Så är det på min Hymer också, via kupefiltret.
Har även inbyggd ventilation i garageluckorna mot dubbelgolvet, returluften till luftburna pannan går även via dubbelgolvet.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Som redan sagts: genom takluckorna. Det går både in och ut luft där. Minst en av dem skall sakna tätningslist mellan lucka och ram, för att kunna ventilera också när den är stängd. I vår Malibu 640 är det luckan över sängen.
Det borde också bli en del ventilation via förarhyttens ordinarie ventilation, om du inte ställt reglaget på återcirkulation: 1758821422030.png.

Toppen