• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips inför första "långa" resan med plåtis

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
hej
september i början 2025
Vi tar ut euro i Bankomat vid banken sist sparkasse Österike kursen 300 e blev 3450 lr 11,50 med kort var kuren 10,75- 10,90 best var Jetmacken så lite större belopp med kort .
Vaxlar man i ATM då räcker inte 12,00 som kurs .
Betalar man hos typ calles med kort välj att betala i euro inte danska kr.
Det vi betalade kort blev 900 kr mindre än euro i kontant.
Japp, stämmer bra med mina erfarenheter. Cash är absolut nödvändigt vid vissa automater, särskilt mynt. Sedan är det absolut bra att ha cash i reserv. Men sammantaget blir det alltid dyrare med cash och cash är absolut inte King! Sorry toker! :) Men du är bra på så mycket annat..., som till exempel..., eller när du..., men i alla fall vid.., ? Men va fan, jag gillar dig ändå! :msn_heart::msn_embarrassed::p

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Men va faaan... lite pengar mer eller mindre..lite hit o dit.. spelar väl ingen roll... De ska ju ändå ta slut. Det låter väl ändå häftigare med tokers devis! Hur tufft låter...Card is King!
Lamt! Jämför med Cash is King....det svänger om de orden. La det svinge....⁷

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Euro kontanter er dyre at købe i en Svensk bank (og Dansk bank) så hæv altid € i udlandet.

Når du leder efter en ATM så find en der sidder i en bank/sparekasse. Den er billigere end de ATM der står tilfældige steder på mange turistmagneter.

Siden kan du få spørgsmålet om du vil have omregnet beløbet til svenske kroner. LAD VÆRE MED DET. Det bliver en noget dårligere kurs end din svenske bank beregner.

Det samme kan du komme ud for i en forretning eller på en restaurant. Også her skal du vælge at afregne i det pågældende lands valuta, for eksempel €.

Når du for eksempel i Tyskland kommer ud for at de ikke vil tage imod kortbetaling ( eller at maskinen kortvarigt er ude af drift ) så er det fordi de tyske banker kræver en noget højere gebyrsats for at klare kortbetaling end svenske (og danske) banker gør.

Men rundt omkring i Europa er man ved at lære at hvis man vil tjene penge på turister så må man acceptere kortbetaling

Jeg anvender kun kontanter på de få stellpladser der har gammelt betalingsudstyr, til køb af vand ( og el) og til drikkepenge på restauranter, så jeg ved at det er den rigtige tjener der får dem.

(Tidligere ansat 42 år i den samme bank)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Men va faaan... lite pengar mer eller mindre..lite hit o dit.. spelar väl ingen roll... De ska ju ändå ta slut. Det låter väl ändå häftigare med tokers devis! Hur tufft låter...Card is King!
Lamt! Jämför med Cash is King....det svänger om de orden. La det svinge....⁷
Absolut. Har man bara råd med det, så är Cash King! Fast det spricker lite när man träffar på alltfler kontantfria verksamheter. Men skit samma, då går man väl någon annanstans, Huvudsaken är att det är häftigt! Jag har inte riktigt så gott om pengar, utan tvingas använda kort. Har särskilda kort med lite olika fördelar i olika sammanhang och vågar påstå att jag tjänar uppemot 10-20%, jämfört med utväxlade kontanter, vid varje köp eller betalning. Men det är säkert inte särskilt häftigt! :rolleyes:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo kontantfria i Sverige...men hittar du så många kontantfria i Tyskland...som skriver..cards only...om vi nu ska använda engelska...
Jag har inte gjort nån undersökning...men betvivlar att det är så jättevanligt..
Det finns en ställplats i närheten av Kassel...no personal ... man kan komma när man vill bokar in på deras hemsida med Qr-kod..o mobilen...väljer plats o får ett boknings-nummer per e-mail...modernt..eller hur.
Sen finns det två sätt att betala på...antingen PayPal....eller en brun påse som finns i ett fack...skriv ditt namn o boknings-nummer...på kuvertet..och stoppa i så mycket pengar som det kostar...o så..därefter.. lägg det på lådan..o allt är klart... det är Tyskland det...fungerar jättebra.
Varför det ska " kosta " pengar att ta ut kontanter på kort i utlandet? Ja, jag vet inte? Kanske värt en egen tråd. Nån vill tydligen tjäna lite pengar på det...Hur kommer de flesta eu-medborgare med euro över sina kontanter? De får ju t ex lön i euro...o vill sen ha ut dessa i handen...Jag betvivlar att det dras lika mycket för att få ut kontanter för t ex en tysk? Det borde väl någon med tysk koppling kanske kunna svara på?

Toppen