• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Är vi svenskar överallt med våra husbilar?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag är på Samos för en veckas välbehövd semester, och för att fira min 50-års dag (utan att det dyker upp en massa oinbjudna gäster, räcker med de som följde med).
Bland det första vi ser mellan flygplatsen och hotellet är en husbil som stannat vid vägkanten, troligen för att njuta av den fantastiska utsikten.
Jo det var en svensk reggad, lite äldre, husbil. Den hade t.o.m. ett solblekt hbk-märke på bakstammen (inget nummer).

När vi gick ut och åt första kvällen stod det en svensk Volvo xc40 elbil med taktält parkerad vid stranden. Tyvärr var den borta när vi kom tillbaka.

Nu går tankarna åt att göra någon liknande semester med vår xc40.
Tydligen är det inte jättedyrt att ta sig hit med färja....

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Jag är nog mer less på alla tyskar som finns överallt med sina husbilar än oss nordbor. Tråden kanske spårade ur här...
Hej Seppo, känner du dig liten bland alla tyskar som är ute och far? Tänk på att det finns nästan 10 ggr fler tyskar än svenskar. Lägg därtill att de flesta har bättre ekonomi än vi, inte att undra på att dem är i majoritet på campingar, ställplatserna och rent allmänt lite överallt. Är du less på andra nationaliteter, eller bara på tyskarna? Isf rekommenderar jag att du stanna hemma i byn.
Vänliga klubbhälsningar
Klaus

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Hej Seppo, känner du dig liten bland alla tyskar som är ute och far? Tänk på att det finns nästan 10 ggr fler tyskar än svenskar. Lägg därtill att de flesta har bättre ekonomi än vi, inte att undra på att dem är i majoritet på campingar, ställplatserna och rent allmänt lite överallt. Är du less på andra nationaliteter, eller bara på tyskarna? Isf rekommenderar jag att du stanna hemma i byn.
Vänliga klubbhälsningar
Klaus
Nej Klaus, det har inget med litenhet att göra. Min tyska hustru är ordentligt less på tyskarnas beteende där de tror att allt är tillgängligt i.o.m. att allemansrätten finns. Hon har blivit riktigt arg ett antal ggr när hon försökt förklara hur allemansrätten ska användas.
Sen kan jag ju tillägga att medeltysken är ganska fattig. Det är en myt att de är rika...Undantag finns ju såklart...
Jag har inga problem med tyskarna i Tyskland men varför bete sig som svin när de kommer ut. Jag citerar min hustru...

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tyskarna är många och de reser gärna. Jag har dock oftast goda erfarenheter av vårt tyska broderfolk. De är mycket riktigt överallt, men upplever dem oftast trevliga och resonabla. Blev påkörd av en tysk gentleman i Kroatien. Han backade nära oss och gjorde sedan en så kraftig vänstersväng att hans cykelställ givetvis vek ut, helt enligt "angles morts" och repade sidan rejält på vår bil, trots att jag ropade att det inte gick. Jag blev jättearg och skällde ut honom efter noter. Han stod stilla, bad om ursäkt och vi delade sedan uppgifter. Sedan fick vi några dagar senare uppmaningen att köra förbi deras hemadress på hemvägen. Det gjorde vi några veckor senare och blev bjudna på middag och kunde sedan stå på deras uppfart. Vi hade riktigt trevligt och har fortfarande kontakt. Han och hans tyska bolag tog på sig hela skadan. Så tyskarna är ännu trevligare i Tyskland. Så gästfria. Tyskland är nog vårt favoritland. Ramla in lite trötta och slitna på en enkel tysk camping på kvällen, gå till den obligatoriska restaurangen eller festtältet för en Schnitzel och en öl och möta stämningen där. Det är oftast bara så enkelt och gemytligt!

Senast ändrad:

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Nej Klaus, det har inget med litenhet att göra. Min tyska hustru är ordentligt less på tyskarnas beteende där de tror att allt är tillgängligt i.o.m. att allemansrätten finns. Hon har blivit riktigt arg ett antal ggr när hon försökt förklara hur allemansrätten ska användas.
Sen kan jag ju tillägga att medeltysken är ganska fattig. Det är en myt att de är rika...Undantag finns ju såklart...
Jag har inga problem med tyskarna i Tyskland men varför bete sig som svin när de kommer ut. Jag citerar min hustru...
Här i Oxelösund har det år efter år blivit fler o fler tyskar med husbilar. Aldrig, jag upprepar aldrig,har jag upplevd att de betett sig på avvikande sätt. De är sociala, tar gärna emot goda råd ang utflyktsmål, tillgång till tömning, toalett mm, mm. Däremot är det så att många s- registrerade hb tar vanliga personbilsparkeringar i anspråk. Kanske för att de är i hemlandet, vem vet. Utlänningar oas frågar mest om det finns alternativa p- platser, annars drar de någon annanstans för att inte vara till besvär. Så, du och din tyska hustru har en helt annan verklighetsbild ang tyska och tysktalande turister än jag har erfarit efter att ha bott här i Oxd sedan 1977

.

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Vänliga klubbhälsningar
Klaus
Var får man fram statistik att de tyska hushållen är rikare än de svenska?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Då måste jag säga att Stockholmare är värre än tyskar.
Bor ett par i 60års åldern tre balkonger bort från vår.
Vi vet redan vad de får för aktieutdelningar i månaden, vad gubbens första bil var, hur dyrt allt blivit i Grekland, hur snålt poolområdet är mm.
Då har vi inte ens aktivt lyssnat eller pratat med dem....
Imorse stod deras radio på med full volym. Efter 20min drogs ljudet ner. Vid frukostbordet fick vi höra att farsan, som bor tre balkonger bortom åt andra hållet, tröttnat och gått in och sagt till.
Han hade blivit störd innan han ens tagit på hörapparaten....

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sverige är på papperet ekonomiskt starkare än Tyskland om man jämför BNP. Sedan var Tyskland bäst på att bekämpa ekonomisk ojämlikhet bland EU-länderna, enligt en jämförelse från 2022. Man ska då komma ihåg att Tyskland kommer från väldigt ojämlika förhållande efter sammanslagningen mellan väst och öst, men har definitivt gjort en resa!

Jag frågade AI hur Tysklands ekonomi ser ut idag. Tycker det känns relativt välformulerat!:

"Tyskland är Europas största ekonomi, har en stark industrisektor dominerad av fordons-, maskin-, kemi- och elindustrin, och är en av världens största handelsnationer. Drivande för tillväxten är en stor och framgångsrik exportindustri. Efter en svag tillväxtperiod har landet drabbats av lågkonjunkturer, men visar nu tecken på återhämtning för 2025."

Sen vet vi inte var Trumps tullar och den osäkra fordonsindustrin landar! Hade jag vetat det, hade jag sysslat med aktier, det gör jag inte! :)

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fast det känns ju betydligt mera hemtrevligt o mysigt att prata tyska när man pratar med en tysk.
PS o danskar pratar man " svensk-danska" med, eller hur krinil? Totalt oförskämt att stå och intervjua en dansk på engelska som jag sett......

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja, jag tror att vi egentligen var på Samos!
Peter, tillbaks till batteri-frågelådan ! Så det blir lite ordning o reda igen.
Va är det för blåa gubbar? De verkar må lite illa, eller ?

Ps men först är det nästan 300 mil till Aten från Malmö.

Senast ändrad:

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Njae, har nog uppfattningen att de flesta talar väldigt bra engelska idag. :)
Det beror på vem du vill kommunicera med.
Den äldre delen, 65 och uppåt, talar i stort sett endast tyska med olika dialekter. De flesta är lätt begripliga om man kan lite tyska.
Med den yngre generationen är det något helt annat. Där behövs det språkkunskaper! Främst i arabiska och besläktade språkgrupper plus lite tyska och engelska.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja svenskarna breder nog ut sej men det beror ju på att vi har ett eländigt väder en stor del av året. Ja många svenskar är inte så jättevänliga Faktiskt är ofta spanjorer tyskar fransmän ofta mer öppna och trevliga. Kan bero på att man känner klasskillnaden när man köpt en husbil för flera miljoner. Sen blir man avundsjuk på att bara värdeminskningen på ett år är större än värdet på en äldre bil. Att man sen har samma fina väder och kan göra samma saker som miljonären kan måste kännas surt. Blir det sen en massa småfel på den dyra nya bilen som man måste tiga om för att inte förlora ansiktet så blir det kämpigt. Min Morfar var en välkänd tysk spelade i en symfoniorkester odlade äpplen och päron hade biodlingar. Gav pengar till sina barn och barnbarn varje jul. En snäll och omtänksam människa.

Toppen