• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Diesel/HVO100

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Hej,

Min fru har hört i något sammanhang att om man byter till och börjar köra med HVO100 så ska man inte byta tillbaka till vanlig diesel. Kan det verkligen stämma? Vi har tänkt att tanka HVO100 om det finns tillgängligt, men ute i Europa blir det värre med det antar jag. Vi har tankat några tankar HVO nu efter sommaren och tycker husbilen går mycket bra på det bränslet.

Obs. Jag är inte intresserad av att starta någon diskussion kring hur bra/dåligt HVO100 är utan bara om man kan byta mellan diesel och HVO utan problem. Mitt antagande har varit att man ska kunna byta mellan och blanda dem utan problem.

Peter Ho

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
32967
Medlemskap
2025
Det är mycket myter om HVO. Vi har en Fiat Ducato 2016 (Sun Living). Den är inte "godkänd" för HVO. Men HVO är framställd i en kemisk process och blir därmed en nästan 100%.ig kopia av vanlig diesel. Det enda som skiljer är att HVO har lite mindre energiinnehåll på kanske 3%. Det betyder att bilen på marginalen drar lite mer diesel. Vår Volvo V60 2019 har dock körts på HVO hela tiden och ligger på landsväg på 0,57/mil.

Vad gäller inblandning så ändras det ju hela tiden. Vissa bolag har lite mer HVO i dieseln, oavsett hur regeringar av olika slag ändrar iblandningen. Så det ÄR REDAN HVO av olika % i befintlig diesel. Sen kravet på inblandning mer än EU:s miniminivå försvann, uppstod ett överskott. Prisskillnaden minskade rejält. Så har ni möjlighet. Kör på HVO. Då kör vi miljövänligt. Ford Transit som sitter som bil i många av våra husbilar tillåter (för garantier mm) HVO from årsmodell 2019.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är mycket myter om HVO. Vi har en Fiat Ducato 2016 (Sun Living). Den är inte "godkänd" för HVO. Men HVO är framställd i en kemisk process och blir därmed en nästan 100%.ig kopia av vanlig diesel. Det enda som skiljer är att HVO har lite mindre energiinnehåll på kanske 3%. Det betyder att bilen på marginalen drar lite mer diesel. Vår Volvo V60 2019 har dock körts på HVO hela tiden och ligger på landsväg på 0,57/mil.

Vad gäller inblandning så ändras det ju hela tiden. Vissa bolag har lite mer HVO i dieseln, oavsett hur regeringar av olika slag ändrar iblandningen. Så det ÄR REDAN HVO av olika % i befintlig diesel. Sen kravet på inblandning mer än EU:s miniminivå försvann, uppstod ett överskott. Prisskillnaden minskade rejält. Så har ni möjlighet. Kör på HVO. Då kör vi miljövänligt. Ford Transit som sitter som bil i många av våra husbilar tillåter (för garantier mm) HVO from årsmodell 2019.
Den bör väl vara godkänd för HVO

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Husbilsklubbens priser skiljer det ganska rejält denna vecka:
Ert nya dieselpris för vecka 38:

Evolution diesel: 15,64 kr/liter