• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inredning Sprickor i duschgolvet.

Bendor

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
44032
Medlemskap
2025
Har en husbil, Fiat Adriatik Coral S650 2006, där några sprickor dykt upp i duschgolvet. Jag vill gärna ha tips och råd om hur man bäst/enklast kan fixa detta.

Bengt

FrasseB

HBK Medlem
Kommun
Eckerö
HBK-Nr
42028
Medlemskap
2025
Har en husbil, Fiat Adriatik Coral S650 2006, där några sprickor dykt upp i duschgolvet. Jag vill gärna ha tips och råd om hur man bäst/enklast kan fixa detta.

Bengt
Fritidsservice I Skövde fixar det genom att lägga på en sorts gummimassa + klarlack. Kostar ca 6000 kr och ser mycket bra ut.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Här är en tråd med olika alternativ för reparera duschgolvet.

IngvarB

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2025

Bengt
Ett problem är att den "dåliga" plasten i plastbaljan inte klarar upprepade deformationer när den åldras. Eftersom det finns ett litet utrymme mellan baljan och det fasta golvet så sviktar plastbaljan när man går på golvet. Utan att åtgärda svikten så sprack det upp igen. Så jag gjorde så här:

1. Borrade några 6 mm hål genom plasten i området där man har svikt
2. Sprutade in lite polyuretan (PU) i varje hål. Finns i sprayflaska i byggbutiker
3. Tejpade över hålen med silvertejp för att PUet inte skulle svälla ut
4. Efter att PUet svällt klart. Rensade bort PU som ändå svällt ut från hålen
4. Gelcotade hela plastbaljan med samma färg, lagergrå, som plastbaljan. Gelcoat finns i båtaffärer eller Biltema

Det var enkelt och med hundra i material. Man får vara försiktig med polyuretanet. Den sväller kraftigt, ca 10-15 ggr i fritt utrymme. Så bara små "duttar" i varje hål. För mycket PU pressar upp plasten i baljan.

joppe60

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
38494
Medlemskap
2025
Plasten är för undermålig i dessa plastbaljor. Min sprack under vinterförvaringen och då är det en ny bil.

Bilagor

• Spricka golv (1).jpg
    Spricka golv (1).jpg
    1,9 MB · Visningar: 34
  • Spricka golv 1 (1).jpg
    Spricka golv 1 (1).jpg
    3,3 MB · Visningar: 34
Toppen