• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Underredsbehandling

RobbanC

HBK Medlem
Kommun
Upplands väsby
HBK-Nr
41650
Medlemskap
2025
Hej alla glada.
Vi har en Fiat bürstner från 2003 och undrar om man kan underedsbehandla den och i så fall hur?
Gör man som med en bil?
Mvh
Robert

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Hej. Vi lämnade in vår nya husbil till en rostskyddsfirma, kostnad för 3 år sedan ca, 17000.kr. men jag skulle föreslå att ni köper rostskyddsprodukter på Biltema, behandlar skärmkanter, dörrar invändigt samt utsatta delar på chassit.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Hej alla glada.
Vi har en Fiat bürstner från 2003 och undrar om man kan underedsbehandla den och i så fall hur?
Gör man som med en bil?
Mvh
Robert
Hur ser den ut undertill nu, rostmässigt? Kommer den att användas på ett väsentligt annorlunda sätt i framtiden än hur den använts hittills?

Bilen är 22 år, om den ser bra ut nu och inte kommer att utsättas för mer blöta och vinterkörning i fortsättningen än vad den gjort hittills är det nog ingen poäng med en behandling. Men ni kanske har en annan situation?

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hur ser den ut undertill nu, rostmässigt? Kommer den att användas på ett väsentligt annorlunda sätt i framtiden än hur den använts hittills?

Bilen är 22 år, om den ser bra ut nu och inte kommer att utsättas för mer blöta och vinterkörning i fortsättningen än vad den gjort hittills är det nog ingen poäng med en behandling. Men ni kanske har en annan situation?
Klokt svar!

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Om man har en bil med gällande fuktskyddsgaranti så kolla med leverantören om garantin gäller efter rostskyddsbehandling. När jag kollade för min Dethleffs så fick jag till svar att garantin upphörde om jag rostskyddsbehandlade bilen. Det behöver ju inte hindra en rostskyddsbehandling, men kan vara bra att vara medveten om att fuktskyddsgarantin kan upphöra.

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Det är väl aldrig för sent att göra vad mankan för att förhindra att bilen rostar mera och fortare ? för några hundralappar och lite eget arbete kan man åstadkomma mycket. så gör jag själv. mvh. Rolf

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2025
Jag har en Dethlffs Esprite från 2016, såg för ett par år sedan att varmgalvet på underredet inte såg bra ut, lämnade in husbilen på DITEC i Halmstad för en komplett rostskyddsbehandling. Det är bara stommen från FIAT som är av metall, övrigt är plast. Betalade då 8000:- och det var värt pengarna, skön känsla på besiktningen varje år när gubbarna är under.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Om man har en bil med gällande fuktskyddsgaranti så kolla med leverantören om garantin gäller efter rostskyddsbehandling. När jag kollade för min Dethleffs så fick jag till svar att garantin upphörde om jag rostskyddsbehandlade bilen. Det behöver ju inte hindra en rostskyddsbehandling, men kan vara bra att vara medveten om att fuktskyddsgarantin kan upphöra.
Jag förstår inte varför fuktskyddsgarantin skulle påverkas av en rostskyddsbehandling av rambalkarna. Vi använder husbilen året runt och blev rekommenderad på senaste fordonsservicen att göra en kompletterande rostskyddsbehandling. Det kanske inte behövs på fordon som aldrig köres på saltade vägavsnitt.

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2025
Jag förstår inte varför fuktskyddsgarantin skulle påverkas av en rostskyddsbehandling av rambalkarna. Vi använder husbilen året runt och blev rekommenderad på senaste fordonsservicen att göra en kompletterande rostskyddsbehandling. Det kanske inte behövs på fordon som aldrig köres på saltade vägavsnitt.
Alla rostskyddsbehandlingar typ Dinitrol och Dietc är godkända av biltillverkare, ett rostskydd förstärker rostskyddet, det är därför man betalar för det!

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2025
Vad var det för snubbe du frågade? Antingen förstod han inte frågan eller så kanske svaret var luddigt, men att rostskyddsgarantin skulle upphöra låter helknäppt i mina öron.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det måste väl också vara en viss skillnad med rostskydd och viss garanti på de delarna, som balkar och plåtkarossen/hytten på bilar som har den kvar.
För att fuktgarantin skall gälla däremot så får man ju knappt sätta en egen dekal på bilen förrän de ser en orsak att fuktgarantin inte gäller längre.
Finns det någon rostskyddsgaranti ö.h.taget på t.ex. en helintegrerad bil med Alko chassi. Det skulle väl aldrig hinna rosta så mycket att ev. garantier skulle hinna gälla.

Sedan har vi ju golvet under bilen som funnits olika matrialvarianter av under åren och även nu.
Skall det "tektylbehandlas" som plåtgolvet på en vanlig bil, och efter många år gömma "röta" i detta fall, eller skall det kunna andas lite??
Och sedan finns det ju täta material på golven, behöver de någon behandling alls?
Hur är det med plåtisar förresten, är de bra behandlade för Sverige vid leverans. Deras bröder som "bara blev hantverksbilar" har ju alltid skiftat i brunt vid plåtskarvar, kanter m.m. efter några år bara?

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Vad var det för snubbe du frågade? Antingen förstod han inte frågan eller så kanske svaret var luddigt, men att rostskyddsgarantin skulle upphöra låter helknäppt i mina öron.
Det gör det även i mina öron. Men det var svaret jag fick från Tumbo. Kan ju vara som JANKRO skriver att det kan påverka golvet under bilen.

RobbanC

HBK Medlem
Kommun
Upplands väsby
HBK-Nr
41650
Medlemskap
2025
Tack för alla svar och engagemang.
Då det är en Bürstner 2003 så undrar jag om jag underedsbehandlar hela bilens underede, vad händer med golvet, är väll av trä på dessa bilar? Jag tänkte köra på Bitemas produkter, någon som har erfarenhet av dessa?
Förstör jag trät i golvet då?
Väntar med spänning på era svar och idéer.
/Robert

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Då det är en Bürstner 2003 så undrar jag om jag underedsbehandlar hela bilens underede, vad händer med golvet, är väll av trä på dessa bilar? Jag tänkte köra på Bitemas produkter, någon som har erfarenhet av dessa?
/Robert
Jag skulle aldrig lägga en tät underredsmassa på trä

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
/Robert
Jag har låtit utföra en underredsbehandlig med Tektyl på metalldelar när bilen var ny 2010. Träytorna under har jag några gånger behandlat med just Biltemas linoljespray. Som jag ser det har det fungerat bra.

Toppen