• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Duokontroll eller mono

peter-skåne

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
39407
Medlemskap
2025
Har tankar på att montera Alugas-tank men skall man ha duokontroll eller mono så man garanterat har en tub full om tanken skulle ta slut?
Någon montör vill sätta påfyllning högt och någon i "kjolen", för och nackdelar

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har tankar på att montera Alugas-tank men skall man ha duokontroll eller mono så man garanterat har en tub full om tanken skulle ta slut?
Någon montör vill sätta påfyllning högt och någon i "kjolen", för och nackdelar
Kjolen är väl bra. Mindre risk för läkage. Sen om du har du så går det att öppna kranen till bara en flaska om man vill det.. jag har duo. Kollar indikering var 3 e dag på sommaren

bosse300

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
22032
Medlemskap
2025
Går väl bar att sätta påfyllningen var som, bara du håller dig inom gasolutrymmet så eventuellt läckage ventileras ut i friska luften. Du kommer att ha lite gas kvar i ledningen efter fyllning i vilket fall. Själv har jag en Dimes nivåmätare som du läser av via app i telefonen på min Alugasflaska (kostar visserligen ca 2000kr). Den visar full ner till ca 70%, men sedan rätt ok och har larm till telefonen på 25% resp 10% (valfritt) så jag blir påmind om att det är dags att fylla på. Finns ju system med våg också om man föredrar det. När det gälle mono- eller duokontroll så är det en smaksak. Om du har en duokontroll så kan du ju öppna den andra flaskan när du börjar närma dig tom alugasflaska så du inte riskerar avbrott till tex kyl. Men som Tompan60 skriver så kan man ju också kolla indikeringen på duokontrollen med några dagar eller egentligen veckas mellanrum på sommaren om du har båda ventilerna öppna. En 10-11 kg gasflaska räcker ju länge om du inte kör värme.

Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har Duokontrol, men jeg har også 2 stk. Alugas i gasskabet.

Hvis du vælger en fylde falske og en vanlig svensk gasflaske så ville jeg vælge duokontrol alligevel (husk 2 gasfiltre.)

Når du kører i Sverige kan du på duokontrollen vælge den svenske flaske som primær, så du har fyldeflasken som reserve. Og når du kører i udlandet eller steder med flere LPG stationer kan du væge fyldeflasken som primær, så du har den svenske flaske i reserve.

Under alle omstændigheder skal du huske at kontrollere mængden i den primære flaske, så du ikke pludselig er tom på begge flasker. Det kan du gøre manuelt eller med et af de måle-gismoer der findes at købe.

Toppen