• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Byte till lithium batteri

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2025
Hej
Har idag 3st AGM på 95ah/st (6 år gamla)
Funderar nu på att byta till ett lithium på 180ah.
Har 2 solcell på c:a 110w st.
På sikt ska jag nog också skaffa en omformare på minst 2000w och koppla så att jag får 230 i alla uttag.
Räcker 180ah eller ska man satsa på 2 batterier på 150ah/st?
De jag kollat på är inte de billigaste men de har 5 eller 8 års garanti vilket kanske är bra.

Claes
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.254
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag laddar ca 120-140 A från generatorn till LFP batteriet. (max av vad jag kollat)
Då har jag en 200A generator, 70+50 mm2 kablar på 10 m, extern laddningsregulator. (laddningen styrs av den verkliga spänningen vid LFP batteriet)

Den högsta temperaturen jag uppmätt på generatorn är 80 grader, 1 timmas körning i 25-27 graders yttertemp och 90-100 A konteruerligt uttag.
Min generator tål en arbetstemperatur på 110 grader.

Två slutsater:
- Om man inte gör som jag har gjort, kabelarea och extern laddningregulator är det uteslutet att få upp laddningen till min nivå, @PeterK ovan är högst realsistskt. (in i ett 400 Ah LFP!!)

- Risken att överhetta en generator i en husbil finns inte.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.544
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag laddar ca 120-140 A från generatorn till lFP batteriet. (max av vad jag kollat)
Då har jag en 200A generator, 70+50 mm2 kablar på 10 m, extern laddningsregulator. (laddningen styrs av den verkliga spänningen vid LFP batteriet)

Den högsta temperaturen jag uppmätt på generatorn är 80 grader, 1 timmas körning i 25-27 graders yttertemp och 90-100 A konteruerligt uttag.
Min generator tål en arbetstemperatur på 110 grader.

Två slutsater:
- Om man inte gör som jag har gjort, kabelarea och extern laddningregulator är det uteslutet att få upp laddningen till min nivå, @PeterK ovan är högst realsistskt. (in i ett 400 Ah LFP!!)

- Risken att överhetta en generator i en husbil finns inte.

Jag har originalkablaget från Hymer=16mm2. ca.6m på +sidan, troligtvis lika långa på minus-sidan.
Samt ett EBL119 emellan, då blir det spänningsfall, tyvärr. Jag vet om detta men inte fått tummen ur att uppgradera.

Att knäcka en generator bara genom att byta ut bobatteriet till LFP ser jag som omöjligt i en modern husbil.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.544
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej
Har idag 3st AGM på 95ah/st (6 år gamla)
Funderar nu på att byta till ett lithium på 180ah.
Har 2 solcell på c:a 110w st.
På sikt ska jag nog också skaffa en omformare på minst 2000w och koppla så att jag får 230 i alla uttag.
Räcker 180ah eller ska man satsa på 2 batterier på 150ah/st?
De jag kollat på är inte de billigaste men de har 5 eller 8 års garanti vilket kanske är bra.

Claes

Jag har glömt din fråga.
Hur stor batteribank man behöver är högst individuellt.
Står man ofta ansluten till elstolpe, typ varannan dag, så är det tveksamt ifall det tillför något med byte till LFP-batteri.

Vill man fricampa ofta så gäller det att ha koll på sin dygnsförbrukning, och ta det värdet x dygn man vill campa utan soltillskott eller annan laddning, det kan ju vara molnigt m.m.
Sen ska all energi tillbaka till batteriet när man kör, då är det bra att man åtminstone får i minst en dygnsförbrukning via generatorn.

Så för vissa räcker 150Ah i flera dygns fricamping, för andra med hög förbrukning kanske knappt ett dygn.

1 eller flera batterier?
Båda alternativen har både för och nackdelar.
Enklast är helt klart ett batteri, men skulle det sluta fungera så är man utan 12V.
Flera batterier kräver mer arbete med att få till en bra installation, speciellt med en jämn laddning/urladdning i batteribanken.
Pris per Ah kan så klart också skilja.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2026
Hejsan alla härliga husbilsvänner.
Skall i dagarna slänga ut mitt Dometic kylskåp och in med ett kompressorkyl o frys. Jag har endast ett 160 ah lifepo4 batteri. Tänke köra endast med detta då jag istället satsar på mer solcellskapacitet. Tror jag bör klara mig på knappt 400 watt, då det mesta går till kyl och resten mest till ledbelysning och laddning av mobiler och dylikt.
Eller är det för lite? Tacksam för andra tankar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
6.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hejsan alla härliga husbilsvänner.
Skall i dagarna slänga ut mitt Dometic kylskåp och in med ett kompressorkyl o frys. Jag har endast ett 160 ah lifepo4 batteri. Tänke köra endast med detta då jag istället satsar på mer solcellskapacitet. Tror jag bör klara mig på knappt 400 watt, då det mesta går till kyl och resten mest till ledbelysning och laddning av mobiler och dylikt.
Eller är det för lite? Tacksam för andra tankar.
Skiner solen inga problem, flera dagar med mulet kan bli problem
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2026
Blir det ännu mer mulna dagar så kanske det inte räcker med större batteribank heller.
Nu testar vi med dom senaste panelerna som jag hittat, optitec från Sunlux, ska vara bättre i skugga och ljusvinkel.
 

GöranT

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2025
Hejsan alla härliga husbilsvänner.
Skall i dagarna slänga ut mitt Dometic kylskåp och in med ett kompressorkyl o frys. Jag har endast ett 160 ah lifepo4 batteri. Tänke köra endast med detta då jag istället satsar på mer solcellskapacitet. Tror jag bör klara mig på knappt 400 watt, då det mesta går till kyl och resten mest till ledbelysning och laddning av mobiler och dylikt.
Eller är det för lite? Tacksam för andra tankar.
Det ska räcka gott. Och får du många regndagar i rad hjälper det knappt med fler watt på taket. Det brukar inte va jättekul att ligga still heller flera dar med dåligt väder så då löser laddningen sig självt med lite körning. I värsta fall får man tomgångsköra en stund för att få laddning om man inte vill flytta sig.
 

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2026
Ja,så är min tanke också,och då hjälper inte mer batteri,det blir också tomt. Vi bor ju året runt i bilen så det är alltid lite ärenden åt alla håll.
Sen är det väl mer bra väder än dåligt,och solpanelerna blir bara bättre o bättre. Men vi får se om det räcker över tiden.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Ifall du ska använda en inverter om 2KW så ska du nog ha ett 300Ah batteri. Det du måste kolla är hur mycket ström batteriet kan ge kontinuerligt. Ifall du t.ex. använder en induktionshäll med 1600W läget så peakar den 130-140A. Jag har ett Victron 330Ah batteri som ger kontinuerligt 200A.
Vår induktionshäll är på 2000W men vi använder 1600W läget när det kokas t.ex. kaffevatten.
Jag har induktionshäll men kör Max på 800w , det funkar bra och en mindre airfryer men inte samtidigt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
13.062
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det sitter även en säkring (Maxi) vid startbatteriet på kabeln mot bodelen, den brukar vara på 50A, skulle den blåsa p.g.a hög laddström (vilket verkligen är ovanligt) så kan man ansluta en dc/dc-laddare eller en laddbooster på <50A på den kabeln.
Jag har dock aldrig sett så hög laddström när jag bytt till ett LFP i bodelen, och det är på ett helt gäng husbilar.
Jag har varit uppe i 47A avläst laddström på mitt Lithiumbatteri när det var ungefär halvtomt och min generator var då på 80A, så visst kan det bli höga laddströmmar. Problemet var att om jag samtidigt kopplade in belysningen på bilen typ 10-15A slirade generatorremmen, och för att undvika det fick jag spänna den så hårt att lagren i vattenpumpen gav sig!
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
1.131
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag har originalkablaget från Hymer=16mm2. ca.6m på +sidan, troligtvis lika långa på minus-sidan.
Samt ett EBL119 emellan, då blir det spänningsfall, tyvärr. Jag vet om detta men inte fått tummen ur att uppgradera.

Att knäcka en generator bara genom att byta ut bobatteriet till LFP ser jag som omöjligt i en modern husbil.
Räknade på spänningsfallet 0,33volt så det är inte i kablarna problemet sitter. Du har säkert spänningsfall genom din ebl som dc dc laddaren kompenserar för. Men även 25A är ju ganska bra med tanke på vad de gamla blybatterierna tog emot. Problemet är att med invertrarna börjar folk koppla in allt möjligt som man har hemma utan att veta vad man gör- går det så går det. Det är ju lite konstigt man kopplar ju in elplattor och mikrovågsugnar som ska gå på 230v men när det gäller en liten kylfrys för 230v då går det plötsligt inte då ska det vara en jättedyr för 12 volt samma med tv som inte drar mycket det ska vara en dyr 12v istället för en begagnad 230v med större skärm som finns överallt beg. för ett par hundra.
Medvetandet om vad saker förbrukar verkar vara dåligt. En sak som drar ganska lite på 230v har heller inte så stora förluster i invertern. Men en airfryer drar ju massor. Jo en inverter är ett bra sätt att knäcka batterer och har man blybatterier som inte säjer ifrån innan det är försent så är det väldigt enkelt att förstöra dom. Ingen skulle ju med berått mod köra startmotorn i 10 min om den inte startar man tittar ju efter varför efter 1 minut. Men mikron kan man utan vidare köra länge.
 
Toppen