• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Byte till lithium batteri

Gun & Claes

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2025
Hej
Har idag 3st AGM på 95ah/st (6 år gamla)
Funderar nu på att byta till ett lithium på 180ah.
Har 2 solcell på c:a 110w st.
På sikt ska jag nog också skaffa en omformare på minst 2000w och koppla så att jag får 230 i alla uttag.
Räcker 180ah eller ska man satsa på 2 batterier på 150ah/st?
De jag kollat på är inte de billigaste men de har 5 eller 8 års garanti vilket kanske är bra.

Claes

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej
På sikt ska jag nog också skaffa en omformare på minst 2000w och koppla så att jag får 230 i alla uttag.
De jag kollat på är inte de billigaste men de har 5 eller 8 års garanti vilket kanske är bra.

Claes
Du får räkna på förbrukningen hur mycket du behöver, detta är väldigt individuellt jag klara mig på 100Ah

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Ifall du ska använda en inverter om 2KW så ska du nog ha ett 300Ah batteri. Det du måste kolla är hur mycket ström batteriet kan ge kontinuerligt. Ifall du t.ex. använder en induktionshäll med 1600W läget så peakar den 130-140A. Jag har ett Victron 330Ah batteri som ger kontinuerligt 200A.
Vår induktionshäll är på 2000W men vi använder 1600W läget när det kokas t.ex. kaffevatten.

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Hej

Claes
Jag bytade i våras från 2 st 80 ah gel till ett 180 ah life po 4 sbl , mina laddare gick att ställa om till lithium monterade även inverter epever 1500 w , jättenöjd kör kaffekokare vattenkokare kokplatta , har drygt 350 w solceller på taket victron mppt regulator

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Allt annat lika är det böttre med färre batterier. Det minskar risken för ojämn laddning och urladdning, vilket kan öka slitaget med tiden.
Hej
Kan tycka att två parralellkopplade LI kan ha vissa fördelar.
Ofta kan man ta ut 150 A ur ett 100 amp, har man två kan bms lämna 300A tillsammans.
Ett 300A har ofta en bms på 200 A.

Skulle det , vilket gud förbjude, bli så att en bms av någon anledning skulle packar ihop, så kan man fortsätta med hälften av
kapaciteten, med ett batt är det stendött.
Har själv sen 6 år två 100A som ersatte 450A gel och har nu mer ström tillgängligt äe tidigare.

Hejs
Claes 105

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Om man ska byta till litium måste man tänka på att de större batterierna drar en massa ström till skillnad från de gamla blybatterierna. Då måste man undersöka hur mycket ström de tar och hur mycket generatorn ger, man måste använda stora marginaler. Måste kännas lite dumt och bli stående för att man kokat kaffe och använt micron osv. Den strömmen är inte gratis och den ska tillbaka och generatorn som kanhända är gjord för det chassi man snott för att bygga husbil på är förmodligen inte tilltaget för att ta ut jätteströmmar. Då måste man ha en dc dc laddare som begränsar strömmen om man inte vill bränna generatorn. Så det är inte så enkelt att bara köpa större batterier det drar med sej en hel del innan man har allt installerat och klart. Man brukar ofta säja att 200ah bly är samma som 100ah litium och det stämmer delvis.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Om man ska byta till litium måste man tänka på att de större batterierna drar en massa ström till skillnad från de gamla blybatterierna. Då måste man undersöka hur mycket ström de tar och hur mycket generatorn ger, man måste använda stora marginaler. Måste kännas lite dumt och bli stående för att man kokat kaffe och använt micron osv. Den strömmen är inte gratis och den ska tillbaka och generatorn som kanhända är gjord för det chassi man snott för att bygga husbil på är förmodligen inte tilltaget för att ta ut jätteströmmar. Då måste man ha en dc dc laddare som begränsar strömmen om man inte vill bränna generatorn. Så det är inte så enkelt att bara köpa större batterier det drar med sej en hel del innan man har allt installerat och klart. Man brukar ofta säja att 200ah bly är samma som 100ah litium och det stämmer delvis.
Risken att bränna generatorn är minimal,kablaget kommer begränsa strömmen, men däremot är en DCladdare bra för att ladda batteriet optimalt .
Fortfarande anser jag gasol är bättre för att koka kaffe, värma vatten, skaffa en stor batteribank för att göra 230V av 12V är en onödig omväg

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Risken att bränna generatorn är minimal,kablaget kommer begränsa strömmen, men däremot är en DCladdare bra för att ladda batteriet optimalt .
Fortfarande anser jag gasol är bättre för att koka kaffe, värma vatten, skaffa en stor batteribank för att göra 230V av 12V är en onödig omväg
Knappast minimalt om man gör enligt anvisningar och byter till grövre kablar som klarar strömmen kör man med gamla kablar blir de varma.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Knappast minimalt om man gör enligt anvisningar och byter till grövre kablar som klarar strömmen kör man med gamla kablar blir de varma.
På en gammal bil med liten generator kanske, men på en bil med normal generator kommer det inte att hända något, brända generatorer i samband med litiumjonbatterier är en skröna, finns filmer på nätet som försöker bevisa detta, men jag har aldrig hört talas eller läst om bränd generator i verkligheten

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
En av mina källor är en känd skribent här som har bekymmer med att han måste på stå på tomgång en stund så att strömmen går ned annars går en 60A säkring till batteriet och då får man tänka på att startbatteriet tar en hel del utanför den säkringen så ganska mycket extra förutom själva laddningen av bo batteriet t.ex strålkastarna drygt 10 a. Så ganska mycket ström för generatorn. Man kan plussa ihop lite 60A till bobatteriet drygt 10a strålkastare plus övrigt 75A sen återladdning av startbatteriet som säkert tar mellan 10-20a så landar vi bortåt 100A kan väl inte vara så svårt att räkna. Nu handlar det om ett 100ah batteri med bytta kablar som man ska ha för att inte resistansen ska medföra förluster.
Magnus skrev Det sitter ju en broms innan litiumbatteriet = startbatteriet.
Jo tanken är ju god men har inget med hur det är kopplat och grundläggande ellära säjer att när man har två parallellkoplade strömförbrukare så är det summan av strömmen som är huvudströmmen.
Jag vet faktiskt inte varför jag skriver det här låt folk köpa dyrt och koppla och få stopp eller brand eller annat. Har varit lärare i el i 30 år på gymnasiet och att diskutera med såna som inte vet eller kan känns bortkastat.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det sitter även en säkring (Maxi) vid startbatteriet på kabeln mot bodelen, den brukar vara på 50A, skulle den blåsa p.g.a hög laddström (vilket verkligen är ovanligt) så kan man ansluta en dc/dc-laddare eller en laddbooster på <50A på den kabeln.
Jag har dock aldrig sett så hög laddström när jag bytt till ett LFP i bodelen, och det är på ett helt gäng husbilar.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
En av mina källor är en känd skribent här som har bekymmer med att han måste på stå på tomgång en stund så att strömmen går ned annars går en 60A säkring till batteriet och då får man tänka på att startbatteriet tar en hel del utanför den säkringen så ganska mycket extra förutom själva laddningen av bo batteriet t.ex strålkastarna drygt 10 a. Så ganska mycket ström för generatorn. Man kan plussa ihop lite 60A till bobatteriet drygt 10a strålkastare plus övrigt 75A sen återladdning av startbatteriet som säkert tar mellan 10-20a så landar vi bortåt 100A kan väl inte vara så svårt att räkna. Nu handlar det om ett 100ah batteri med bytta kablar som man ska ha för att inte resistansen ska medföra förluster.
Magnus skrev Det sitter ju en broms innan litiumbatteriet = startbatteriet.
Jo tanken är ju god men har inget med hur det är kopplat och grundläggande ellära säjer att när man har två parallellkoplade strömförbrukare så är det summan av strömmen som är huvudströmmen.
Jag vet faktiskt inte varför jag skriver det här låt folk köpa dyrt och koppla och få stopp eller brand eller annat. Har varit lärare i el i 30 år på gymnasiet och att diskutera med såna som inte vet eller kan känns bortkastat.

För att trycka in en så hög ström i ett LFP-batteri så krävs en rätt hög spänning ut från generatorn, då finns det risk att startbatteriet kokas.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Generatorn brukar ge max 14,2 volt vilket du vet den kokar inte ett blybatteri, lfp tål 14,6 så de brukar inte bli laddade mer än ca 95% men från ca 50% till fullt laddar de fullt och det beror lite på fabrikatet mitt som jag letade länge efter laddar max 30A vilket passar min gamla bil bra. Men min bekant har ett annat fabrikat med annan bms. Ska man ha 180ah måste man läsa specifikationer nogrant.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Generatorn brukar ge max 14,2 volt vilket du vet den kokar inte ett blybatteri, lfp tål 14,6 så de brukar inte bli laddade mer än ca 95% men från ca 50% till fullt laddar de fullt och det beror lite på fabrikatet mitt som jag letade länge efter laddar max 30A vilket passar min gamla bil bra. Men min bekant har ett annat fabrikat med annan bms. Ska man ha 180ah måste man läsa specifikationer nogrant.

Ja äldre generationer ligger på denna spänning, min 20år gamla husbil har en 180A generator, har en dc/dc-laddare på 50A, ändå är min högsta ström 46-47A.
Utan dc/dc-laddare får jag ca 20-25A.
Mitt LFP är ett premiumklass på 400Ah.

Dagens generatorer (sedan 10år) ger däremot lätt uppemot 15V vid t.ex motorbroms samt vid tomgång, men dessa fordon har ibland ett BMS före startbatteriet, som alltid är ett AGM men som sällan laddas högre än 85% för att begränsa utsläppen.
Men kablaget mellan startbatteri, ebl, bobatteri bromsar oftast högre strömmar, samt de är oftast inte dimensionerade för högre ström än de är avsäkrade med. Det är ovanligt att denna säkring går.
Däremot möjligt, men ovanligt.
Man får helt enkelt testa sig fram när man byter till LFP som bobatteribank.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har en digitalmätare som mäter bobatteriet vid vila alltid 13,8v likaså med ett löst batteri . Så vilospänningen 13,8 volt. Min kompis med 100ah batteri har en säkring 60a som går om han inte står på tomgång en stund jag tycker det verkade onormalt men innan han bytte kablaget var det bara 25a så kablarna betyder mycket och även anslutningarna men han har haft en som gör riktiga jobb av hög klass som fixat. Trodde själv inte ett 100ah skulle ta så mycket ström men det gjorde det också enligt specen så är det inte på mitt batteri så det kan skilja tydligen. En del tror att bms sköter laddningen jo över och underladdnng men det är ju en on off historia ingen reglering egentligen så batteriet tar vad det får om kablaget inuti är ok. Resten skiljer nog mest på cellerna själva. Det som är bra är ju att det laddar fort det som är dåligt är om generatorn blir bränd. Att du har max 25 A direkt från generatorn måste bero på att kablaget har någon sorts spänningsfall någonstans Bara att mäta resistansen Tar du minus genom karossen kan felet ligga där, järnplåt med en massa punktsvetsar som ledare klarar inga höga strömmar järn i sej är en väldigt dålig ledare. Det behövs alltså en grov kabel även via minus. Allt går ju att räkna på om man har mätdata men att laga ett spänningsfall med en dc laddare verkar lit knepigt det är ju snarar max strömbegränsning man är ute efter. Även om man inte har min. spänning på lfp så brukar de ta allt som finns att tillgå och då är det bara spänningsfall i matarkretsen som begränsar. Kolla specen på batterierena och se på max ström.
Dc laddaren har kanske bättre anslutningar om du tar laddningen den vägen.

Gun & Claes

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2025
Det lutar åt ett batteri på 180 ah. Inverter avvaktar vi med eftersom vi inte har så stort behov av 230. Klarar oss bra med gasol till matlagning och kaffet. En Dc dc laddare får det nog bli också.

Toppen