• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Flytta Bd batteri

Piston59

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
43317
Medlemskap
2025
Hej är det någon som flyttat Bd batteriet som sitter under förarstolen på en Fiat ducato,i mitt fall en Weinsberg R58
Till höger när man kommersen finns en liten soffa o under den finns det mycket utrymme för ett eller två Bd batterier .
Någon som gjort detta?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Ja några gånger, fast olika modeller.
Vad är det du vill veta?
Om det finns plats?
Det beror ju på vilket batteri du väljer.
Annars inget problem, räkna på kabelarea och säkra upp ordentligt.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag tycker BD-batteri är ganska bra och klar förkortning. Jag ska börja använda det framöver...
Första gången i en text... bodelsbatteri ( BD-batteri).
Skriva ut hela ordet och sen förkortningen inom parentes är ju en bra idé. Därefter är det ju fritt fram att använda förkortningen.

Stort b och d ? Njaaa egentligen nog inte.
Eller så gör man som d trump. Där är det nog många stora bokstäver!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Första gången i en text... bodelsbatteri ( BD-batteri).
Skriva ut hela ordet och sen förkortningen inom parentes är ju en bra idé. Därefter är det ju fritt fram att använda förkortningen.

Stort b och d ? Njaaa egentligen nog inte.
Eller så gör man som d trump. Där är det nog många stora bokstäver!
Om det skulle vara en vettig och någotsånär förståelig förkortning borde det väl var BB, (BodelsBatteri)?

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om det skulle vara en vettig och någotsånär vettig förkortning borde det väl var BB, (BodelsBatteri)?
Läs gärna min länk... dessutom är nog BB redan upptaget!
Ps jag tycker också BD-batteri är mycket lätt att förstå.
Montreal egentligen är ordet bodelsbatteri ett sammansatt ord av tre delar.... bo-del-batteri med ett litet s som binder ihop... så ditt förslag blir mera konstigt än det löser något.
Ps 2 och trådstartaren har ju förkortat ordet.." bodel " han skriver ju ut ordet " batteri".

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Läs gärna min länk... dessutom är nog BB redan upptaget!
Ps jag tycker också BD-batteri är mycket lätt att förstå.
Montreal egentligen är ordet bodelsbatteri ett sammansatt ord av tre delar.... bo-del-batteri med ett litet s som binder ihop... så ditt förslag blir mera konstigt än det löser något.
Ps 2 och trådstartaren har ju förkortat ordet.." bodel " han skriver ju ut ordet " batteri".
Håller inte med förutom med överlappningen med ett annat BB (BarnBördsklinik) men risken för sammanblandning borde vara minimal med tanke på verkligen vitt skilda områden. F.ö. som jämförelse, i Tyskland förkortas ibland StartBatteri SB. Sedan är jag inte någon stor vän av diverse onödiga förkortningar som väl ofta kommer till av ren bekvämlighet för att man inte orkar skriva ut de riktiga orden på en telefon.

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Att du inte håller med..det kan ju va helt ok...men läs lite i den länk som jag la in.. det är ju stor skillnad om alla ska få förkorta som de själva tycker eller om ett ord förkortas enligt normala , vanliga förkortningsregler.
Dessutom förkortar ju du inte samma ord som trådskaparen.
Trådskaparen förkortar ordet bodel men du förkortar ordet bodelsbatteri.
Det som jag reagerar på mest är stora bokstäver!
Ordet bodel skrivs inte med stora bokstäver.
Men det som händer här, och är väldigt vanligt är att det smyger in engelska... där man har andra regler för hur man skriver rubriker.

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025
Hej är det någon som flyttat Bd batteriet som sitter under förarstolen på en Fiat ducato,i mitt fall en Weinsberg R58
Till höger när man kommersen finns en liten soffa o under den finns det mycket utrymme för ett eller två Bd batterier .
Någon som gjort detta?
Hej! Säkert inga större problem men dra gärna en kraftigare kabel från startbatteriet till bodelsbatteriet för att undvika spänningsfall.

Hälsningar Sanddammaren

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Går att skarva in sig lite snyggt i original kablaget och få in det under dubbelgolvet mellan stolen och soffan.
Har själv inte flyttat batteriet men har en 2kW inverter under den lilla soffan och drog matningen mellan batterierna och invertern under golvet.
Åtgår en liten plast inklädnad som täcker mellan bakkant på stolen och golvet.

Toppen