• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma DuoControl problem / frågor

ergo1024

HBK Intresserad
Kommun
Katrineholm
Hej,
Nyligen införskaffat en husvagn med DuoControl i kofferten.

Tanken är att använda en gasolflaska med regulator och t-koppling för att kunna koppla till Cadac-grillen.
Men jag får inte det riktigt att fungera...

Måste jag ha slangbrottsventil på slangen?
Blir det problem om jag kör regulator innan Truma-regulatorn?

2-removebg-preview-1.jpg

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej,

Tanken är att använda en gasolflaska med regulator och t-koppling för att kunna koppla till Cadac-grillen.

2-removebg-preview-1.jpg
Du kan inte köra två regulatorer i serie.

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej,

Vi har DuoControl i husbilen och ett fastmonterat gasoluttag för att ansluta vår Cadac Safari Chef 2. Uttaget är inkopplat på samma rör som kylskåpet får gasolen ifrån. Eftersom uttaget sitter efter regulatorn köpte vi lågtrycksvarianten av grillen (LP), och det har fungerat utmärkt ett antal år. Kanske kan du be lämplig verkstad montera ett fast gasoluttag på vagnen?

Hälsar
Bettan o Einar

ergo1024

HBK Intresserad
Kommun
Katrineholm
Vi har DuoControl i husbilen och ett fastmonterat gasoluttag för att ansluta vår Cadac Safari Chef 2. Uttaget är inkopplat på samma rör som kylskåpet får gasolen ifrån. Eftersom uttaget sitter efter regulatorn köpte vi lågtrycksvarianten av grillen (LP), och det har fungerat utmärkt ett antal år. Kanske kan du be lämplig verkstad montera ett fast gasoluttag på vagnen?

Hälsar
Bettan o Einar
Ja, i "värsta" fall får det bli så. Men jag skulle vilja ha lösning på anslutning av gasolgrill INNAN Truma DuoControl, om det finns en sådan lösning...

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Jag vill inte åka runt med två gasoluber pga av vikten + att det inte behövs. Så mycket använder vi inte gasolen på sommaren att det går åt två gasolflaskor...
Varför har du då en Duo-Control? Den är ju avsedd för två tuber, och växlar automatiskt från tub 1 till tub 2 när tub 1 blir tom. Eller har du skrivit fel regulatornamn?

Jag skulle hursomhelst aldrig sätta två regulatorer i serie, det ökar risken för trassel.

Senast ändrad:

ergo1024

HBK Intresserad
Kommun
Katrineholm
Varför har du då en Duo-Control? Den är ju avsedd för två tuber, och växlar automatiskt från tub 1 till tub 2 när tub 1 blir tom. Eller har du skrivit fel regulatornamn?

Jag skulle hursomhelst aldrig sätta två regulatorer i serie, det ökar risken för trassel.
Tror du det var jag som valde att montera DuoControl? Det har jag inte skrivit nåt om, den satt i husvagnen när vi köpte den. Och jag har inget extra gasoluttag efter DuoControlen, så därför undrar jag hur jag kan lösa det "innan" att kunna få ut gasol till grillen men de verkar inte fungera...

Varför skulle det öka risken för trassel med två regulatorer i serie? Utveckla gärna

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om du nu sätter en regulator innan ducontrollen som du kanske har gjort och inte tagit en bild på hela installationen. Att du inte skulle få ut gasol efter y-kopplingen verkar iofs konstigt.

Går gasolen vidarre till regulatorn efter y-et och övrig gasol funkar i fordonet så måste det vara ett stopp efter y-et, mot grillen. Jag tror även att du kan få problem med kylen, då den oftast är känsligare för variationer i tryck än vad spisen är, det enda som händer med spisen är att du inte får ut full effekt.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Varför skulle det öka risken för trassel med två regulatorer i serie? Utveckla gärna
Även om det skulle fungera bra så ökar ju risken för trassel om man använder två komponenter i serie till en uppgift det bara behövs en för (att förse bodelen med gas av rätt tryck).

Sen finns det som påpekats ovan också en sannolikhet att det inte kommer att fungera bra. Normalt ingångstryck för Duo-Control skall vara 0,6-16 Bar men du matar den med en bråkdel av detta.

Toppen