• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Partikelfilter, växellåda

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2025
Fick motor larm och bilen ville inte växla som den skulle. Gick att köra sakta. Valde bärgning till verkstad. En första analys av koderna visade inget om växellådan men partikelfilter fel. Teknikern förklarade att vid partikelfilter fel går en reduktion in så att bilen bara kan köras i max 40 km/tim. Bilen är en Fiat från 2021 med den nya växellådan.
Vore intressant att höra om någon varit med om något liknande.

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2025
Har du sot i avgasröret? Vad blev åtgärden?
Har inte noterat sot i avgasröret. Verkstan skall ta sig an bilen så fort som möjligt. Noterade på sista resan att den verkar dra mer bränsle. Den sackade en del strax innan. På föregående resa växlade den inte upp som den skulle efter omkörning. Stannade och startade om så funkade allt. Kan det vara ett styrningsfel?

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2025
Det är viktigt att hitta orsaken till poblemet.
Om inte grundorsaken hittas och fixas kommer det naturligtvis att inträffa igen.

Det räcker inte tex med att rensa partikelfiltret.
Ett partikelfilter sätter inte igen sig av sig själv, det finns en orsak utanför själva filtret.
Jo, det är sannt. Det noterade teknikern också. Verkstaden verkar vara proffsig

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Fick motor larm och bilen ville inte växla som den skulle. Gick att köra sakta. Valde bärgning till verkstad. En första analys av koderna visade inget om växellådan men partikelfilter fel. Teknikern förklarade att vid partikelfilter fel går en reduktion in så att bilen bara kan köras i max 40 km/tim. Bilen är en Fiat från 2021 med den nya växellådan.
Vilken typ av felindikering fick du? Provade du att stänga av och starta om, jag har haft detta typ av fel på tidigare bil,att det går ned i ”limp home mode” då brukar det gå att köra till verkstad

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vilken husbil har du?

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2025
Vilken typ av felindikering fick du? Provade du att stänga av och starta om, jag har haft detta typ av fel på tidigare bil,att det går ned i ”limp home mode” då brukar det gå att köra till verkstad
Jo jag startade om och kunde köra till nästa parkeringsficka. Det gick sakta och den växlade inte. Fel indikeraringen var en gul motor med ett utropstecken i samt en rund ring med jag tror ett p i

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Det sitter en "bakre" EGR-ventil som kan sätta igen sig och ge motsvarande felindikation. Jag tror du får avgasrelaterat fel reparerat på garantin.
Jag antar att du menar bilar med dubbla EGR-ventiler. Men har verkligen en bil av 21 års modell med den 9-växlade lådan det?
Min är en 21:a med 9-växlad låda OCH AdBlue. Den har bara en egr-ventil vad jag vet.
Fråga till @Birger : Har du rening med AdBlue?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En Dethleffs Trend 7017 2021
Frågade om detta p.g.a. att jag har sett info om att det uppstår problem med att partikelfiltret sätts igen när det gäller framförallt större husbilar som körs i låga hastigheter på Economy-läget. Vad man kanske inte tänker på är att en husbil i princip alltid är fullastad eller nästintill när man ser vilka laster grundchassiet är avsett för.

Senast ändrad:

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2025
Frågade om detta p.g.a. att jag har sett info om att det uppstår problem med att partikelfiltret sätts igen när det gäller framförallt större husbilar som körs i låga hastigheter på Economy-läget. Vad man kanske inte tänker på är att en husbil i princip alltid är fullastad eller nästintill när man ser vilka laster grundchassiet är avsett för.
Japp, dock jag har att alltid kört på Power. Men bilen hade gått 1200 mil när jag köpte den.

Toppen