Tack för ditt svar, det ligger något i vad du skrev. Tanken var om någon har erfarenhet av att laga fuktproblem. Det är väl så att i en del fall så är reparationens resultat bättre än originalet.
Hejsan, ja det är nog sanning i de flesta fall. Undantaget skulle vara att de lagar fuktproblemet men inte kan/orkar/bryr sig om var vattnet har kommit in, men så gör man ju inte helt enkelt... eller.
Nu har jag inte gjort så mycket sådanthär men vid långvarig vattenskada så hittar man ofta att orsaken är rent byggslarv och missar vid tillverkningen som kan tyda på stress eller ointresse av montörerna.
Som en bil med alkov som hade haft en rätt liten men väldigt långvarig skada sedan bilen var ny uppe i ena hörnet på alkoven. Reglarna var helt sönderruttna. Alkover brukar ibland få sig en törn som kan göra att det läcker, men den här var helt ok.
När vi plockade bort vinkellisten mellan takplåt och sidan som det sedan satt tätningslist av gummi under och sedan butylgummitätningskladd på gummit mot taket.
Butylgummit sitter på gummilisten från tillverkningen av listen och för att hindra kladd och torkning så sitter det plastremsor över butylkladdet som man tar bort vid monteringen.
Tydligen hade plastremsan brustit när de rev bort den och de hade fortsatt eller kanske börjat från andra hållet, så skyddsplasten satt kvar på kladdet på en sträcka av ca. 2dm. Och där hade det krypit in vatten, lite men alltid i regn och rusk vilket ger stort resultat med åren av rent slarv.
Sedan är det också ibland det har läckt typ vid/under ex. plastkofångaren bak för bilen har fått sig en smäll där och mer än kofångaren har rört på sig. Karosskarvar har också rört på sig och börjat läcka.
Med det sagt, att sådana fel blir ju säkert lagade vid reparation av själva fuktskadan i alla lägen..... eller.
M.v.h. JANKRO.