• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fylla vattensystemet

Mariannecalling

HBK Medlem
Kommun
Åmål
HBK-Nr
38930
Medlemskap
2026
Har fyllt vattentanken nu och luftat kranarna på min Sun Living Lido 41, men vattenpumpen fortsätter att gå… Kranar stängda och inget vatten som rinner ut ur bilen. Antar att den håller på att fylla Truman
som är på 10 l men hur lång tid ska det ta? När vet man om den är full? Elller om pumpen hängt sig?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har fyllt vattentanken nu och luftat kranarna på min Sun Living Lido 41, men vattenpumpen fortsätter att gå… Kranar stängda och inget vatten som rinner ut ur bilen. Antar att den håller på att fylla Truman
som är på 10 l men hur lång tid ska det ta? När vet man om den är full? Elller om pumpen hängt sig?
Det tar inte mer än någon minut att fylla ,du får öppna varmvattenkranen för att lufta truman.
Pumpen skall stanna efter det,har du tryckvattenpump eller pump i vattentanken?

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag antar att pumpen hördes gå, då är det ju inte fel på brytarna?
Mest troligt är nog luft i pumpen.
Efter en kvart borde luften gått ur.
Microbrytaren kan ha fastnat i läge "på"

I en husbil vi hyrde, fick vi liknande problem under vår resa.
Efter många om och men (helt nya då i husbilsvärlden), så hittade jag till slut problemet.
Någon av döttrarna hade råkat stöta till handtaget till duschblandaren.
Bara så att brytaren slog till, men inget vatten ur duschmunstycket.

Skulle kunna vara samma här.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Efter en kvart borde luften gått ur.
Microbrytaren kan ha fastnat i läge "på"

I en husbil vi hyrde, fick vi liknande problem under vår resa.
Efter många om och men (helt nya då i husbilsvärlden), så hittade jag till slut problemet.
Någon av döttrarna hade råkat stöta till handtaget till duschblandaren.
Bara så att brytaren slog till, men inget vatten ur duschmunstycket.

Skulle kunna vara samma här.
Det är inte helt ovanligt att en luftbubbla i en dränkpump inte går ur om man inte skakar ordentligt på den under vatten, en del borrar t.o.m. ett litet lufthål i den för att få bort luftbubblan,

haso

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2025
Urprungsblandaren i köket i vår bil fick plötsligt något problem med mikro-brytaren. Den började att bryta endast när blandaren var stängd OCH vriden till ett specifikt läge mellan kallt och varmt. Man fick jucka lite med den tills man hörde att pumpen stannade.

Toppen