• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Läckage Maxxfan fläkt

Lizze

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Haninge
HBK-Nr
29355
Medlemskap
2025
Jag fick monterat en Maxxfan fläkt på min Adria Sonic Supream 710 av en auktoriserad återförsäljare för ca 2 år sedan. Har fått vattenläckage, och i samband med det konstaterar jag också att man inte monterat fläkten i den ram som finns från fabrik för montering a tex AC. Nu har man istället sågat av en av tvärgående takbalkarna. Se bild.

Min fråga till er i klubben, är det en fackmanamässig installation, har man försvagat takets bärighet och kan detta bidragit till större rörelse som i sin tur orsakat läckage.

Gissa och tro kan jag göra själv vore tacksam om ni som har erfarenhet eller jobbar/jobbat med husbilar/husvagnar kan ge mig mer kunskap inför dialogen med återförsäljaren.

PS, jag kommer inte i detta läge berätta vilken åf som det är.
 

Bilagor

  • Inkedimage_67205377.jpg
    Inkedimage_67205377.jpg
    3,8 MB · Visningar: 450
  • image_67125761.JPG
    image_67125761.JPG
    2,1 MB · Visningar: 447

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.199
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, eftersom du inte vill ha några halvgissningar vilket mycket i sådana här sammanhang blir när det kanske inte finns glasklara svar på hur man skall göra.
Men det är ju inte direkt onödigt att ta bort isolering m.m. en bit in mellan ytter och innertak så man kan montera/limma en egen träram mellan just ytter och innertak som håller distansen och stumheten/måttet på taktjockleken och därmed hjälper upp förmågan att styva upp taket mot luckans ytterram och hålla tätt.
(Med "bara" isolering mellan ytter och innertak så kan ju takytan fjädra lite mot luckramens tätyta, kanske vid hetta, sol och kyla.)
En träram har jag alltid gjort när jag monterat en ny lucka/eller större, och det bara funnits isolering mellan ytter och innertak, även om jag inte gjort det lika ofta som proffs. En MaxxFan sliter/vibrerar ju också lite mer för den väger ju en del, och så kan man ju ha den fullt öppen när man kör.
Att just en regel är avsågad har nog ingen betydelse men en ny ram runt hela hålet skulle varit bra för att få just yttertaket styvt.............. Och varför de inte använt ramen som tydligen finns. Platsbrist på taket för att något annat sitter i vägen ???

Något som vi ofta kommer fram till här är..... "Man upphör aldrig att förundras över vad proffs kan åstadkomma." Vilket tyvärr stämmer allt för ofta när problem tas upp här på monteringar och andra arbeten.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag har även sett att man kan ställa/trä in plåtbleck i isoleringen mellan ytter och innertak för att styva upp avståndet/tjockleken på taket, men det har man mera nytta av om det hela kläms fast med innerramen. Om ytterramen är skruvad fast med skruvhålen som finns i Maxxluckan ner i taket så skader det inte heller om träramen går in så långt mellan ytter och innertak att skruvarna drar även i träramen och inte bara i takplåten/glasfiberplasten.
(Hoppas det blev begripligt utan bild.)
Det tar ju i.o.f. rätt mycket tid att få dit en träram men...........

Ps.2.(senare) Vill bara tillägga/förtydliga att innerramen gör ju inget extra för att hålla fast luckan, den sitter bara som prydnad på MaxxFan och skruvad enbart i innertaket. Det är därför sådana där plåtdistanser i isoleringen inte gör någon större nytta på en MaxxFan.
Så hela luckan sitter ju fast med överramen på taket och därför bör det vara plant och styvt.
Om man monterar en träram mellan ytter och innertak så kan man ju även dra några extra skruvar från sidan på ytterplastramen in i träramen före det att man monterar ytterdel och innerram så får man massor med mer håll på fastsättningen av MaxxFan.
(Hoppas även det blev begripligt utan bild.)
 
Senast ändrad:

Lizze

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Haninge
HBK-Nr
29355
Medlemskap
2025
Hejsan, eftersom du inte vill ha några halvgissningar vilket mycket i sådana här sammanhang blir när det kanske inte finns glasklara svar på hur man skall göra.
Men det är ju inte direkt onödigt att ta bort isolering m.m. en bit in mellan ytter och innertak så man kan montera/limma en egen träram mellan just ytter och innertak som håller distansen och stumheten/måttet på taktjockleken och därmed hjälper upp förmågan att styva upp taket mot luckans ytterram och hålla tätt.
(Med "bara" isolering mellan ytter och innertak så kan ju takytan fjädra lite mot luckramens tätyta, kanske vid hetta, sol och kyla.)
En träram har jag alltid gjort när jag monterat en ny lucka/eller större, och det bara funnits isolering mellan ytter och innertak, även om jag inte gjort det lika ofta som proffs. En MaxxFan sliter/vibrerar ju också lite mer för den väger ju en del, och så kan man ju ha den fullt öppen när man kör.
Att just en regel är avsågad har nog ingen betydelse men en ny ram runt hela hålet skulle varit bra för att få just yttertaket styvt.............. Och varför de inte använt ramen som tydligen finns. Platsbrist på taket för att något annat sitter i vägen ???

Något som vi ofta kommer fram till här är..... "Man upphör aldrig att förundras över vad proffs kan åstadkomma." Vilket tyvärr stämmer allt för ofta när problem tas upp här på monteringar och andra arbeten.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag har även sett att man kan ställa/trä in plåtbleck i isoleringen mellan ytter och innertak för att styva upp avståndet/tjockleken på taket, men det har man mera nytta av om det hela kläms fast med innerramen. Om ytterramen är skruvad fast med skruvhålen som finns i Maxxluckan ner i taket så skader det inte heller om träramen går in så långt mellan ytter och innertak att skruvarna drar även i träramen och inte bara i takplåten/glasfiberplasten.
(Hoppas det blev begripligt utan bild.)
Det tar ju i.o.f. rätt mycket tid att få dit en träram men...........
Tack Jankro
Försöker just nu bilda mig en uppfattnng hur jag ska gå vidare, ditt inlägg ger ett antal bra uppslag och lösningar. Dialogen med ÅF är precis påbörjad då "cheferna" är på semester. Husbilen är en 2020, tyvärr finns fukt i taket orsakad av otäthet mellan taket och fläkten så det är inte en fackmannamässig montering som har utförts.
MVH Lasse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.199
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack Jankro
Försöker just nu bilda mig en uppfattnng hur jag ska gå vidare, ditt inlägg ger ett antal bra uppslag och lösningar. Dialogen med ÅF är precis påbörjad då "cheferna" är på semester. Husbilen är en 2020, tyvärr finns fukt i taket orsakad av otäthet mellan taket och fläkten så det är inte en fackmannamässig montering som har utförts.
MVH Lasse

Hej igen, en stund så här senare så kom jag på en grej som jag inte vet om det har någon betydelse för tätningen. Men man monterar ju ramen först i taket efter bästa förmåga och tätning, sedan stoppar man ner själva hela MaxxFan'en i den och skruvar fast den i ramen med fyra skruvar, och sist innerramen som sitter enbart i innertaket.
Det jag funderar på och som jag gjorde när jag för rätt länge sedan monterade en hel MaxxFan och även straxt efter när jag tittade över en annan var att dra en silikonsträng som extra tätning på utsidan där "diket" som funkar som en slags tätning mellan ramen och fläktenheten är runt hela enheten, lite trångt i framkant visserligen, men det går.
I "diket" så sitter det en gummitätning, men som sagt det blev en silikonsträng som extra tillägg.
Jag vet inte om det kan läcka där om det störtregnar och vattnet studsar mot taket och snett upp under kåpan, men "diket" kan troligen bli utsatt för vatten men kanske utan fara.......
Att jag använde silikon berodde på att det går ju att demontera om man skall ta bort enheten från ramen, men bättre tätning åt sikahållet skulle göra det nästan omöjligt.
Om man har luckan öppen och tittar från utsidan så förstår man vad jag menar med "diket". Men åter, jag vet inte om det hjälper upp tätningen på grundkonstruktionen förutom ordinarie bra tätning mellan ramen och taket naturligtvis.... Men det gör säkert ingen skada i alla fall.

Lite sen extra upplysning men... M.v.h. JANKRO.
 

Sakke

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Salem
HBK-Nr
35622
Medlemskap
2026
Jag stod i ett "monsunregn"utan dess like över natten till idag i Dalarna och precis som Jankro skrev ovan läcker det in genom "Diket/Rännan" på framkant av fläkten.

Jag har tätat längs med bakkant och sidorna när jag monterade fläkten men kom inte åt på framkant då luckan är i vägen.
Jag får konstruera en böjd "pip" för tuben så jag får in tätningsmassan i framkant med.

Vad som hände är att min bil som har alkov har en "backe" ner bakåt från alkovtaket till resterande tak bakom. När det regnade så fick vattnet fart ner för denna "backe" och sen träffade denna flod av vatten Maxxfan fläkten. Eftersom mängden var så stor med hög fart så kom vattnet in i "Diket/rännan" med läckage in som resultat.

Är detta en felkonstruktion? Annars supernöjd med fläkten.

MVH/Sakke
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.199
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Sakke, såg inte ditt inlägg förrän idag tyvärr. Bra på sätt och vis att jag inte varnade i onödan.
Höjden på "dikets" kanter är ju högre på insidan än på den synliga utsidan där man ev. kan hjälpa till med lite tätning, så vattennivån borde normalt inte kunna höjas så det bara rinner in, men med skyfall och vind m.m. så kändes inte tätningen hundra procent, och sedan är det ju en i gummitätning i botten på diket som borde stå mot om man trycket fläktenheten nedåt när man drar fast de fyra skruvarna som håller den i ramen, men jag hade ändå en fundering på att lite extra säkerhet där inte var helt onödigt i vissa fall.

Tack. M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag gjorde en böjd pip som förlängning till plastpipen en gång för länge sedan.
Ett kopparbromsrör på 1 dm. Kona ut det i ena änden, stoppa in det i en ren plastpip från stora änden så röret går ut men konan gör att det fastnar i plastpipen och tätar. Böj röret till lämplig form och..........

Jag är också helnöjd med fläkten, som i alla fall i Sverige kan göra en solig dag utan skugga riktigt skaplig även inne i bilen med bara någon/några Amp. från solpanelerna som drivmedel.
 
Senast ändrad:

MagnusViby

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
30112
Medlemskap
2025
Jag fick monterat en Maxxfan fläkt på min Adria Sonic Supream 710 av en auktoriserad återförsäljare för ca 2 år sedan. Har fått vattenläckage, och i samband med det konstaterar jag också att man inte monterat fläkten i den ram som finns från fabrik för montering a tex AC. Nu har man istället sågat av en av tvärgående takbalkarna. Se bild.

Min fråga till er i klubben, är det en fackmanamässig installation, har man försvagat takets bärighet och kan detta bidragit till större rörelse som i sin tur orsakat läckage.

Gissa och tro kan jag göra själv vore tacksam om ni som har erfarenhet eller jobbar/jobbat med husbilar/husvagnar kan ge mig mer kunskap inför dialogen med återförsäljaren.

PS, jag kommer inte i detta läge berätta vilken åf som det är.
Är nyfiken på hur det gick? Tog återförsäljaren på sig kostnaden/ansvaret? Råkat ut för samma problem med läcka runt maxxfan, den installerades för drygt 2 år sedan, april 2023, när vi köpte bilen.
 

widde2

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Köping
HBK-Nr
28072
Medlemskap
2025
Hejsan, eftersom du inte vill ha några halvgissningar vilket mycket i sådana här sammanhang blir när det kanske inte finns glasklara svar på hur man skall göra.
Men det är ju inte direkt onödigt att ta bort isolering m.m. en bit in mellan ytter och innertak så man kan montera/limma en egen träram mellan just ytter och innertak som håller distansen och stumheten/måttet på taktjockleken och därmed hjälper upp förmågan att styva upp taket mot luckans ytterram och hålla tätt.
(Med "bara" isolering mellan ytter och innertak så kan ju takytan fjädra lite mot luckramens tätyta, kanske vid hetta, sol och kyla.)
En träram har jag alltid gjort när jag monterat en ny lucka/eller större, och det bara funnits isolering mellan ytter och innertak, även om jag inte gjort det lika ofta som proffs. En MaxxFan sliter/vibrerar ju också lite mer för den väger ju en del, och så kan man ju ha den fullt öppen när man kör.
Att just en regel är avsågad har nog ingen betydelse men en ny ram runt hela hålet skulle varit bra för att få just yttertaket styvt.............. Och varför de inte använt ramen som tydligen finns. Platsbrist på taket för att något annat sitter i vägen ???

Något som vi ofta kommer fram till här är..... "Man upphör aldrig att förundras över vad proffs kan åstadkomma." Vilket tyvärr stämmer allt för ofta när problem tas upp här på monteringar och andra arbeten.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag har även sett att man kan ställa/trä in plåtbleck i isoleringen mellan ytter och innertak för att styva upp avståndet/tjockleken på taket, men det har man mera nytta av om det hela kläms fast med innerramen. Om ytterramen är skruvad fast med skruvhålen som finns i Maxxluckan ner i taket så skader det inte heller om träramen går in så långt mellan ytter och innertak att skruvarna drar även i träramen och inte bara i takplåten/glasfiberplasten.
(Hoppas det blev begripligt utan bild.)
Det tar ju i.o.f. rätt mycket tid att få dit en träram men...........

Ps.2.(senare) Vill bara tillägga/förtydliga att innerramen gör ju inget extra för att hålla fast luckan, den sitter bara som prydnad på MaxxFan och skruvad enbart i innertaket. Det är därför sådana där plåtdistanser i isoleringen inte gör någon större nytta på en MaxxFan.
Så hela luckan sitter ju fast med överramen på taket och därför bör det vara plant och styvt.
Om man monterar en träram mellan ytter och innertak så kan man ju även dra några extra skruvar från sidan på ytterplastramen in i träramen före det att man monterar ytterdel och innerram så får man massor med mer håll på fastsättningen av MaxxFan.
(Hoppas även det blev begripligt utan bild.

Det verkar som om Maxfan läcker!

Speciellt med avseende på hur många som monterats VS alla andra fläktar/takluckor...........
(nej, jag har inga uppgifter om antalet monterade Maxfan)
På min verkstad i Kolbäck sa dom att en del har fått problem med sprickor i taket runt Maxxfan som sedan orsakar läckage.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Nu är det ju några år sedan jag jobbade med husbilar.
Men sedan dess har jag jobbat med andra fordonsanpassningar.
Och att det inte skulle påverka att såga av träregeln håller jag inte med om. Om nu inte konstruktören tänkt -vi tar i lite extra.
Och det skulle förvåna mig med tanke på att varenda krona räknas idag.
Och om den inte gör någon nytta, varför sitter den där från början då?
Det minsta man kan förvänta sig är att man gör en ram runt om som stabiliserar och ersätter den avsågade.
Utifrån bilderna så skulle jag vilja påstå att att konstruktionen är försvagad.
Skulle jag montera en sådan fläkt i min bil hade jag gjort en ram.
Men jag är ju van vid livrem och hängslen.:wideeyed:
Och jag kan ha fel, det har hänt en gång förut.
Vad monteringsanvisningen säger vet jag inte, men man kan ju tänka själv.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.199
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nu är det ju några år sedan jag jobbade med husbilar.
Men sedan dess har jag jobbat med andra fordonsanpassningar.
Och att det inte skulle påverka att såga av träregeln håller jag inte med om. Om nu inte konstruktören tänkt -vi tar i lite extra.
Och det skulle förvåna mig med tanke på att varenda krona räknas idag.
Och om den inte gör någon nytta, varför sitter den där från början då?
Det minsta man kan förvänta sig är att man gör en ram runt om som stabiliserar och ersätter den avsågade.
Utifrån bilderna så skulle jag vilja påstå att att konstruktionen är försvagad.
Skulle jag montera en sådan fläkt i min bil hade jag gjort en ram.
Men jag är ju van vid livrem och hängslen.:wideeyed:
Och jag kan ha fel, det har hänt en gång förut.
Vad monteringsanvisningen säger vet jag inte, men man kan ju tänka själv.
Hej, ja att inte montera en ram mellan ytter och innertak som gör både yttertaket styvt och då förmodligen hindrar det från att spricka? och bör vara förenad med ev. avsågade originalreglar naturligtvis, samt även håller reda på innertaket om nu innerramen inte hänger samman med överdelen.
Om man själv bygger med både hängslen och livrem, så kanske firmor i de misslyckade fall som finns, kanske kunde ha valt något av hängslen eller livrem i alla fall.

M.v.h. JANKRO
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.824
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej, ja att inte montera en ram mellan ytter och innertak som gör både yttertaket styvt och då förmodligen hindrar det från att spricka? och bör vara förenad med ev. avsågade originalreglar naturligtvis, samt även håller reda på innertaket om nu innerramen inte hänger samman med överdelen.
Om man själv bygger med både hängslen och livrem, så kanske firmor i de misslyckade fall som finns, kanske kunde ha valt mellan hängslen eller livrem i alla fall.

M.v.h. JANKRO
På bilderna ser hålet betydligt större ut än nödvändigt,kanske har det suttit en större lucka där förut, så en ram invändigt hade inte varit fel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.199
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
På bilderna ser hålet betydligt större ut än nödvändigt,kanske har det suttit en större lucka där förut, så en ram invändigt hade inte varit fel.
Eller, dom kanske har monterat den mindre modellen, inte den som passar ett 40x40 cm hål.
Hejsan, det är samma lucka och delar till det större europeiska hålet på 40x40 som till det mindre "amerikanska" hålet.
De har bara gjutit en ny ram, den man först monterar på taket uppifrån, och som skiljer och har större totalt yttermått mot taket och med en styrfläns för ett 40x40 hål så monteringen blir uppstyrd mitt i hålet.
Innerramen är troligen original också men räcker för att både täcka och skruvas trots 40x40 hålet.
I min bil satt det en ventilerande fläktlucka original från landet i väster så jag skulle ha skickat efter en original om jag vetat det det, men det räckte att jag slipade bort styrflänsen för 40x40 hålet så passade den... Men jag var tvungen att sätta skruvarna längre in för att träffa bef. träramen och inte bara takplåten, (aluminium) som man nog inte skall ha en tanke på att det funkar i längden som skruvfäste utan träram under för skruvarna att dra i, samt även som stöd under plåten så den ligger helt an mot luckramen med kladd mellan som sagt.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.792
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan, det är samma lucka och delar till det större europeiska hålet på 40x40 som till det mindre "amerikanska" hålet.
De har bara gjutit en ny ram, den man först monterar på taket uppifrån, och som skiljer och har större totalt yttermått mot taket och med en styrfläns för ett 40x40 hål så monteringen blir uppstyrd mitt i hålet.
Innerramen är troligen original också men räcker för att både täcka och skruvas trots 40x40 hålet.
I min bil satt det en ventilerande fläktlucka original från landet i väster så jag skulle ha skickat efter en original om jag vetat det det, men det räckte att jag slipade bort styrflänsen för 40x40 hålet så passade den... Men jag var tvungen att sätta skruvarna längre in för att träffa bef. träramen och inte bara takplåten, (aluminium) som man nog inte skall ha en tanke på att det funkar i längden som skruvfäste utan träram under för skruvarna att dra i, samt även som stöd under plåten så den ligger helt an mot luckramen med kladd mellan som sagt.

M.v.h. JANKRO.
Skall det inte vara isolering i utrymmet mellan luckan och takets kant?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.199
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag ser nu att det verkar som de har gjort en ny ytterdel/ram nu än den som följde med min lucka som var bland de första för 40x40 hål. Så kraftiga kanter och tvärribbor fanns inte på min 40x40 ram som den på bilderna......

Skall det inte vara isolering i utrymmet mellan luckan och takets kant?
Jag fick ju inget utrymme kvar för isolering i mitt amerikanska hål, men det skulle nog inte skada. Tvärribborna stör väl lite, men med lite slitsar vid tväribborna i lämplig isolering skulle det nog inte skada, för det kan ju troligen bli lite kondensficka i ett sådant tomt utrymme.
Kall luft på utsidan av plasten och varm luft mot insidan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.792
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag ser nu att det verkar som de har gjort en ny ytterdel/ram nu än den som följde med min lucka som var bland de första för 40x40 hål. Så kraftiga kanter och tvärribbor fanns inte på min 40x40 ram som den på bilderna......


Jag fick ju inget utrymme kvar för isolering i mitt amerikanska hål, men det skulle nog inte skada. Tvärribborna stör väl lite, men med lite slitsar vid tväribborna i lämplig isolering skulle det nog inte skada, för det kan ju troligen bli lite kondensficka i ett sådant tomt utrymme.
Kall luft på utsidan av plasten och varm luft mot insidan.

M.v.h. JANKRO.
Jag har ju en FantasticVent som också är amerikansk storlek i ett 40x40 hål, men jag isolerade mellanrummet. Jag har ju den dessutom i duschen
så där kan ju bli lite extra fuktigt.
 
Toppen