• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Ojämnt tryck i spolarmunstycken

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
En fråga som kanske verkar dum men som gör mig brydd på vår Ducato -00. Har ojämt tryck på spolarvätskan mellan munstyckena på förarsida och passagerarsida. Rejält tryck på förarsidan, nästan för bra.

På passagersidan komer det betydlgt sämre, strålen når knappt halva höjden på rutan och det beror inte på vinkeln på munstycket. Mesta trycket hamnar på förarsidans munstycken. Har haft allt i särtaget och rensat och blåst med tryckluft utan att det blir bättre. Vad ska göras för att balansera ut det här ?

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Tog ett nytt tag i det här i dag och använde uteslutningsmetoden. Skiftade slanarna till höger / vänster spolarmunstycken vid T-stycke/backventil och det är samma fenomen. Återstår slang och munstycke till högersidan och byter plats på höger / vänster munstycken. Fortfarande samma problem och nu återstår bara slangen. Kan inte se någon läcka eller bock på slangen. Återstår att byta slangen, vad det nu ger ? Har blåst genom med tryckluft och märker ingen blockering.

Spolningen räcker till på högersidan men det är bara så irriterande. Får köpa en bit slang och prova även om det känns långsökt. Har en fråga på det här. Backventilen i T-stycket har väl även en funktion som tryckregulator också ? Kan den vara orsaken ? Kostar inga större summor att köpa en ny men reservdelsfirman hade bara en modell för grövre slang.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tog ett nytt tag i det här i dag och använde uteslutningsmetoden. Skiftade slanarna till höger / vänster spolarmunstycken vid T-stycke/backventil och det är samma fenomen. Återstår slang och munstycke till högersidan och byter plats på höger / vänster munstycken. Fortfarande samma problem och nu återstår bara slangen. Kan inte se någon läcka eller bock på slangen. Återstår att byta slangen, vad det nu ger ? Har blåst genom med tryckluft och märker ingen blockering.

Spolningen räcker till på högersidan men det är bara så irriterande. Får köpa en bit slang och prova även om det känns långsökt. Har en fråga på det här. Backventilen i T-stycket har väl även en funktion som tryckregulator också ? Kan den vara orsaken ? Kostar inga större summor att köpa en ny men reservdelsfirman hade bara en modell för grövre slang.
Hur är slanglängderna till respektive munstycke?

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Det brukar ofta fastna lite smuts i munstycket som inte släpper ens med tryckluft.
Höll på till förbannelse med en bil i vintras med samma problem (hade tre pluttar i huven med två munstycken i varje).
Till slut gav jag upp rensandet och köpte nya munstycken. Passade även på att spola ur behållaren ordentligt.
Nu funkar det som det ska.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Tack för svar. Jo, nog känner jag igen det med igensatta munstycken genom åren. Trodde också på den anledningen tills jag bytte plats på munstyckena. Slangen till höger är betydligt längre men det har jag sett på flera bilar och som jag förstår det är det original på Ducaton.

Är så brydd att jag åkte ner till Biltema nu eftermiddags och köpte nya prylar. Slang, T- stycke/backventil och munstycken. Om munstyckena går att få till på bilen är det ett plus, köpte dem mest i felsökningssyfte.Det är inga stora pengar.

Ska ta ett nytt tag med detta i morgon, återkommer med fortsättning på följetongen.

mega-liner

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
6582
Medlemskap
2025
En fråga som kanske verkar dum men som gör mig brydd på vår Ducato -00. Har ojämt tryck på spolarvätskan mellan munstyckena på förarsida och passagerarsida. Rejält tryck på förarsidan, nästan för bra.

På passagersidan komer det betydlgt sämre, strålen når knappt halva höjden på rutan och det beror inte på vinkeln på munstycket. Mesta trycket hamnar på förarsidans munstycken. Har haft allt i särtaget och rensat och blåst med tryckluft utan att det blir bättre. Vad ska göras för att balansera ut det här ?
Kalkvatten är ett otyg själv fick jag byta spolar pumpen.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2025
Ja, kalkvatten ställer till det, har lite problem med det i vattenledningarna i huset. Problemet är löst, bytte allt från pumpen och fram till munstyckena som faktiskt passade.

Slangen till högersidan ligger ligger lite dolt genom intaget till kupefläkten, tror det var där problemet låg. När jag drog ut den verkar det ha varit ett veck på den, behövs nog inte mycket strypning för orsaka det här problemet. Var ändå där och drog och lirkade på slangen när jag letade efter felet, antagligen var den lite klämd längre in.

Toppen