• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Truma Combi 6 blåser säkring i EBL

Ghia64

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
43359
Medlemskap
2025
Hej på Er!
Har tjuvläst här på forumet av och till sedan vi köpte husbil förra året, och det har varit en bra källa till information. Tack för det! Nu har jag försökt gå igenom alla trådar som hanterar Truma Combi, men inte hittat något som påminner om mitt fel.
Husbilen i fråga är en Carado från 2019, och Truman verkar vara av senare 2018 års modell då den har "reset-knappen" på kretskortet.
Igår när jag kom ut till husbilen och skulle starta värmen så var manöverdonet helt dött. Ingen lampa tändes när jag vred på reglaget. Det är ett reglage utan skärm, enbart vred. Jag kollar säkringen vid EBL och noterar att den bränt. Provar att byta säkring och den går direkt. Jag kollar Trumans säkring och den är hel. Om jag tar bort Trumans säkring så går inte säkringen i EBL:en och jag mäter 14V på Trumans ingångar, så jag drar slutsatsen att något kortsluter i Truman. Båda fläktarna var ganska dammiga, så jag vet inte om något kan ha överhettats? Vi använde husbilen förra helgen och då fungerade allt ok, både värme samt varmvatten.

Tacksam för alla tips jag kan få så här en söndageftermiddag. :)

Ghia64

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
43359
Medlemskap
2025
Tack för tips, Magnus.
Kopplade loss alla kontakter. Säkringen gick ändå. Så det lutar åt styrkortet.
Plockade ut styrkortet och när jag hade det löst så mätte jag mellan ingångarna (+och -) och fick signal, så det blir till att leta nytt kort eller hitta ngn som kan laga..

Nimo27

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2025
Tack för tips, Magnus.
Kopplade loss alla kontakter. Säkringen gick ändå. Så det lutar åt styrkortet.
Plockade ut styrkortet och när jag hade det löst så mätte jag mellan ingångarna (+och -) och fick signal, så det blir till att leta nytt kort eller hitta ngn som kan laga..
Mät upp fläktarna innan du monterar nya kretskortet. Det är alltid en orsak varför ett kretskort blivit bränt.

Support uppgifter

Tel. +46 44 712 70

E-Post: kontakt@truma-scandinavia.se

Nimo27

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2025
Så här såg min rotor på cirkulationsfläkten ut som jag bytte efter 5år. Bara skrot av kol och fjädrar och skadad rotor.

Bilagor

• c75f19ed-3304-4681-9f17-bf28fbc82cb8-1_all_1681.jpg
    c75f19ed-3304-4681-9f17-bf28fbc82cb8-1_all_1681.jpg
    2,1 MB · Visningar: 43

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Du har stora möjligheter om du ringer det nummer som Nimo27 angav 044 712 70. Det går till ALDE och Truma s service i Färlöv utanför Kristianstad. Dom brukar kunna hjälpa dom flesta. Ring normal arbetstid

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Talade med Truma på dusseldorfmässan i höstas, enligt dem är alla reservdelar slut till C-serien, men någon handlare kan ha delar kvar.
Här föreligger någon förväxling. Truma Combi är fortfarande en högst aktuell värmepanna (Combi-värmare Archives - Truma), så jag finner det för otroligt att det inte skulle finnas reservdelar till dessa.

Pålle

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Han har ju kopplat bort motorerna och ändå löser säkringen ut.
Så då kan det ju inte vara motorfel.

Men det skadar ändå inte att kolla motorerna,
Snurra på dem, åtminstone sekundärluftfläkten, den som blåses in varmluft. Motorn skall snurra lätt.
Dammiga fläktar, betyder att den gått mycket. Vilket kan slita ut motorn, eller motorerna.

Men som sagt om du har kopplat bort alla utgående anslutningar och särksinge, går ändå är knappast felet i någon av fläktmotorerna.

Roysan

Ghia64

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
43359
Medlemskap
2025
Han har ju kopplat bort motorerna och ändå löser säkringen ut.
Så då kan det ju inte vara motorfel.

Men det skadar ändå inte att kolla motorerna,
Snurra på dem, åtminstone sekundärluftfläkten, den som blåses in varmluft. Motorn skall snurra lätt.
Dammiga fläktar, betyder att den gått mycket. Vilket kan slita ut motorn, eller motorerna.

Men som sagt om du har kopplat bort alla utgående anslutningar och särksinge, går ändå är knappast felet i någon av fläktmotorerna.

Roysan
Det stämmer, allt bortkopplat. Men det som lyftes ovan var väl om det kan ha varit en trasig fläktmotor som orsakat kortslutning på styrkortet? Då kommer jag råka ut för samma sak igen med ett nytt kort. Fläkthjulet var rätt dammigt, men motorn snurrade tämligen lätt. Dock osäker på vad som är lätt då jag aldrig snurrat på en sådna här motor innan.... :)

Kan jag felsöka motorn med multimetern på något sätt?

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Nej det är svårt att se på en mätare om det finns fel i motorn.
Ja en motor som drar för mycket ström kan förstöra den del av kortet som reglerar fläktens varvtal, men det sker knappast så att det blir kvarvarande kortis som kan blåsa säkringen utan motorn.

Men ta bort motorn, öppna fläkthuset och få bort allt damm kan behövas diskning av fläktpropellern.
Kör sen motorn från annan strömkälla, alla har ju inte ett labbaggregat, men man kan driva den med ett bilbatteri, mätinstrumentet kopplat för att mäta ström, som då bör ligga på 1 A utan propeller och kanske 2-3 A med fläktpropeller.
Även om det är lite bökigt lönar det sig att gör detta.

En dammig fläkt blåser sämre, vilket gör att den måste gå mer för att få ut värmen, vilket i sin tur drar mer ström från bodelsbatteriet.

Sen kan man se hur stor säkringen är som går sönder, uppskattningsvis kanske 5 - 10 A??????
Går säkringen direkt, och den är på 10 Amp bör ev skador kunna synas på kretskortet.

Ja visst är det svårt att avgöra om en motor går för tungt.
Den är försedd med glidlager som är evighetssmorda, denna "evighet" kan vara från 5 - 30 år, sen måste de smörjas om.
Går den tungt och dra för mycket ström kan den se ut som Nimo27:as bild, dvs skrot.

Roysan

Ghia64

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
43359
Medlemskap
2025
Stort tack för utförligt svar, Roysan! Det blir till att göra detta. Att laga kretskortet verkar ta ett gäng veckor så det är lika bra att använda den tiden till något vettigt.
Säkringen i EBL:en var samma storlek som i Truman, 10A. Jag kan inte se något på kortet. Jag har tagit en bild men verkar inte kunna lägga upp den på forumet utan att ha laddat upp den på webben.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Stort tack för utförligt svar, Roysan! Det blir till att göra detta. Att laga kretskortet verkar ta ett gäng veckor så det är lika bra att använda den tiden till något vettigt.
Säkringen i EBL:en var samma storlek som i Truman, 10A. Jag kan inte se något på kortet. Jag har tagit en bild men verkar inte kunna lägga upp den på forumet utan att ha laddat upp den på webben.

Anledningen att du inte kan ladda upp bilder hänger nog ihop med att du ej är medlem här. För den nätta summan av 100 kr som årsavgift samt anmälningssavgift på 150kr.
Kan varmt rekommenderas.
Tommy

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Besikta noga alla lödningar på lödsidan, har något gått varmt kan lödningen se grå, sotig eller krackelerad ut.
10 Amp är ju en del som kan skada saker.

De här små elmotorerna är ofta inte alls avsedda för att kunna användas lång tid.
Vi har läst på forumet att det finns de som kör gasolvärmaren hela vintern. för att av någon anledning hålla värme i husbilen.
En sådan vinter och motorerna har gjort sitt.......

Ofta går ju en sådan motor inte att öppna utan våld....

Jag har sett att det finns ett visst urval av liknande motorer på Ali express.

Att smörja din fläkt motor kan duga att droppa lite olja där axeln kommer ut, i båda ändar, kan behöva ta bort fläktpropellern då.
Ofta kan man direkt se på en amperemeter hur strömförbrukningen minskar drastiskt.

Roysan

Toppen