• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Motorproblem Fiat ducato 2014

SigBritt2

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
32091
Medlemskap
2025
Hej
Vi har haft problem med husbilen ett tag.
Vi kan köra mellan 8 och 13 mil när bilen är kall sedan kommer motorlampan in och felkod P0340-29 och P068A-68 nollställer jag koderna och kör vidare kommer jag inte så lång ca 1km sedan kommer mer koder P0340-29, P2135-62, P1770-81, P1819-8F,
C1221-86. Det är en Felkodsläsare från icarsoft till Fiat jag har fått koderna ifrån.
En verkstad i Västervik har bytt gaspedal och bromskontakten för tre veckor sedan och då körde jag 13 mil sedan kom felkoderna igen fick jag stanna över natten och sedan körde jag 13 mil igen då var jag nästan hemma och bilen bärgades hem.
Jag bytte kamaxelsensor och efter det kunde jag kör 1,5 mil men det var samma dag som jag blev bärgad så motorn var inte helt kall ny bärgning till ad verkstad i Stenungsund, där var bilen i två veckor och det bytte vevaxelgivaren och efter det kom felkod efter 500 meter. Då bytte jag Kamaxelgivare en gång till efter som den kommer alltid in först men det hjälpte inte och igår blev det bärgning en gång till hem efter 8 mil. Är det någon som har varit med om detta eller vet lösningen.

WillerWalle

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2026
Hej
Vi har haft problem med husbilen ett tag.
Vi kan köra mellan 8 och 13 mil när bilen är kall sedan kommer motorlampan in och felkod P0340-29 och P068A-68 nollställer jag koderna och kör vidare kommer jag inte så lång ca 1km sedan kommer mer koder P0340-29, P2135-62, P1770-81, P1819-8F,
C1221-86. Det är en Felkodsläsare från icarsoft till Fiat jag har fått koderna ifrån.
En verkstad i Västervik har bytt gaspedal och bromskontakten för tre veckor sedan och då körde jag 13 mil sedan kom felkoderna igen fick jag stanna över natten och sedan körde jag 13 mil igen då var jag nästan hemma och bilen bärgades hem.
Jag bytte kamaxelsensor och efter det kunde jag kör 1,5 mil men det var samma dag som jag blev bärgad så motorn var inte helt kall ny bärgning till ad verkstad i Stenungsund, där var bilen i två veckor och det bytte vevaxelgivaren och efter det kom felkod efter 500 meter. Då bytte jag Kamaxelgivare en gång till efter som den kommer alltid in först men det hjälpte inte och igår blev det bärgning en gång till hem efter 8 mil. Är det någon som har varit med om detta eller vet lösningen.
Vi har erfarit liknande fel. Verkstaden hade många teorier, som inte ledde någonstans. Jag bytte ECU. som visade på ursprungliga felet.?
Öppnade upp den gamla, såg då orsaken. Halva innanmätet var nedsmetat med tätningsmassa. Troligen blev det för varmt. Då bilen kallnat var det bara att fortsätta resan.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En snabb googling gav denna lösning:

Det var tändningslåset på bilen i länken.

Man behöver veta att felkoder kan komma som sekundära felkoder, orsakade av det primära felet, med felkod.
I detta fall verkar "P068A-68" vara primärfelkod, avbrott i spämningstillförseln till motor ECU.

SigBritt2

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
32091
Medlemskap
2025
Vi har erfarit liknande fel. Verkstaden hade många teorier, som inte ledde någonstans. Jag bytte ECU. som visade på ursprungliga felet.?
Öppnade upp den gamla, såg då orsaken. Halva innanmätet var nedsmetat med tätningsmassa. Troligen blev det för varmt. Då bilen kallnat var det bara att fortsätta resan.
Tack för svar har skickat till en firma också för att höra om de kan undersöka ECU

SigBritt2

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
32091
Medlemskap
2025
Halloj!
Stannar motorn varje gång den tänder motorlampan eller bärgas bilen av annan anledning?
Kommer samma koder varje gång?
//tony
Motorn stannar ej men jag kan inte gasa eller växla stannar jag motorn och starta efter raderade felkoder går det ca 1 km sedan kommer fler koder även abc därför bärgning men när den har kallnat tills nästa dag kan jag köra 8 till 13 mil

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Jag hittade denna länk.
Det som kan hända är att din generator blir knäpp när den blir varm
och orsakar "AC-störningar" på el-leveransen.
Kolla videon.

Det finns ju de som haft dåliga jord och spännings
anslutningar som får en massa felkoder i tid o otid.
Men dessa borde ju en firma kollat.
Dessutom har vi ju möss o råttor som äter på allt.
Lycka till.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Den är helintregerad datum på ECM står det 2013
OK, då är den förhoppningsvis förskonad från det vattenläckage under vindrutan ner i motorrummet som förekommer hos många bilar med plåthytt, värst på den tidigare modellen. När det hamnat på/i kablage, kontakter och styrdatorn har det ställt till med diverse elproblem för ganska många. Undersidan av motorrummets relä/säkringsdosa är ett annat problemområde, både för fukt och kabelskav mot kaross.

Toppen