• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Montera solceller

MarcusL

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
36333
Medlemskap
2025
Tja! Jag är på väg att köpa in och montera solceller troligen 200w på min Fiat Hymer -91. Men Hur tusan har ni fäst panelen i taket? Lim/skruv? Vad för skruv isåfall? Väldigt dåligt insatt i vad de är för material i taket och hur man kan bära sig åt.

Tack på förhand för tips!

Limma!
Lämpligt lim är från Sikaflex och Dekalin m.fl.
Är det paneler med aluminiumram så sätts dom i hållare.

Botanisera till exempel på sunlux.se.

MVH
Hans

Det är me ram och ska sitta i hållare men du menar att lim alltså räcker? Tycker de känns lite otäckt

Du får svårt att hitta en husbil utan limmade solceller. Det är "standard procedure" (dvs, "så gör alla").
Limmen håller så bra att du kan få avsevärda svårigheter att ta bort om du skulle vilja. Använd primer också.

Skruv i husbilstak är ett recept för läckage.

MVH
Hans

Vi har kört i nio år med limmade solceller och en hel del är kört på skakiga grusvägar. Det har inte varit något problem, men som en tidigare skribent påpekar så är det viktigt att vara noggrann vid monteringen.

I länken kan du se hur tak och väggkonstruktionen ser ut.
På tyska.
Jag funderade att montera en solcell på min Hymer 89:a.
Jag insåg att det inte skulle fungera med limmade fästen på min bil.
Jag har en del släpp mellan isoleringen och ytterplåten.
En del fukt hade kommit in i takkonstruktionen via skruvade fästen till takplåtar.
Monterade på fabrik.

Jag har ingen solcell på bilen.

Man limmar normalt spoilers (eller hörn), därefter är det även normalt att limma fast solpanelen i spoilers (eller hörnen), men hittar man rätt monteringskit så finns det oftast även möjlighet att skruva. Det är då urfasat i plasten, tänk då på att du använder rostfri skruv eller ännu bättre aluminiumskruv.

Tillbaka
Toppen