• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Malizia2

Status
Stängd för vidare inlägg.

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Såg på TV Greta's utskällning av etablissementet på miljökonferencen. Det som slår mig är talet & ordvalet, på engelska dessutom. Inte något ett barn på 16 år skulle komma på själv. Detta är troligen väl redigerat & arrangerat. Sorgligt att miljömupparna använder ett barn för att nå sina mål. Förvånande också att föräldrarna tillåter detta i stället för att se till att hon slutför sin skolgång. Men det handlar väl som vanligt om pengar, stora pengar.
Rätt Bennsan,
-skolbarn och skolungdomar ska ägna sig att läsa, studera och skaffa sig kunskaper och färdigheter för att sedan kunna antas till fortsatt utbildning på universitetsnivå, sedan gäller att börja ha väl-grundade på vetenskapliga grunder synpunkter,
-att skolstrejka är olagligt i vårt land, om jag förstår rätt, att uppmana andra till olagliga saker är inte heller OK,
-bättre aktion kanske skulle vara att uppmana alla barn och ungdomar att läsa och studera flitigare så att man som vuxen blir mycket mera klimatsmartare än egna göräldrar och dessutom kommer skolan vara bättre i PISA undersökningar
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nu var det inte jag som gjort nån utredning utan IPCC, du kanske missade det? Om du kollat på den länk jag visat borde du förstått att IPCC går igenom allt forskningsmaterial inför publiceringen. Det handlar inte om tro utan IPCC bygger på den forskning som finns. Har du tillgång till andra fakta bör du förstås se till att IPCC får del av det.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Som nån sa, det vore ju för jäv—-t om man gjorde miljön bättre och det inte behövdes, eller hur?
Den där bloggen verkar vid en snabb titt, oftast hänvisa till stabilt klimatförnekande och högerpopulistiska sidor på internet.

Varje forskare som kan visa på annorlunda resultat än de av medierna framburna avfärdas snabbt som "högerpopulister". Kan då de som redovisar motsatt resultat kallas för "vänsterpopulister"?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Varje forskare som kan visa på annorlunda resultat än de av medierna framburna avfärdas snabbt som "högerpopulister". Kan då de som redovisar motsatt resultat kallas för "vänsterpopulister"?
Tror inte du läst mitt inlägg ordentligt. Har inte sagt nåt om att några forskare är högerpopulister. Det får du väl tycka om du vill.
Men visst vore det illa om man gjorde miljön bättre.....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Man blir ju lite rädd när jag läser vad de skriver.....

Den nuvarande klimatpolitiken undergräver poänglöst, smärtsamt det ekonomiska systemet och sätter liv i fara i länder som nekas tillgång till prisvärd, kontinuerlig elkraft........
Hur många har inte förlorat sina liv när de har "jobbat" för den energi vi får och har fått..... hur många dör inte varje dag för att vi använder fossila bränslen till att skapa energi......

Sen läser jag....

Vi uppmanar er att följa en klimatpolitik baserad på sund vetenskap, realistisk ekonomi och äkta oro för dem som skadas av dyra men onödiga försök till mildring.
När blev all vetenskap sund ???..... var det inte vetenskapen som har uppfunnit mycket av det som ödelägger vår planet ....och även mänskligheten.....

Läser också

CO2 är växtmat, basen för allt liv på jorden....
Vist kan det vara så att CO2 är som ett gödningsmedel..... men hur är det när vi tillsätter jorden mer gödning ?..... titta på våra sjöar... Jag tror att människorna inte skall ge jorden med gödning än vad den själv skapar.... hade jorden behövt mer CO2 då hade nog GUD sett till att det var så....

Det är nog bara han "där uppe" som vet vad det bär hän med jorden och livet... mänskligheten har inte "sunda resurser" att förstå vad som händer...... förrän det är försent.....

Bild lånat från Facebook....

1.jpg



Njut av dagen & livet innan det är försent.....
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Här är det någon som tagit reda på vad det är för forskare som skrivit under brevet och vilka svenska forskare som finns med men som inte undertecknat. Man kan väl inte ens med mycket god vilja, påstå att forskning inom klimatområdet är något dom förslösat sin ungdom på.
De 500 forskarna i upprop mot FN

Det redovisas 31 namn med olika titlar. De övriga 469 nämns inte. Detta är en privatsida och i slutet av sidan tiggs det pengar för att driva den vidare. Är detta seriöst?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det redovisas 31 namn med olika titlar. De övriga 469 nämns inte. Detta är en privatsida och i slutet av sidan tiggs det pengar för att driva den vidare. Är detta seriöst?
Du får väl läsa artikeln och bilda dig en egen uppfattning. Det verkar ju inte som om de redovisade personerna har bedrivit klimatforskning i nån större omfattning, däremot verkar det som många av dom ändå har skaffat sig en bestämd uppfattning som i stort går ut på att några klimatproblem inte verkar finnas, detta i motsats till IPCC, som faktiskt bygger sina slutsatser på riktig klimatforskning.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
De övriga finns med till namnen i länkarna i texten och en del namn de är kommenterade av siten DeSmogUK i samma länkar. Det som slår mig kring titlarna är att det är många entreprenörer, styrelsemedlemmar, geologer. ingenjörer av många slag men bara några få som titulerar sig forskare.
Finns även titlar som författare, expert på djurens näringslära, elingenjör, oljeingenjör, kemist mm och många verkar vara "retired" eller "senior" Jämför man med IPCC:s dokumenterade genomgångar av forskningsmaterial krävs nog lite mer för att jag skall misstro IPCC.

CLINTEL climate science denier declaration draft

Climate Science Deniers Planning European Misinformation Campaign, Leaked Documents Reveal
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Du får väl läsa artikeln och bilda dig en egen uppfattning. Det verkar ju inte som om de redovisade personerna har bedrivit klimatforskning i nån större omfattning, däremot verkar det som många av dom ändå har skaffat sig en bestämd uppfattning som i stort går ut på att några klimatproblem inte verkar finnas, detta i motsats till IPCC, som faktiskt bygger sina slutsatser på riktig klimatforskning.

Jag har ägnat nästan hela av mitt vuxenliv delvis åt forskning ich har gått genom vad många kallar forskarenslidelser tills jag har gått till det som är grunden dvs philosophy of science. Detta har gett mig bättre förståelse för vad jag gör som forskare, men ffa ödmjukhet (jag är ingen klimatforskare)...

Du gör starkt påstående så vill jag ställa några (enkla?) frågor;

1-Hur vet Du att någon eller någon institution bygger sina slutsatser på riktigt klimatforskning?
Ad1) Hur har Du granskat forskningsresultat som ledde till dessa slutsatser?

2-Vad är enligt dig riktigt forskning?
Ad2) Här passar bra Poppers varning: Whenever a theory appears to you as the only possible one, take this as a sign that you have neither understood the theory nor the problem which it was intended to solve.

3- Ge oss din definition av klimat?
Ad 3) För att underlätta hänvisar jag till populärvetenskaplig publikation "Vad händer med klimatet" nyligen utgiven prof. Lennart Bengtssons bok.




Whenever a theory appears to you as the only possible one, take this as a sign that you have neither understood the theory nor the problem which it was intended to solve. Karl Popper
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag har ägnat nästan hela av mitt vuxenliv delvis åt forskning ich har gått genom vad många kallar forskarenslidelser tills jag har gått till det som är grunden dvs philosophy of science. Detta har gett mig bättre förståelse för vad jag gör som forskare, men ffa ödmjukhet (jag är ingen klimatforskare)...

Du gör starkt påstående så vill jag ställa några (enkla?) frågor;

1-Hur vet Du att någon eller någon institution bygger sina slutsatser på riktigt klimatforskning?
Ad1) Hur har Du granskat forskningsresultat som ledde till dessa slutsatser?

2-Vad är enligt dig riktigt forskning?
Ad2) Här passar bra Poppers varning: Whenever a theory appears to you as the only possible one, take this as a sign that you have neither understood the theory nor the problem which it was intended to solve.

3- Ge oss din definition av klimat?
Ad 3) För att underlätta hänvisar jag till populärvetenskaplig publikation "Vad händer med klimatet" nyligen utgiven prof. Lennart Bengtssons bok.




Whenever a theory appears to you as the only possible one, take this as a sign that you have neither understood the theory nor the problem which it was intended to solve. Karl Popper
Ja du, nån klimatforskare har jag aldrig utgett mig för att vara. I all enkelhet anser jag att IPCC har utrett och förklarat klimatkrisen och kommit med rekommendationer. Men visst, det finns ett gäng klimatförnekare som inte gillar IPCC och deras slutsatser. IPCC bygger sina rekommendationer på den forskning som finns tillgänglig och man tar förstås hänsyn till all forskning inom området.
Om du är intresserad av att föra nån slags vetenskapsteoretisk idédebatt så får du göra det med nån annan än mig.
Varför ska vi lita på IPCC?
 
Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Här har vi lite spännande läsning för de som missade vissa lektioner i grundskolan:
Väder och klimat - Skolbok

Tack! ;)
Attan att artikelförfattaren (Joel/TT) inte heller har läst just den sidan, 40 år är ju egentligen ingenting...
Fy skäms på han, att skriva en sådan icke PK-artikel dessa dagar är ju förskräckligt! :D
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tack! ;)
Attan att artikelförfattaren (Joel/TT) inte heller har läst just den sidan, 40 år är ju egentligen ingenting...
Fy skäms på han, att skriva en sådan icke PK-artikel dessa dagar är ju förskräckligt! :D
Vad skrev han om klimatet? Det är väder han beskriver, men det blir ju inte nåt förnekande av klimatförändringarna om man inte försöker misstolka artikeln som du gör.
Som sagt skilj på väder och klimat!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen