• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter-Vågar man köpa den här?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har köpt flera inverter från eBay, just den du visar har jag men model ED-RC,(ej ren sinus) och den fungerar perfekt. Men en sak vill jag varna för, även om det står på eBay att varan kommer ifrån EU så är det oftast ett kina företag som ligger bakom, så får du problem med invertern så är det liten chans att komma till rätta med problemen som uppstår....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är ju billigt om man jämför med svenska priser,frågan är levererar den verkligen ren sinus,det kan bli dyrt om det visar sig att så inte är fallet.
Om du enbart behöver 600W varför inte köpa en mindre?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Jag har installerat två sådana båda köpta på E-bay snabb leverans en i våran bil och en i kompisens bil båda har fungerat perfekt hittills.
Vi kör 1000w vattenkokare endast ett fåtal minuter dock och en Cpap på natten.
Man får vara observant på batterispänningen för att inte skada batterierna den inbyggda vakter tillåter för låg spänning innan den bryter enligt mitt tyckande.
Stäng av då den inte är i drift för undvikande av tomgångs förluster.
Har en säkring 150 amp av typ Biltema art nr 25-2319 och kabel 25mm2 startkabel art nr 24-577 riktiga pressade kabelskor behövs då det är stora strömmar 50 amp vid 600W. Det är bra med en större inverter än beräknad last då starteffekten ibland blir högre än uppgiven effekt en för klen inverter kanske inte startar.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
En fråga som inte är helt enkel att svara på utan ytterligare fakta om aktuella generatorns effekt
Bilens generator klarar troligtvis detta men tveksamt om bo delens batteri kan tillgodogöra sig en så kraftig
ladd ström beror ju på den Ebl-en man har eller alternativ utrustning typ Ctek. Vid max ladd ström blir kablaget mellan generator och bo delen även en kritisk faktor kabelarean bör inte vara mindre än1mm2 per 6 Amp man måste ju även ta hänsyn till övriga förbrukares behov tex kylskåp storleks ordning kanske 15 Amp på samma ledning.
Kör man med massa extraljus av gammal modell så förbrukar även dessa rätt stor del av generator effekten.
 
R

RobbeS

Guest
Men en 1500 Watts inverter som kortvarigt ger 3000 watt och som nyttjas 30 sekunder varje morgon av en blender på 600 watt borde ju inte tömma batteriet?
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Detta sätt att använda en inverter på belastar inte laddningen annorlunda än övriga förbrukare blir inga problem att återställa laddnings nivån. För att testa körde jag en värmefläkt 500w under våren detta sänkte batteriet trotts laddning från motorn så ingen stödvärme på el med den effekten under färd alltså.
 
Toppen