Montering av fotsteg
Jag är bara en glad amatör och kan inte ta ansvar för om andra följer mina beskrivningar och råd i denna blogg.
Inlägget är uppdelat i följande avsnitt
- val av fotsteg
- inköpta delar
- montering av fotsteg
- montering av strömbrytare
- ledningsdragning inkl. säkringar
Val av fotsteg
Det finns två olika fotsteg att välja mellan
- ett som åker rakt ut med en bygghöjd på ca 8 cm

- ett som fälls ned och åker ut med en bygghöjd på ca 16 cm

Denna variant finns även med flera fotsteg.
Jag har valt att titta på fotsteg av fabrikat Thule men det finns naturligtvis andra märken.
Valet av fotsteg sker dels efter den fria höjden under bilen dels på grund av typ av bil. Det kan ju också vara förberett för att montera ett visst fotsteg.
På en plåtis lämpar sig nog oftast ett steg som åker rakt ut och kan monteras med speciella fästen som passar fotsteget och bilens chassi. Till plåtisar finns bra filmer på Youtube.
Till en hel- eller delintegrerad husbil går det att välja fotsteg beroende på hur högt insteget är och den fria höjden under bilen. Mer om detta senare.
På vår bil, som är en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014 valde jag ett fotsteg som fälls ner och har monterat det vid insteget till bodelen.
Inköpta delar
Jag har köpt följande delar

Fotsteg, efter tips av Affezell, på Nordmobil.de för 2712:-.

Summer, på K&C för 90:-.

Kopplingsdosa, på Biltema för 85:-.

Flatsäkringshållare, på Biltema för 75:-

Hålsåg 48 mm, på Bauhaus för 85:-.
Till detta kommer ledningar, säkringar, kopplingsplint, kopplingsdosa och kopplingsklämmor som redan fanns i mitt förråd. Uppskattad kostnad för dessa ca 400-500 kronor.
Montering av fotsteg
För att underlätta monteringen skrev jag till Dethleffs i Isny för att få en monteringsanvisning. Efter 2 veckor har jag ännu inte fått något svar. Lyckades dock hitta exempel på installation på en likadan bil på nätet.
Så här ser fotsteget ut underifrån

Fotsteget är klätt med en ”mjuk” isolering på ca 5 mm.
Och så här ser delarna till fotsteget ut som ingår i leveransen

Fotsteg med tillhörande kablage

Strömbrytare

Bultar för fastsättning

Relä för indrag av fotsteg vid start av motor.
I princip finns allt med som behövs för monteringen.
Då jag är lite osäker på hur hållbar plåtlådan till insteget är har jag valt att förstärka den med 2 st plattjärn som är bockade så att de går upp som stöd på undersidan av plywoodskivan till golvet.
Så här ser mina bockade plattjärn ut

På bilden ses även ett rakt plattjärn som jag använt på insidan av trappsteget. Också detta avsett som en förstärkning. Har dock sett andra installationer där man ersatt plattjärnet med stora brickor.
Plattjärnen behandlades med en blandning av linolja och balsamterpentin 50/50 som bränts in 5-6 gånger för att i bästa fall fungera som visst rostskydd.
För att veta var jag skulle borra hålen för de 6 fästbultarna pallade jag upp fotsteget under bilen och mätte ut var monteringshålen skulle borras. Av anvisningarna framgår vilka hål i fotsteget som skall användas vid monteringen.
Jag använde medskickade bultar men använde lite större brickor på insidan.
Underifrån ser trappsteget ut enligt följande


Det vinklade plattjärnet är monterat närmast lådan för att ta upp tryckkrafter när fotsteget är utfällt.
Om man förstorar den undre bilden kan man se att det går upp som ett stöd mot undergolvet.
Från insidan ser montaget ut på följande sätt


och så här i infällt och utfällt läge


Avståndet från infällt steg ner tillmarken är ungefär 16-18 cm. Min bil är 6-8 cm högre i bak än original då jag har hjälpluftfjädring monterad bak. Vill man vara på den säkra sidan, för att inte slå i fotsteget vid körning, skall man nog montera det fotsteg som åker rakt ut och där bygghöjden är ca 8 cm mindre.
Montering av strömbrytare
Jag valde mellan att montera strömbrytaren till vänster innanför dörren eller till höger på sidan av sittplatsen. Valde sittplatsen då åtkomligheten utifrån är större och ledningsdragningen blev enklare.
Använde hålsågen på 48 mm och borrade ett hål till vänster om den strömbrytare som redan sitter där.
Så här ser det ut

och så här innifrån

”Väggen” är tjock och så här ser den bortborrade delen ut

Ledningsdragningar inkl. säkringar
Den medföljande beskrivningen av den elektriska inkopplingen är mycket tydlig och kan med fördel användas som instruktion. Jag väljer dock att göra en egen beskrivning med lite bilder.
Leveransen innehåller ett relä och en kondensator som drar in fotsteget om man startar bilen med utfällt fotsteg. Då vi ofta slår på tändningen för att kolla körsträckan har jag valt att i stället montera en summer som ljuder om fotsteget är utfällt när bilen startas. Jag har dock förberett för att senare kunna montera relä om jag kommer på andra tankar.
Det skulle nästan gå att montera fotsteget enbart med hjälp av de vidhängande ledningarna. Men jag valde att sätta dit 2 kopplingsdosor för att underlätta montage och demontering av fotsteget. Den ena kopplingsdosan satte jag under bilen och den andra inne i sittbänken.
Vid dragning av elektrisk ledning i husbil är det viktigt att använda mångtrådig kabel som tål vibrationer.
Förenklat kopplingsschema visas längre fram.
Kopplingsdosan under bilen

fäste jag med TEC7.
Kopplingsdosan under bilen innehåller bara de fyra kablarna från fotsteget, avkapade och ihopsatta med kopplingsklämma.
I kopplingsdosan anslöt jag flexslangen från fotsteget med en kabelförskruvning och drog ut fotstegets fyra ledningar, genom en kabelförskruvning, upp genom golvet, alldeles intill slangarna från Alde, som går upp genom golvet

Ledningarna går sedan direkt upp i kopplingsdosan som sitter inne i husbilen

Flyttade styrningen till spillvattentanken lite utåt.
Det vita flexröret innehåller 12V- matningen och jord-/ minusledning från kopplingsplinten samt ledningen från summern.
Innan jag monterade kopplingsdosan tog jag bort plywoodskivan som sitter i botten på lådan med 4 skruvar

Under skivan finns ett utrymme som innehåller ett knippe med ledningar, troligen från EBL. Detta utrymme går säkert att använda för ledningsdragning. Själv upptäckte jag det för sent.
Kopplingsdosan inne i bilen innehåller
- de fyra kablarna från fotsteget
- 12V med plus och minus draget från kopplingsplint vid bodelsbatteri inkl. säkring på 20A
- ledning från summer som kommer från säkringarna framme vid förarplatsen inkl. säkring på 3A
- jord/minusledning som kommer från kopplingsplint vid bodelsbatterierna
För att summern skall ljuda när tändningen slås på har jag monterat summer så att den får ström när tändningen aktiveras.
Framme vid förarplatsen finns en lucka med 2 skruvar som innehåller ett antal säkringar.

Luckan

med tillhörande säkringar.
I den övre säkringsraden har jag satt en säkringshållare med två säkringar. Den inre är befintlig säkring och den yttre min nya säkring på 3A. Summern är monterad med kardborreband.
Har ingen bild på kopplingsplinten med 20A säkring, där jag hämtat matningen till trappsteget, då utrymmet var för trångt för att få någon bra bild.
Så här ser mitt enkla kopplingsschema ut

Denna beskrivning är ju gjord utifrån min bil, men jag tror att det mesta går att tillämpa även på andra bilar med viss variation.
Kom gärna med frågor om varför jag gjort på ett visst sätt eller förslag på hur jag skulle kunna göra på ett annat sätt. Är speciellt intresserad av förslag på infästningen av fotsteget.
Kjell
Jag är bara en glad amatör och kan inte ta ansvar för om andra följer mina beskrivningar och råd i denna blogg.
Inlägget är uppdelat i följande avsnitt
- val av fotsteg
- inköpta delar
- montering av fotsteg
- montering av strömbrytare
- ledningsdragning inkl. säkringar
Val av fotsteg
Det finns två olika fotsteg att välja mellan
- ett som åker rakt ut med en bygghöjd på ca 8 cm

- ett som fälls ned och åker ut med en bygghöjd på ca 16 cm

Denna variant finns även med flera fotsteg.
Jag har valt att titta på fotsteg av fabrikat Thule men det finns naturligtvis andra märken.
Valet av fotsteg sker dels efter den fria höjden under bilen dels på grund av typ av bil. Det kan ju också vara förberett för att montera ett visst fotsteg.
På en plåtis lämpar sig nog oftast ett steg som åker rakt ut och kan monteras med speciella fästen som passar fotsteget och bilens chassi. Till plåtisar finns bra filmer på Youtube.
Till en hel- eller delintegrerad husbil går det att välja fotsteg beroende på hur högt insteget är och den fria höjden under bilen. Mer om detta senare.
På vår bil, som är en helintegrerad Dethleffs Magic Edition från 2014 valde jag ett fotsteg som fälls ner och har monterat det vid insteget till bodelen.
Inköpta delar
Jag har köpt följande delar

Fotsteg, efter tips av Affezell, på Nordmobil.de för 2712:-.

Summer, på K&C för 90:-.

Kopplingsdosa, på Biltema för 85:-.

Flatsäkringshållare, på Biltema för 75:-

Hålsåg 48 mm, på Bauhaus för 85:-.
Till detta kommer ledningar, säkringar, kopplingsplint, kopplingsdosa och kopplingsklämmor som redan fanns i mitt förråd. Uppskattad kostnad för dessa ca 400-500 kronor.
Montering av fotsteg
För att underlätta monteringen skrev jag till Dethleffs i Isny för att få en monteringsanvisning. Efter 2 veckor har jag ännu inte fått något svar. Lyckades dock hitta exempel på installation på en likadan bil på nätet.
Så här ser fotsteget ut underifrån

Fotsteget är klätt med en ”mjuk” isolering på ca 5 mm.
Och så här ser delarna till fotsteget ut som ingår i leveransen

Fotsteg med tillhörande kablage

Strömbrytare

Bultar för fastsättning

Relä för indrag av fotsteg vid start av motor.
I princip finns allt med som behövs för monteringen.
Då jag är lite osäker på hur hållbar plåtlådan till insteget är har jag valt att förstärka den med 2 st plattjärn som är bockade så att de går upp som stöd på undersidan av plywoodskivan till golvet.
Så här ser mina bockade plattjärn ut

På bilden ses även ett rakt plattjärn som jag använt på insidan av trappsteget. Också detta avsett som en förstärkning. Har dock sett andra installationer där man ersatt plattjärnet med stora brickor.
Plattjärnen behandlades med en blandning av linolja och balsamterpentin 50/50 som bränts in 5-6 gånger för att i bästa fall fungera som visst rostskydd.
För att veta var jag skulle borra hålen för de 6 fästbultarna pallade jag upp fotsteget under bilen och mätte ut var monteringshålen skulle borras. Av anvisningarna framgår vilka hål i fotsteget som skall användas vid monteringen.
Jag använde medskickade bultar men använde lite större brickor på insidan.
Underifrån ser trappsteget ut enligt följande


Det vinklade plattjärnet är monterat närmast lådan för att ta upp tryckkrafter när fotsteget är utfällt.
Om man förstorar den undre bilden kan man se att det går upp som ett stöd mot undergolvet.
Från insidan ser montaget ut på följande sätt


och så här i infällt och utfällt läge


Avståndet från infällt steg ner tillmarken är ungefär 16-18 cm. Min bil är 6-8 cm högre i bak än original då jag har hjälpluftfjädring monterad bak. Vill man vara på den säkra sidan, för att inte slå i fotsteget vid körning, skall man nog montera det fotsteg som åker rakt ut och där bygghöjden är ca 8 cm mindre.
Montering av strömbrytare
Jag valde mellan att montera strömbrytaren till vänster innanför dörren eller till höger på sidan av sittplatsen. Valde sittplatsen då åtkomligheten utifrån är större och ledningsdragningen blev enklare.
Använde hålsågen på 48 mm och borrade ett hål till vänster om den strömbrytare som redan sitter där.
Så här ser det ut

och så här innifrån

”Väggen” är tjock och så här ser den bortborrade delen ut

Ledningsdragningar inkl. säkringar
Den medföljande beskrivningen av den elektriska inkopplingen är mycket tydlig och kan med fördel användas som instruktion. Jag väljer dock att göra en egen beskrivning med lite bilder.
Leveransen innehåller ett relä och en kondensator som drar in fotsteget om man startar bilen med utfällt fotsteg. Då vi ofta slår på tändningen för att kolla körsträckan har jag valt att i stället montera en summer som ljuder om fotsteget är utfällt när bilen startas. Jag har dock förberett för att senare kunna montera relä om jag kommer på andra tankar.
Det skulle nästan gå att montera fotsteget enbart med hjälp av de vidhängande ledningarna. Men jag valde att sätta dit 2 kopplingsdosor för att underlätta montage och demontering av fotsteget. Den ena kopplingsdosan satte jag under bilen och den andra inne i sittbänken.
Vid dragning av elektrisk ledning i husbil är det viktigt att använda mångtrådig kabel som tål vibrationer.
Förenklat kopplingsschema visas längre fram.
Kopplingsdosan under bilen

fäste jag med TEC7.
Kopplingsdosan under bilen innehåller bara de fyra kablarna från fotsteget, avkapade och ihopsatta med kopplingsklämma.
I kopplingsdosan anslöt jag flexslangen från fotsteget med en kabelförskruvning och drog ut fotstegets fyra ledningar, genom en kabelförskruvning, upp genom golvet, alldeles intill slangarna från Alde, som går upp genom golvet

Ledningarna går sedan direkt upp i kopplingsdosan som sitter inne i husbilen

Flyttade styrningen till spillvattentanken lite utåt.
Det vita flexröret innehåller 12V- matningen och jord-/ minusledning från kopplingsplinten samt ledningen från summern.
Innan jag monterade kopplingsdosan tog jag bort plywoodskivan som sitter i botten på lådan med 4 skruvar

Under skivan finns ett utrymme som innehåller ett knippe med ledningar, troligen från EBL. Detta utrymme går säkert att använda för ledningsdragning. Själv upptäckte jag det för sent.
Kopplingsdosan inne i bilen innehåller
- de fyra kablarna från fotsteget
- 12V med plus och minus draget från kopplingsplint vid bodelsbatteri inkl. säkring på 20A
- ledning från summer som kommer från säkringarna framme vid förarplatsen inkl. säkring på 3A
- jord/minusledning som kommer från kopplingsplint vid bodelsbatterierna
För att summern skall ljuda när tändningen slås på har jag monterat summer så att den får ström när tändningen aktiveras.
Framme vid förarplatsen finns en lucka med 2 skruvar som innehåller ett antal säkringar.

Luckan

med tillhörande säkringar.
I den övre säkringsraden har jag satt en säkringshållare med två säkringar. Den inre är befintlig säkring och den yttre min nya säkring på 3A. Summern är monterad med kardborreband.
Har ingen bild på kopplingsplinten med 20A säkring, där jag hämtat matningen till trappsteget, då utrymmet var för trångt för att få någon bra bild.
Så här ser mitt enkla kopplingsschema ut

Denna beskrivning är ju gjord utifrån min bil, men jag tror att det mesta går att tillämpa även på andra bilar med viss variation.
Kom gärna med frågor om varför jag gjort på ett visst sätt eller förslag på hur jag skulle kunna göra på ett annat sätt. Är speciellt intresserad av förslag på infästningen av fotsteget.
Kjell