• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

En liten uppdatering från RoBe (Rolf och Berit) som sitter fast i Clermont-Ferrand med sin Kabe som har rasad växellåda.

Rolf hälsar att reparationerna tar ytterligare 2 veckor och att försäkringsbolaget hämtar dem i taxi i morgon och ser till att de flygs till Sverige. I Sverige får de en hyrbil tills bilen är klar på verkstaden i Clermont-Ferrand då flygs han tillbaka och får köra hem bilen till Sverige.

Verkstaden säger att det är "en omfattande reparation" vad nu det betyder? Rolf är just nu mycket besviken över utvecklingen. Men jag är glad att de kommer till Sverige. Berit är fortfarande så förkyld att det är bra om hon kommer till vårdcentralen.

Även om hotellet är bra så ligger det mitt i ett industriområde med inget att göra. Jag ska hälsa till alla från dem.


2016-01-02 16.28.14.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Sista delen i RoBe (Rolf och Berit) växellådehaveri.

Roffa ringde ikväll och talade om att dom hade blivit hämtade med taxi och körda till flyget. Helt plötsligt var dom på Arlanda och fick en hyrbil hem. Dom var hemma i Söderköpings skärgård kl 2330. Försäkringen stod för allt tom bensinen i hyrbilen.

Idag ringde försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) och sa att dom kör hem bilen om ca: 3 veckor, så dom behöver inte åka ner till Frankrike och hämta den. Roffa är jättelycklig över att allt löser sig till det bästa.

Han och Berit hälsar till alla kamrater.


2015-12-31 18.33.55.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu har vi lämnat Kanarieöarna för denna gång. Sista natten stod jag med Marocko Max på gatan.

2016-02-20 10.22.29.jpg

I tidningarna och på nätet stod det att det var snöoväder på Gran Canaria. Här kommer ett foto på det. Som svensk var jag inte så imponerad. Det var ju 18 grader, men 1000 meter upp på berget var det lite värre. "Lite ull för mycket skrik"

2016-02-20 10.42.23.jpg

Tullen visade som vanligt ett stort intresse. (men inte tillräckligt stort :D) Och samma när vi kom till Cadiz i Spanien. Förjeöverresan var blandad sjögång och blandad lugn, men vin och sjösjukepiller grejar biffen. Firade min födelsedag på färjan första dagen utan penicillin efter bronkiten.

2016-02-20 13.39.00.jpg

Väl iland stannade vi till i Castillo de Baños där Scaniaboy anslöt. Vi planerade boulträffen och umgicks lite. Min vän Brian sedan flera år är ju stationär där och vi hade en liten middag/fest svenskar, engelsmän, irändare igår före vi lättar till boulen där jag har ett möte med kommunen kl 1800. Som tur är hjälper Los Suecos mig att tolka.:):):)

2016-02-23 14.04.12.jpg
2016-02-24 16.19.02.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu är vi på plats på boulen som börjar i morgon. Tommy var här och tolkade spanska ord med kommunen. Nu har vi varit på krogen...

2016-02-25 18.54.56.jpg

Tommy D bjöd stort. (Los Suecos) Vet inte vad vi gjort för att förtjäna detta men gott var det. (Jag försökte lite halvhjärtat erbjuda mig att betala, men...) Glömde tyvärr att ta en massa kort, men så kan det vara. Började inte så bra. Kommunen hade rekommenderat en fanzy restaurang som var stängd. Men Tommy hade lite tumme med en taxi chaffis som visste om en lokal sylta som var kanon.

Där bjöds det högt och lågt. Dos vino dela casa, mix tapas, brandy... Olala... + en massa med extra mat...

Tommy affärsman som han är. Vad kostar det om ett gäng svenskar kommer hit och har en helkväll med fri mat och alkohol??? Efter lite diskussioner kom dessa två fram till 15 €/p på söndag. Ok om någon vill ha adressen som kan man komma till mig. Jag har visitkortet. (kanske hänger på?) Ligger max 8 min promenad från där vi står.

En trevlig kväll... Ett fint sätt att ladda upp inför boulen...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Idag har jag varit duktig. Jag har hittat fyra stycken helt ok husbilsplatser som är GRATIS:D. En var alldeles kanon. Samma service som en ställplats. Jag åkte med Brian i hans bil till Motril för att köpa cider "Strongbow".

2016-03-01 11.19.07.jpg
Oleaje

2016-03-01 11.35.43.jpg
Puerto Motril

2016-03-01 12.18.52.jpg
Torrenueva

Rubite

Ligger här på Camping Castillo de Baños fram till lördag då vi ska ut på nya äventyr. Har härliga vänner som man vill umgås med.

2016-02-29 15.06.13.jpg
2016-02-29 17.45.53.jpg

Efter boulen var vi hembjudna till Wberger på pajfrossa. Tyvärr fick jag suddiga foton. Vi ska upp i bergen på lördag med våra husbilar och frossa lambog på en fanzy restaurang och parkera GRATIS:D utanför.

2016-02-28 14.07.54.jpg
2016-02-28 14.08.00.jpg

Skönt att vila upp sig efter boulen. Nu har ju sommaren kommit äntligen. På lördagen på Boulen var det så kallt att vinterjacka och handskar åkte på. Tur att fredagen var ok.

Kom tillbaka lite för tidigt från Gran Canaria...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ibland blir man överraskad. Idag på morgonen kom en clown och väckte mig här på campingen. Han liksom svävade runt till ljuv musik. Louise tog ett ett kort.

2016-03-02 11.56.19.jpg

Fortfarande förvånad, men nu är det frukost i det underbara vädret till medelhavets brus.

2016-03-01 16.49.22.jpg

God morgon
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Då är vi klara med Castillo de Baños för denna gång. Vi lättar ankar vid lunch imorgon och påbörjar hemfärden till Sverige. Vi ska vara hemma 10 Juni.:D I år tar vi det extra lugnt och ska följa sommaren hem.:)

Vi har mest umgåtts med engelsmän. Och det är skillnad. När man pratar med dom en och en så försöker dom undvika svåra dialekter och det går hur bra som helst. Men när dom är i klump 5-10 st och pratar 3-6 olika dialekter gärna samtidigt, då hjälper det med en vino tinto för att förstå.

Nicos bar har fått många besök den här veckan. Alla barer i detta område serverar en rekorderlig tapas till varje glas. Så efter två glas så är man oftast mätt och måste stoppa vidare tapas. Gissningsvis beror dessa stora portioner Tapas på alla arbetare som jobbar i tälten och behöver ha mat. Inte bara öl.

2016-03-03 13.17.46.jpg
2016-03-03 14.25.27.jpg

Ikväll som avslutning eftersom vi åker i morgon, var vi inbjuden till Juliet på Cottage pie med massor av grönsaker. Man kan säga att det är en köttfärsröra med potatismos ovanpå och gratinerad cheddarost som lock. Oerhört gott. Jag åt så jag blev alldeles tyst!!! Hon tittade förfärat på mig när jag kryddade med min medhavda Tabasko.:D

2016-03-04 16.33.25.jpg

Känns lite vemodigt att styra kosan norrut och veta att det är det hållet som gäller. Vi har en massa "måsten" framöver. Under åren har man ju träffat personer som är bofasta längs kusten. Svårt att bara passera. Man vill ju även försöka klämma någon ny varm källa och en och annan ny ställplats/husbilsplats på vägen.

Hörde det finns en ny ställplats lite söder om Cañada, den ligger högt på min lista. Få se om vi hinner till Bahia före alla lättar till påsken? Men någon är väl kvar? Om inte annat är ju baren trevlig och wok:en god.

Fick ett mail av morsan. hon kommer och besöker oss i Benidorm. EN HEL MÅNAD!!! Oj oj oj...

101342d1436993539t-2015-07-15-20.43.35.jpg


Inte nog med det så kommer grannen förbi en vecka över påsken också i Benidorm. Skulle inte förvåna mig om Gun & Ronny sliter sig från "Funkan" och dyker upp också, men det visar sig?

benidorm-nightlife.jpg


Förresten så såg jag att Håkan rullar söderut. Skulle vara kul att byta ett ord för jag har aldrig träffat honom vad jag vet. Bara modererad.:D:D:D Men jag ska ju till Bedar i morgon och käka världens bästa Lammbog, med fricamping utanför. GRATIS:D Så jag lär nog missa honom. Men Wberger med fru skulle ansluta med sin Plåtis.:) Det blir nog en höjdarkväll.

Miramar Lamm och Paella

Gittan & Jojje är ju även i dessa trakter nu. Vi brukar gilla samma typer av husbilsparkeringar, så vem vet, han kanske man stöter på??? Förra året blev det hela 2 minuter i "Funkan". Hett stalltips är klippan i Torrevieja...
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Då är vi klara med Castillo de Baños för denna gång. Vi lättar ankar vid lunch imorgon och påbörjar hemfärden till Sverige. Vi ska vara hemma 10 Juni.:D I år tar vi det extra lugnt och ska följa sommaren hem.:)

Vi har mest umgåtts med engelsmän. Och det är skillnad. När man pratar med dom en och en så försöker dom undvika svåra dialekter och det går hur bra som helst. Men när dom är i klump 5-10 st och pratar 3-6 olika dialekter gärna samtidigt, då hjälper det med en vino tinto för att förstå.

Nicos bar har fått många besök den här veckan. Alla barer i detta område serverar en rekorderlig tapas till varje glas. Så efter två glas så är man oftast mätt och måste stoppa vidare tapas. Gissningsvis beror dessa stora portioner Tapas på alla arbetare som jobbar i tälten och behöver ha mat. Inte bara öl.

Visa bilaga 109632
Visa bilaga 109633

Ikväll som avslutning eftersom vi åker i morgon, var vi inbjuden till Juliet på Cottage pie med massor av grönsaker. Man kan säga att det är en köttfärsröra med potatismos ovanpå och gratinerad cheddarost som lock. Oerhört gott. Jag åt så jag blev alldeles tyst!!! Hon tittade förfärat på mig när jag kryddade med min medhavda Tabasko.:D

Visa bilaga 109634

Känns lite vemodigt att styra kosan norrut och veta att det är det hållet som gäller. Vi har en massa "måsten" framöver. Under åren har man ju träffat personer som är bofasta längs kusten. Svårt att bara passera. Man vill ju även försöka klämma någon ny varm källa och en och annan ny ställplats/husbilsplats på vägen.

Hörde det finns en ny ställplats lite söder om Cañada, den ligger högt på min lista. Få se om vi hinner till Bahia före alla lättar till påsken? Men någon är väl kvar? Om inte annat är ju baren trevlig och wok:en god.

Fick ett mail av morsan. hon kommer och besöker oss i Benidorm. EN HEL MÅNAD!!! Oj oj oj...

101342d1436993539t-2015-07-15-20.43.35.jpg


Inte nog med det så kommer grannen förbi en vecka över påsken också i Benidorm. Skulle inte förvåna mig om Gun & Ronny sliter sig från "Funkan" och dyker upp också, men det visar sig?

benidorm-nightlife.jpg


Förresten så såg jag att Håkan rullar söderut. Skulle vara kul att byta ett ord för jag har aldrig träffat honom vad jag vet. Bara modererad.:D:D:D Men jag ska ju till Bedar i morgon och käka världens bästa Lammbog, med fricamping utanför. GRATIS:D Så jag lär nog missa honom. Men Wberger med fru skulle ansluta med sin Plåtis.:) Det blir nog en höjdarkväll.

Miramar Lamm och Paella

Gittan & Jojje är ju även i dessa trakter nu. Vi brukar gilla samma typer av husbilsparkeringar, så vem vet, han kanske man stöter på??? Förra året blev det hela 2 minuter i "Funkan". Hett stalltips är klippan i Torrevieja...

hej jag har en fråga när hinner ni köra mellen all alkohol
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

hej jag har en fråga när hinner ni köra mellen all alkohol

Det är många som undrar....

När man läser att det var fest på kvällen och så kör man nästa dag, om det så är med skootern.......

Vi unnar alla en festkväll men inte skall man köra dagen efter
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Det är många som undrar....

När man läser att det var fest på kvällen och så kör man nästa dag, om det så är med skootern.......

Vi unnar alla en festkväll men inte skall man köra dagen efter

Kör dan efter, gör nog i stort alla husbilsbilister. Åtminstone på husbilsträffar där jag har varit, då stora festen brukar vara på lördagen. Men man behöver ju inte köra på morgonen. Man kan ju vänta in på eftermiddagen/kvällen.

Det är samma på alla ställplatser/campingar också. På söndagarna rullar bilarna. Och på lördagarna var det fest och sjöngs friskt.Om det är betalcampingar rullar man före 12 för att slippa betala mer...

Jag brukar vakna först 11 och gå upp efter frukost kl 13 så jag har inte så stora problem med att åka tidigt. Men idag åkte vi 11 och då drack jag vatten igår. Ingen större uppoffring jag hade lika roligt ändå. Här nere kan man ha fest utan att dricka. Det ser man på spanjorerna på varje bar. Stor del av ölflaskorna är blåa och det betyder "sin alcohol" och är 0,0%. Man får tapas till dem också.

2016-03-04 16.33.17.jpg

Men ska vi prata alkohol är det bättre att starta en ny tråd, för detta är min reseberättelse.

Nu är vi i Bédar och ska ut med Wberger och äta Lammbog och dricka vin. Det ska bli både kul och gott. Står just nu GRATIS:D på deras allmänna parkering/marknadsplats.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej på Er!
Det var ett bra svar; detta att starta en ny tråd om alkohol vid behov.
Följer er och andras reseberättelser med glädje.
Ha en bra kväll och fler oavsett vad ni dricker.
Hälsningar UR 13
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu har de sista gästerna lämnat vårt bo (Wberger). Det här var en riktig helkväll. God mat och gott sällskap. Lammbogen gick till världhistorien. T.o.m. Louise som inte tycker om lamm tog tre gånger.

2016-03-05 20.25.32.jpg

Husets vin var väl utvalt och värt alla små sekiner. Wberger till mitt hjärta. Vilken kväll sååå trevligt. Vi har bluddrat och haft oss hela kvällen och haft en kanonkväll. Tack ska ni ha...

2016-03-05 20.25.49.jpg

Har suttit hos oss tills nu i husbilen med popcorn och eftersnack. Dags att knoppa...


2016-03-06 09.32.54.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Avante mot Sweden... Med baby step.

Nu har vi hamnat i Cañada. En av mina favoriter. GRATIS:D

2016-03-06 14.16.03.jpg
2016-03-06 14.17.37.jpg
2016-03-06 14.21.51.jpg

Vi körde hit längs kusten på lite krokiga vägar. Uj uj! Vad mycket husbilar som fricampar. Säkert 1000 bilars längs vägen. Stannade och pratade med några. Ingen hade problem med några myndigheter.

Skärmklipp 2016-03-06 15.34.34.png

Fick ett SMS av Björn som spelade dansbandsmusik på Boulen i Spanien att han kommer till Westerqwarn träffen och spelar 5-7 aug. Tack Björn.:):):)

Jag tog ett par kort längs vägen på alla husbilar som står GRATIS:D. Alla är från olika platser...

2016-03-06 11.54.07.jpg
2016-03-06 12.09.51.jpg
2016-03-06 12.23.58.jpg
2016-03-06 12.50.25.jpg
2016-03-06 12.59.25.jpg
2016-03-06 14.25.34.jpg

På de flesta ställena finns möjlighet till tömning och olika säljare kommer då och då med frukt, gasol, m.m..

Men nu är vi framme i Cañada och Louise har lagat alldeles underbar baconlindad sparris med kryddad korv. Mumsigt... Stannar kanske två nätter vi får se. Det brukar komma en tysk med en varubil som tar upp beställningar och kör ut dem dan efter om han inte har det i bilen. Kanske beställer en fin nötbit. Vi får se?

2016-03-06 15.16.22.jpg
2016-03-06 15.17.19.jpg

Nu är det dags att bränna på lite. Solen gassar.:):):)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Känner go'doften av sparris o bacon ända ut i öknen! :D
Nedräkningen har börjat, dagarna är i ental nu.
Åker ni väääldigt sakta kanske jag hinner ikapp er så småningom.
Ha en fortsatt härlig tur hemåt!
Visa bilaga 109715

Vi ska ju inte vara hemma före juni. Men vad jag förstår åker du ju på fel sida Iberien på väg hem. Vi kör östkusten och fukuserar på Costa Blanca och Costa Brava före vi kliver över gränsen till France 1 maj.

Men det vore sköj om du kan dela ställplats någon dag.:)


Louise hälsar
 
Toppen