• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Expedition: Dos Suecos go Tenerife
Deltagare: Sir & LadyMcLain
Mål: Att utforska Teneriffa och se om den är en husbilsö.

Dag 10.


Vaknade till vågornas brus. Klarblå himmel. Man såg både La Palma, La Gomera och Teides topp. Jag beslutade att bryta lägret och bege oss in innanför de yttre vulkanringarna.

2016-01-12 13.33.26.jpg

Men först måste vi kika på Los Gigantos. Ok stora stenar. Stod en halvtimme och spanade efter val, men ingen ville titta upp så drog vi från turistfällan.

2016-01-12 14.26.30.jpg

Vägen upp till Teide var lite slingrig och på vissa ställen hissnande. Men förutom vissa avsnitt var asfalten av mycket god standard och trafiken helt ok.

2016-01-12 14.50.48.jpg

Tog inte lång tid för vi bara såg sten överallt. Kan inte vara kul att befinna sig i ett vulkanutbrott? Men så här 107 år efter 1909 års utbrott ser det ju mäktigt ut med mil efter mil med lavasten. Men riktigt så impad var jag ju inte. Jag har ju varit på Island minst 5 gånger och där är det också lavasten.

2016-01-12 15.15.56 (2).jpg
2016-01-12 15.28.06.jpg
2016-01-12 15.56.00.jpg

Frugan frågade om den kunde få ett utbrott? "Säkert inte" svarade jag. Hmm??? Teide Kollat. Vilande men kan få utbrott.

Framme vid linbanan började bilkön och parkeringarna en km före. Inga problem sa jag till frugan. "Det finns alltid en parkering närmast"

Voilà! Naturligtvis fanns det det. En Plåtis passar in överallt.

2016-01-12 16.01.32.jpg
2016-01-12 16.08.31 (2).jpg

Nu var det dags för sista etappen. Upp till toppen... Expeditionsdeltagare no 2 påstod att hon skulle vakta bilen och överlät på mig att besegra Teide.

2016-01-12 16.23.26.jpg

Ok! Utan Sherpas ingen packning så det blev linbanan. Vi var bra många som trängde oss in i kabinen. 1,5 km i altitud tar ca:8 min det blir en höjdförändring i ca 12 km/h. Pirrade lite när vi åkte över rullarna och kabinen krängde.

2016-01-12 16.28.40.jpg
2016-01-12 16.46.57.jpg

Väl uppe var det kallt och blåsigt. Jag hade klätt mig för svensk vinter så jag klarade mig bra. Ca: 0 grader. 2 killar i shorts ställde sig i kö för att åka ner igen direkt.

Knatade runt lite i knappt en timme. På kortet ser ni yttre delen av kratern, plus Gran Canaria med Benny och Roffa.;)

2016-01-12 16.48.59.jpg

På vägen ner blev det lite dramatik. Plötsligt stod kabinen stilla. Många olika känslor började uttryckas i kabinen. Jag passade på och fotografera bilen uppifrån och solpanelerna. Bra verkar inte vara några större bekymmer.

2016-01-12 17.27.38.jpg
2016-01-12 17.28.11.jpg

Efter en 5 minuter var det gasen i botten ner igen. Skönt att byta till shorts igen.

Vi tutade vidare genom månlandskapet till Puerto de la Cruz ställplatsen verkade kass så vi ställde oss med de andra husbilarna på hamnparkeringen istället GRATIS:D. Helt ok.

2016-01-12 18.31.49.jpg

En bra dag. Vi beslutade att slå läger. Kanske 2 dagar, måste se vad Cruz har att ge.

2016-01-12 19.46.05.jpg

Tycker nog att Teneriffa blir bättre och bättre.:)
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Expedition: Dos Suecos go Tenerife
Deltagare: Sir & LadyMcLain
Mål: Att utforska Teneriffa och se om den är en husbilsö.

Dag 11, 12.


Puerto de la Cruz var en härlig liten stad på 30000 invånare. Den gamla hamnen användes som badplats där folk dök från kajerna.

2016-01-13 15.16.24.jpg
2016-01-13 15.18.42.jpg
2016-01-13 15.58.00 (2).jpg

Lodade runt på några uteserveringar. Härlig atmosfär. På kvällen smög jag ut till en avloppsbrunn som stod och väntade på mig.:D

2016-01-13 20.58.53.jpg

Vi bröt läger redan kl 1100 idag och rullade ett par mil norrut till Mesa del Mar. Att köra hit var som att köra Trollstigen på slutet. En serpentinväg nerför en brant sluttning.

Men det var det värt. Jag älskar att bada i saltbassängerna medans vågorna slår över kanten. Vi beslutade att slå läger. Finns ingen kontakt med Orange, men stället servar med GRATIS:D Internet. Platsen här kostar naturligtvis lika mycket.:D

2016-01-14 14.37.57 (2).jpg
2016-01-14 14.24.31.jpg
2016-01-14 14.34.40.jpg
2016-01-14 16.10.19 (2).jpg

Den tar sig den här ön också. Tänk att det var så svårt att få info vart man kan stå i förväg. Sedan när man är här visar det sig att man kan ju stå lite här och där.:)

En numera mycket ren SirMcLain ska snart steka lite potäter. Eller om jag har tur gör frugan det.;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Gratulerar till framgångarna! Jag hade tänkt åka till Henån över helgen men där ska bli 25 grader kallt natten mellan lördag och söndag så jag avvaktar nog!

Jappe

Dags nu! Rulla söder över. Jag vet att du har några inplanerade möten på västkusten. Planera om dom.

Din bil fryser ju i Svedala.


2016-01-12 13.38.30.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Uj Uj! Har precis vaknat. Drog upp gardinen och såg detta.

2016-01-16 09.43.40.jpg

Igår kväll hade vi dukat mellan bilarna på parkeringen och satt ute till klockan var 0130. Då blev vi lite "trötta". Varit över 20 grader tiden.:)

2016-01-15 21.15.25.jpg

Snart dags att knata 50 meter och doppa oss.

2016-01-15 13.57.01.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Expedition: Dos Suecos go Tenerife
Deltagare: Sir & LadyMcLain
Mål: Att utforska Teneriffa och se om den är en husbilsö.

Dag 13-16.


Expeditionen lämnade Mesa del Mar på morgonen och drog 3 mil fågelvägen tvärs över ön till
Playa Las Teresitas.

Otrolig trafik. Allt verkar sammanväxt längs motorvägen. Väl framme kom vi till en av de underbaraste stränder vi någonsin varit på.

Skärmklipp 2016-01-17 11.13.12.png
2016-01-17 14.57.51.jpg
2016-01-17 14.57.54 (2).jpg
2016-01-17 14.58.01 (2).jpg

Bra service också. Toa dusch öppet dygnet runt.

2016-01-15 13.50.35.jpg
2016-01-15 13.50.45.jpg

Och det var många ställen att parkera på. Längs den flera km långa stranden.

2016-01-16 15.47.02.jpg
2016-01-15 13.59.37.jpg
2016-01-17 15.00.51 (2).jpg

Vi träffade Olli med fru för andra gången. Vi hade fest i det fria till sent på natten på parkeringen. Det hade även Spanjorerna. Full disco i strandbarerna till sent in på morgonen.

2016-01-15 21.15.25.jpg

Oerhört trevligt och vi hade även en tropisk natt med över 20 grader hela natten.

Nästa kväll tog vi det lugnt. Jag lagade en underbar kyckling på risbädd med curry sås toppad med ananas i Omniaugnen (Louise kom på det) .

2016-01-16 20.11.14.jpg

Konstigt nog var allt stängt på lördag kvällen. Men det hindrade inte ungdomarna att tävla med värsta bilstereon och ha egen disco till 0700 på morgonen. Jag brydde mig inte utan sov som en stock, men frugan och Olli kunde inte sova på hela natten. Slynglarna buskörde även lite på parkeringen under natten.:(

Men i det stora hela ett underbart ställe utom lördag natt med ungdomarna.

Beställde färja hem till GC till den 19:e gick på 94 € och tar 80 min till Agaete.

Lämnade playan. Alla tömmer på toa på kvällen. Jag är inte så förtjust i det, så vi drog till Los Cristianos där vi ska vara tills vi åker hem till GC och tömde där istället.

Det skilde 4 grader mellan norra och södra delen på Teneriffa. På norra var det varmt. På södra var det jättevarmt.

Den här ön ger mersmak. Lätt för en husbil att tuta runt.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Lägg ut receptet på Kyckling på risbädd med currysås toppad med ananas under Recept. Tack!! Husbilsmässig rätt.

Inger

Varsågod

Pollo a la LadyMcLain

2016-01-16 20.11.14.jpg

½ kyckling
1 ½ dl jasminris
1-2 gula lökar
1 msk olivolja
3 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning
1 tsk salt
1 stänk Tabasco

SÅS

1 grädde
5 msk majonnäs
2 msk sambal (chili)
massor av curry

Lägg först i kycklingen i ugnen 20 min och ta sedan ut den och låt den svalna.
Hacka löken och fräs i oljan. Lägg i riset och rör om. Häll i vatten, buljongtärning och salt och låt sjuda under lock ca 10 minuter. Smörj formen och häll i riset. Ta av skinnet på kycklingen, dela den i mindre bitar och lägg på riset.

Vispa grädden lätt. Tillsätt den vispade grädden i såsen och smaka av med curry. Häll såsen över kycklingen och gratinera i 25 minuter. Toppa med ananas (halvmånar).

Låt den vila 10 min före servering.
 

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

För er kännedom så är det jättekarneval i Santa Cruz 3-14 februari.
Upplevde den för ett antal år sedan. Det var en upplevelse!
Kan kanske vara värt ett besök innan ni drar tillbaka till GC.

Ska tydligen vara en av de större efter Brasilien.

PS. Håller också helt med om stranden. När vi var där så hade man en sandslottstävling.
Rackarns vad en del kan skapa med bara sand:bock:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Var där i slutet på 60-talet, hade tittat på kartan och sett ordet strand, tog bussen från puerto till santa cruz och vidare till stranden som var bara grus.
Man höll på att bygga vågbrytaren då. gick ett varv i byn som förmodligen är jämnad med marken, urfattigt.
Puerto hade ingen strand heller bara grus och småsten, havspoolerna var inte påtänkta och los christianos var ett vårdhem och fiskarby resten fanns inte.
Alla större platser hette något med Franco men de är omdöpta nu.
Med så fantastiskt klimat borde man kunnat göra något bättre av ön en sandstränder och hotell.
kan rekommendera ett besök på den zoologiska trädgården i Puerto den är gammal och anrik och allt växer ju i detta klimat, brukar slå mej ner på en bänk med en öl när jag har vägen förbi det läker själen. Men det är sällan vädret är ju notoriskt opålitligt och åker man för sol och bad så är det södra delen som gäller.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Expedition: Dos Suecos go Tenerife
Deltagare: Sir & LadyMcLain
Mål: Att utforska Teneriffa och se om den är en husbilsö.

Dag 17-18.


Expeditionen börjar lida mot sitt slut. Vi beslutade att åka till Los Christianos på lite semester, efter all trecking, före färjan kommer och kör oss till civilisationen på GC. Hittade en ledig 72 timmars kommunal GRATIS:D ställplats med tömning. Gick på vår numera favorit kina och åt på kvällen (gratis vin och räkchips). Men först gick vi på Big Ben och tog några Pint:s. En bra dag.

Dan efter skulle vi till Hard Rock och köpa en datorväska till mig för 48 €. På vägen dit hör jag ett fruntimmer komma med ett glädjetjut. Det var Sonja och Rune som störtade över gatan. JÄTTEKUL... (Sonja vann Spanien boulen 2015) Kramkalas naturligtvis och sedan besök på Big Ben några timmar med Pint:s och prat.

2016-01-18 16.43.17.jpg

Dom var där på charter och skulle åka hem nu i veckan, för att hämta husbilen i Sweden och åka ner och försvara bouletiteln i Spanien. Det är många som aspirerar på den titeln. Så hon får det tufft.

Därefter drog vi på Hard Rock och köpte min väska. Passade även på och käka lite ribs. Så här ser herrarnas ut där.

2016-01-18 19.29.54.jpg

Expeditionen åker vemodigt mot färjan och är där i god tid.

2016-01-19 14.04.42 (2).jpg

Väl ombord är det en jättebra färja. Bästa hittills, trots att det är den minsta. Bra service och sköna fåtöljer. Man känner knappt att katamaranen kör i 38 knop. Efter 80 minuter är vi på GC i Agaete.

DSC_0173.JPG
2016-01-19 16.36.33.jpg

Härmed förklarar jag expeditionen avslutad.

På frågan?

Mål: Att utforska Teneriffa och se om den är en husbilsö.

är svaret JA. En stor ö med många ställen att parkera på. Tömning finns om man anstränger sig lite och vatten finns på bensinmackar och strandduschar. Det är bara i södra turistfällan som det upplevs som trångt att hitta övernattning för husbilen. Under dessa 2,5 veckor expeditionen har pågått har boendekostnaden varit GRATIS:D. Nu hann vi inte med hela ön. Vi missade några delar i väst och i norr. Det tar vi nästa gång.:) Även La Palma kanske får en expedition...:confused:


Mycket lyckat. Detta ger mersmak...
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hmm!

Jag har fått några frågor om campingar och ställplatser här på Kanarieöarna.

Min upplevelse att Campingarna/ställplatserna på både GC och TF egentligen inte är till för turister. Utom kanske Vargas på GC och 2 st på TF som jag inte kommer ihåg namnet på.

De ligger ganska avigt till och de flesta har begränsad service. Här och där stöter man på ställen där det står Caravan Club med packat av husbilar och husvagnar innanför.

Dom är nog mera till för
- Canarier som bor där permanent
- Stadsbor som använder det som sommarstuga
- Parkering för sin husbil/husvagn

Att komma dit som turist så tittar dom konstigt på en. Förra året var vi in på Camping Arguineguin i tre dagar för vi skulle iväg och träffa en gammal kollega och ville ha husbilen parkerad inhägnad.

Det var mycket begränsade öppettider i reception och tömning. El fanns inte och vattenbilen kom var annan dag där man kunde köpa vatten. Flera caravan club:bar verkar också fullsatta med kölista och tar inte emot tillfälliga gäster.

Då är det bättre att stå fritt, vilket inte är några stora problem än så länge här på öarna. Färjepriset gör att de inte blir översvämmade av utländska husbilar. Det verkar också vara en tradition på helgerna att Canarierna själva åker ut på stränderna med familjen och kompisar och har en trevlig helg.

Är man behov av el är dessa öar ingen höjdare. Av alla campingar totalt ca:12 st på GC(inkl naturcamingarna som drivs av rangers) är det bara två som har el.

- Vargas vid flygplatsen
- El Penillo en bit upp i bergen

På båda dessa behöver man dessutom transportmedel för att ta sig till civilisationen för att handla och att kunna se annat än campingen.

Är man inte behov av el och kan tänka sig att röra på bilen då och då. Då kan det fungera bra att vara här.

Har fått några frågor via mail och vill bara varna lite för att det är inte samma som på fastlandet. Här är det fortfarande tillåtet att parkera lite här och där. Men man märker på Teneriffa eftersom de har fler utländska husbilar(upplevde ca: 60%) där, att myndigheterna börjar planera för särskilda platser för husbilar och står man inte på dem i Los Cristianos så kommer Policia Lokal och säger till första gången. Sedan bötfäller dom.

På Grand Canaria är det fortfarande mycket lite utländska husbilar, kanske max 5% och det skapar inte så stora problem än så länge.

Livet här på öarna passar mig bra. Sommar året runt och valfritt boende...

2016-01-08 12.20.08.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Antar att kostnaden för båtresan delvis vägs upp av billigt boende och låg gasförbrukning om man jämför med fastlandet.
Verkar ju också som det inte varit så kul väder där.
Om man sen vill vara kvar senare i år så blir det ju inte lika hett som fastlandet.
Mycket som talar för öarna om det är bad och fint väder som gäller.
Korta avstånd gör att det inte går åt mycket bränsle heller.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Sådärja! Nu har vi nog slagit världsrekord i svenska bilar på Gran Canaria just nu står vi 8 svenska bilar i Puerto de Môgan. Finns 3-4 till på Vargas camping och ett par har smitit till andra ställen.

Totalt 15 st husbilar som är svenskregistrerade. Det är skillnad från förra året då vi bara var 3-4 st.

Men nu är det förkylt. Hostar och tror att jag har feber, då kan man ju passa på att skriva lite.

Dan efter vi landat från Teneriffa landade även Louise syrra för en veckas vistelse på GC. Mycket trevligt. Det var en vecka full av aktiviteter. Sol och bad, kollade på "The King" på Skansen till god mat och dans. Åkte på sightseeing runt ön m.m..

2016-01-21 21.07.56.jpg
2016-01-21 23.59.25.jpg
2016-01-22 13.29.34.jpg
2016-01-25 16.38.02.jpg

När vi gick runt på Playan (Ingles) stötte vi även på Majzzan som hade parkerat sin husbil bredvid vid Cita Center.

2016-01-26 17.00.05.jpg

Efter veckan var slut med hennes syster var det dags för sommar invigningen: "Sommarmiddag i solnedgången".
5 bilar dök upp. Vi började 1500 och kom i säng först vid midnatt. Man kan summera det med:
Jansson, sill, snaps, köttbullar, vin, snapssånger, ostbrickor.
En kul kväll. Maten räckte till lunch dan efter då jag lagat lite för mycket.:oops:

2016-01-27 16.12.22.jpg
2016-01-27 21.29.31.jpg

Nu har vi varit i Môgan 4 dar och solat, badat. Det har anslutit fler och fler av "gänget" vartefter. Igår var vi några som gick på Indisk och käkade. Dyrt och bra.;)

2016-01-30 16.39.39.jpg
2016-01-31 16.32.56.jpg
2016-01-31 19.43.10.jpg

Många åker ett extra varv bara för att kolla på Bennys jättemonsterbil, även Policia Lokal. Ikväll blir det inget socialt. Nu ska jag vårda min förkylning. Stackars mig.

Sjuka-Man-90744.gif


Men vi har en kollektiv tömning av toa i brunnen kl 1900. Förra gången var det lite äckligt med massor av kackerlackor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Puerto Mogan är ett av de finaste ställena på gr canaria.
Vackert med små kanaler och solsäkert båt till orterna utmed kusten till busspriser.
Antar att du var uppe i mogan och tog en öl.
Finns lite fina hus däruppe som jag skulle kunna leva resten av livet i, bara ett problem -pengar. Eftersom det är lite högre upp så tror jag det inte blir för varmt på sommaren.
Visste inte det att parkera där, kanske det vore målet att resa dit och stanna länge med husbilen. Lite dyra restauranger men billigare lite längre från hamnen.
 
Toppen