• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka motoroljor går till Fiat

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Enligt min instruktionsbok så skall det vara en olja med Fiats specifikation.

Fiat 9.55535-S1 gäller 3.0 157hk

Går man sedan in på Oljemagasinets sida och söker på denna specifikation så får man fram de oljor som uppfyller kraven.

Har handlat på Oljemagasinet flera gånger och är mycket nöjd. De har även filter och oljepluggs packningar. Se inlägg 24

Kenneth
 

Bilagor

  • Instruktionsbok Fiat.pdf
    47,1 KB · Visningar: 47
Senast ändrad:

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

kör med en universalolja (typ C1-C5) mineralolja billig, den täcker allt
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Det är rätt bra att det finns olja som täcker hela spannet
 

tarmo

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Österåker
HBK-Nr
11556
Medlemskap
2021
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Köpte just oljan Eurolub Cleantech 5w-30 från oljemagasinet.se . Fyller kraven för min Ducato 180 multijet -12. ACEA C3 för partikelfilter (krav ACEA C2)
Priset för 10 liter med frakt DHL utlämningsplats 797 kr.
 
Senast ändrad:

tarmo

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Österåker
HBK-Nr
11556
Medlemskap
2021
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Om din bil är ny. Då har den partikelfilter. C-märkningen avser oljans renlighet
av frätande ämnen. Högre siffran=renare olja. Minst C2 gäller, men i dag
hittar man C3 modernare olja även 5W-30
 
Senast ändrad:

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Hej
Vilken olja är bäst C1.C2.eller C3 för bilar med paftikelfilter från någon som vet
Här på forumet verkar det råda delade meningar.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Alla .som sagt största skillnaden är viskositeten . Man får kolla vad motorn vill ha
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

-Skippar man kallstarter.
-Inte bryr sig i totalekonomi.

Kan man gott köra på den billigare/sämre mineraloljan.
Den är ju inte dålig, bara sämre och billigare.

:cool:

Hej PeterK och andra i tråden ! Har i 22 år använt mineralbaserad olja i mina skogsmaskiner utan några som helst problem det har varit motorer från Iveco, Mercedes, Volvo samt Caterpillar och dom har verkligen fått känna av belastning då dom oftast går på konstant arbetsvarv med fullt utnyttjande av både Hk och Vridmoment, så nog håller jag en mineralolja av god kvalitet i mitt fall genom alla år Castrol för lika bra som hel/delsyntetisk olja
Ha det bra i höstrusket önskar
Hasse & Ingegerd
 

tarmo

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Österåker
HBK-Nr
11556
Medlemskap
2021
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Hej PeterK och andra i tråden ! Har i 22 år använt mineralbaserad olja i mina skogsmaskiner utan några som helst problem det har varit motorer från Iveco, Mercedes, Volvo samt Caterpillar och dom har verkligen fått känna av belastning då dom oftast går på konstant arbetsvarv med fullt utnyttjande av både Hk och Vridmoment, så nog håller jag en mineralolja av god kvalitet i mitt fall genom alla år Castrol för lika bra som hel/delsyntetisk olja
Ha det bra i höstrusket önskar
Hasse & Ingegerd

Ingen ifrågasätter dina oljeval till skogsmaskiner. Utvecklingen av motorer och oljor går vidare efter nya miljökrav och teknisk kunnande. Bästa oljan till min diesel med partikelfilter 2006 räcker inte i dag. Partikelfilter kräver ACEA C märkning . SAPS (sulfataska.fosfor och svavel) bestäms i olika C klassningar. HTHS viskositet i höga temperaturer lika så.
Säkraste valet angående oljan i respektive husbilar är att fråga märkesverkstaden. eller titta i instruktionsboken. Jag själv tog risken att välja oljan efter läsandet i olika internetsidor. Risken jag tog var att välja C3 före C2
 
Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Ja så är det , motorn klarar sig med " fel " olja men risken är att DPF pajar om än liten.Ett antal Iveco och MB Sprinte på mitt arbete har gått flera tusen mil på mineral olja utan problem och de är sämsta tänkbara "miljö" .Felet uppmärksammades Men många märke och nästan lika många typer av olja plus medarbetare som är totalt otekniska har vi numera en olja till alla motorer C3. Scania Volvo Iveco Nissan
MB Perkings Dutz Osv . Vissa över 30 år gammla
Inga olje relaterade fel .
 
Toppen