• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka motoroljor går till Fiat

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

som bilmekaniker så ser man i motorer som går på billig olja och de som går på de dyrare oljorna.är som dag o natt.så bruka inte billig olja om ni ska ha en motor som håller.och kör aldrig på långlive service

Så då blir oljan sämre om jag köper en större förpackning ?
Efter som du så tydligt sätter likhetstecken mellan priset o kvalitén.
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-10-05-11-30-43.png
    Screenshot_2016-10-05-11-30-43.png
    1,3 MB · Visningar: 24
  • Screenshot_2016-10-05-11-34-33.png
    Screenshot_2016-10-05-11-34-33.png
    479,7 KB · Visningar: 18
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Jag misstänker att de flesta här förstår vad han menar med "billig" olja. Man behöver ju inte missförstå avsiktligt? :)

Kanske vi då kan få veta vilka oljor som är inom spec. Men ändå så billiga att dom inte bör användas pga risk för motorskador.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

jag har en fiat 08,nyss köpt utan partickelfilter.....nu är det väl syntetolja i den,men jag kommer i fortsättningen att köra på vanlig mineralolja som vi kör på i nya lasdtbilar...tror den heter 5 -40...körde på den i min förra fiat 2,3 liter...inga problem..........antar jag...efter 3 år
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

-Skippar man kallstarter.
-Inte bryr sig i totalekonomi.

Kan man gott köra på den billigare/sämre mineraloljan.
Den är ju inte dålig, bara sämre och billigare.

:cool:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Är en c2 olja av bättre kvalite än en c3?

Nej men olika egenskaper .Största och troligen enda skillnaden är viskositeten.
Beträdande tillsatser (SARS) får man olika svar .Den leverantör vi har på jobbet skiljer endast viskositeten .
 
F

F.d. 53015

Guest
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

C3 är samma olja som c2 dock är c3 alltid viskositet 5-40.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

C3 är samma olja som c2 dock är c3 alltid viskositet 5-40.

Var till min serviceverkstad idag och fick en liter GRATIS:)
det är en C3 5W-30, alltid kanske är ibland :confused:
 

Bilagor

  • 2016-10-05 22.52.45.jpg
    2016-10-05 22.52.45.jpg
    1,1 MB · Visningar: 19
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Många tror mycket.
Såhär tror Mobil1.
"C2: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator (TWC) och där det krävs lågfriktions- och lågviskositetsolja med HTHS-viskositet högre än 2,9 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC och ger bränslebesparingar.

C3: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägs katalysator (TWC). HTHS-viskositeten är högre än 3,5 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC."
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Många tror mycket.
Såhär tror Mobil1.
"C2: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysator (TWC) och där det krävs lågfriktions- och lågviskositetsolja med HTHS-viskositet högre än 2,9 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC och ger bränslebesparingar.

C3: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägs katalysator (TWC). HTHS-viskositeten är högre än 3,5 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC."

Tack för denna information. Men för en okunnig vilken olja ska jag använda, köpt ny husbil nyligen.Vad är egentligen skillnaden?
Lennart
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Utan att ta något ansvar för eventuella följder, Titta i din manual till bilen alternativt titta på någon skylt i motorrummet.
Skriv upp klassningen som står där och köp Biltema, OKQ8, Mobile, Kastrull förlåt Castrol, Pensoil, Quaker State så blir det bra.
Vad har du för motor?
I min 2010 120hk ska det vara en ACEA C2 SAE 5W-30.
Den får Castrololja, Volvon får också Castrol, Ducatin får OKQ8 och Suzuki-SUVen dottern har får Biltema. Ingen av dessa har rasat, ännu.
Alla är helsyntetoljor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Hoppas Ducatin inte har oljebadskoppling om du kör den på bilolja? :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Tack för denna information. Men för en okunnig vilken olja ska jag använda, köpt ny husbil nylogen. Vad är egentlogen skillnaden?
Lennart

C2 är avsedd att ge mindre motstånd och därmed mindre bränsleförbrukning och utsläpp. Använd den kvalitet som instruktionsboken anger för din bil
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

dom fyllde på 9,1 liter på min fiat 3 liters....enligt boken 7 liter...då ar det mycket över strecket på stickan....tömde bort 2 liter ...då är det bra på stickan.....varför ska det vara så mycket över på stickan..............
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

Det skall absolut inte vara över övre strecket på stickan, det är skadligt för motorn. Naturligtvis skall du inte heller betala för de liter som fyllts för mycket.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Vilka motoroljor går till Fiat

dom fyllde på 9,1 liter på min fiat 3 liters....enligt boken 7 liter...då ar det mycket över strecket på stickan....tömde bort 2 liter ...då är det bra på stickan.....varför ska det vara så mycket över på stickan..............

De slarvade säkert, man skall även vara försiktig med vad det står i boken angående oljenivå, det händer i bland att man gjort nån ändring på motorn men skickat med handbok för äldre modell.

Det är stickans nivå som gäller i första hand, 2 liter för mycket kan skada motorn.
 
Toppen