• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

F

F.d. 209

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi avser att använda husbilen året runt. Har gjort det förut i husbil med Truma-värme och elpatron (Solifer -05, Fiat Ducato). Fönstren fram i förardelen täcktes med vanlig isolermatta. Dessutom kompletterade vi med utvändig isolermatta, som klämdes fast i bakkant dörrarna. Fungerade bra men något kallt i främre delen på morgonen vid lägre temperatur än -5-10 ute. Element med strålningsvärme, vid sittgruppen, gav behaglig kompletteringsvärme. Vi hade också en värmefläkt, men ljudet från den var något störande, varför vi slopade den.
Vintercamping har sin tjusning. Nu har vi vattenburen värme och vinterkomfortpaket och hoppas kunna klara även lägre temperaturer.
Vi har valt dubbade däck med hänsyn till risken för underkylt regn, ishalka. Tror att bromssträckan förkortas något jämfört med dubbfria vinterdäck när bilen är såpass tung.
AEJ 432
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi ställer av den 21/11 och ställer in den i ett "lagerhus "
för vi har ingen egen plats att ha den här hemma på gatan.

Det är väldigt trångt och ont om parkeringsplatser
och sen kan det bli böter här om vi står fel när det inte finns någon plats kvar att stå på.

När vi hade husvagn vintercampade vi och det var ju mysigt,så det är synd man inte kan ha husbilen igång.:yes:

Country
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Hobbyloj;

Menar du färskvattentankar så är det lämpligt att byta vatten så ofta som möjligt så det inte blir bakterier.
 
F

F.d. 10776

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi åker på skidresor med bilen, går jättebra. Värmen är över förväntan (truma)
Man måste ju ha dubbfria vinterdäck annars stängs ju europa. Då måste man ju också ha kedjor. Träna gärna påsättningen. Det är sällan finväder när man ska stå på knä/kravla runt för att få på dem.
 
F

F.d. 209

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi kommer att använda husbilen i vinter. Har beställt värmeväxlare också. I övrigt är nog bilen komplett för vinteranvändning med vinterkomfortpaket och Alde vattenburen värme mm. Det är faktiskt något av livskvalitet att kunna använda husbilen året om, ett sätt att leva faktiskt.
Trevlig helg!
AEJ432
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi kör husbil året om.
Vi tycker det är en allt för dyr investering för att bara användas när det är varmt.
Vad vi funderar om är , har ni inte värme i era husbilar (ni som ställer in) ?
Det vi skulle vilja veta av de som ställer in , varför ?
Är det på grund av , kyla , väglaget , eller ...?
Vi vet att en del inte åker husbil året om och det finns flertalet trådar i ämnet , typ :
Nu ställer vi in , vattenkranarna är öppna osv , jamen , om man ställer in sin husbil/husvagn är det väl självklart att man tömmer den för vatten och utrustar den för vintern ellerhur , det behövs väl inte mera klarläggas i nya trådar.
Vi ställer inte in , men den som så önskar kan väl göra detta ( glöm inte kranarna och musfällor )
:snowman-1-icon: :snowman-1-icon:
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Kan bara svara för mig varför jag ställer av..Är rädd om bilen saltade vägar är inte husbilar gorda för dom är inte tektylade överallt i vissa mod. trä med en tunn yta skydd.tyvärr. Jag skulle alldrig köpa en husbil som gått vinter med salt. Typ din.Sen tycker jag att det är inte lika kul att åka runt i sverige vintertid kalt å blåsigt allt är stängt.Vill jag ut i vinterföre så åker jag till Sälen har stuga där.fins bara en anledning att ställa på bilen då går den till spanien.men väntar på våren.Då bär det i väg..................
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Nähä PGS
Du kommer förmodligen inte att behöva köpa min bil heller eftersom den "åker runt med vinter och salt "
Först en tanke, Kan en bil användas året om i så fall villken , en fiat ford opel volvo...listan kan göras lång!
En husbil eller husvagn som tillverkas för nordiska klimat , kan den inte användas om det blir kallt?
Du skriver att du inte vill köpa min bil eftersom den körs året om , nåväl , min bil har 6 års fuktgaranti , vad har din bil ?
Min bil går året om är torr och fin så länge den används !
Och slipper stå och surna bakom någon lada( med möss) .
Nåväl lycka till att hålla husbilen torr och utan möss, utan att använda den !
:snowman-1-icon:
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Jag tycker att det är tråkigt , ja att vintern är här och en del "ställer in " som de säger.
De har säkert sina orsaker till detta som vi inte behöver ta upp i denna tråd.
Tråden handlar om de som "kommer att använda sin husbil i vinter" inte de som " ställer in "(finns många trådar om detta)
Varför göra inlägg om att " vi ställer in " i en tråd som handlar om "att använda sin husbil under vintern"
:wink:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Har följt den här tråden och känner nu att jag måste skriva lite.
Tycker inte vi ska kommentera andra som om det man själv skriver skulle vara det helt rätta.
Det är samma sak som om vi som ställer av bilarna (jag ställer av) och prioriterar sommarsemestern skulle vara helt oförstående varför inte alla åker till medelhavet varje sommar. Semesterns längd skulle också kunna kommenteras.

Vi för vår del tycker dom resorna är toppen och det är vad våran bil är till för och lite helgutflykter på för och eftersommar.

Självklart så ska man göra det man tycker är det skönaste med husbil om man så endast vill göra helgturer i närområdet.

Tycker tråden är kul att läsa hur alla resonerar och talar om hur ni gör men vill inte läsa där ni kommenterar varandra som om det vore fel.

Tack för ordet. :wink: Alla har rätt:wink:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Husbilen är ”deponerad i vinteride” i väntan på våren!
Husbilslivet är bra men under vintern är vi hellre hemma i vår ombonade ”stuga”!
/ Trevlig vinter önskar, Bengt & Kicki 333
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Klart man använder husbilen på vintern. På med dubbat bara, så är det ju som vilken bil som helst, dessutom mycket bättre plats än i en liten personbil. Vid övernattning kan det vara bra med el. Det tar ju mycket gasol vid låga temperaturer.
Sören
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi tänker använda vår husbil även i vinter, har ingen tidigare erfarenhet av vintercamping så det kommer att bli spännande, :singing-icon: kan heller inte påstå att vi har en vinterbil, men måste bara få utnyttja husbilen även på denna sida av året,
vi har inte dubbelgolv och "bara" luftvärme , vattentanken sitter visserligen inne i bilen, gråvattentanken under bilen, så förutsättningarna är sisådär,:confused:
Har letat efter en kupe´värmare som är tillräckligt tyst men inte hittat någon, (skall kolla Clas O.s keramiska fläckt) tror att man under vinterhalvåret får leta sig fram till 220 volt så mycket som möjligt annars går det för mycket gasol och batteriet tar väl slut,
Börjar nu med ett el element med strålningsvärme att sätta mellan förar o passagerar stolarna framtill,
Sen får vi se hur bilen funkar när det blir kallare.:snowman-1-icon:

Just nu rinner allt vatten ur värmaren och ner på marken så fort man fyller på med nytt, vet att det finns en frostventil som öppnar vid ca 5 grader + och tappar ur vattnet så det inte fryser, kan vara fel på den eller ….?
Problem är till för att övervinnas !
Köpte dubbade vinterdäck redan i mars, körde längre upp i norrland under April månad så det kändes säkrast,
Däremot köpte vi det Finska vintertäcket när vi var på Nolia i augusti, täcker huven, hela vindrutan och hela dörrarna, har provat det nu under hösten och verkar fungera bra.
Är lite orolig för gasolen, har köpt en kompositflaska och det sägs att man inte får ur all gasol ur den när det är kallt, vet igentligen inte vad som menas med kallt i det avseendet, får väl ha med den gamla JÄRNålders flaskan som säkerhet.;)

Dessutom finns det så mycket erfarenhet och goda råd inom denna fantastiska klubb så det blir bara spännande att komma ut i friska luften å se om man lyckas med att tillgodogöra sig allt som man girigt läst sig till från husbilsklubben.se ,
Undrar hur många timmar man tillbringar i "klubben"

Hoppas att vi möts "ute", förresten skulle vara roligt om det "kom till" en spontanträff någonstans i mellan Sverige/ Södra Norrland under januari/ februari månad.
Lennart:cool:
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Härligt "Lodjuret"
Hoppas ni kommer att ha lika sköna vinterupplevelser i husbil som vi har haft.
När vi ska ut och åka och det är kallt , så sätter jag först på värmen.
När det är varmt och skönt i vagnen så stänger jag av den automatiska avtappningsventilen och fyller lugnt på vatten i färskvattentanken.
Kan inte undantränga minnet för ett par år sedan i värmland , -17 , allt var fruset , själv inne i bilen gör frukost och kollar nyheterna, varmt och skönt !
Kan bara säga ni som inte upplevt vintercamping , prova vet ja
;) ;)
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi har nu bestämd oss efter att läst alla inlägg !!
Vinterhjul är nu bestälda och kommer att monteras på Fredag ,och sedan bär det iväg till fjälls !!

Britt o Roger :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi kommer att använda HYMERN hela vintern för första gången. Underbart att vara fri och kunna åka dit man vill.

Bonzo Kerstin o Sven-Åke
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Var uppe i Nossebro igår och hälsade på min lumparkompis. Satte upp taket och på med dieselvärmaren.
Ute var det -3,5 gr och inne i bilen circus 25 så jag vaknade mitt i natten och var tvungen att gå upp för att sänka värmen.
Helt underbart. Vaknade vid 8 tiden och satte på kaffet (det ända man klarar av numera) och åt frukost.
Hemma igen vid 13 tiden idag till ett tråkigt väder i Göteborg. Men sånt är livet.
Ser fram att använda bilen hela vintern. (Kör med allrounddäck hela året)
hls kurt.:twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 7675

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Klart du skall använda bilen på vintern.
Det kommer vi alltid att göra.
Det finns ingen anledning att göra avkall på den frihet som husbilen innebär ,bara för att det kommer snö.
Ordentliga däck och gasol så är det bara att njuta

Vi kanske ses någonstans.

Ronny & Ulla
 
B

Båtis

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi kommer om vädret tillåter använda bilen i mellandagarna och över nyår. Frågan är bara vart ska vi åka ? Tar gärna emot förslag.:mad: :mcride:
Maggan
 
Toppen