• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi kör också hela året runt. det är för mycket pengar för att bara låta stå tycker vi. Anita
 

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Hejsan

Även vi Husbilsbjörkarna åker året runt, har vintercampat med husvagnen innan så när steget till husbil togs så var det naturligt att fortsätta denna härliga form av frilufsliv, att åka husbil även på vintern. Skidsemester, äventysbad eller en lugn helg helt utan aktivitet allt efter humör....
Sköt om er så kanske vi ses i vinter på vägarna
mvh Claes Husbilsbjörk

Nu har jag satt på vinterdäcken så nu kan det snöa bäst det vill, ha ha.
mvh Claes Husbilsbjörk
 
Senast ändrad:

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Även vi kommer att rulla på vägarna i vinter, förutom när det är snöstorm.

Vi har en Dethleffs med vattenburen golvvärme + luftburen Truma.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vinteråka? ABSOLUT, Med uppvärmd avfallstank,avloppsrör dragna inne i bilen o en rejäl värmepanna ( truma 6002 EH ) räknar ja inte med några större problem,o ingen träningsoverall i sänghalmen heller. Bilen är en Rapido 7086-05, o vi har tidigare vintercampat i tre vintrar med en Chausson Allegro med liknande utrustning utan bekymmer, så vi ser fram emot div utflykter i vinter bl a julmarknader, "myshelger", nån fjällresa o kanske nån Tyslandssväng om andan faller på = fylla på förrådet. Därför kommer åket att i veckan utrustas med en omgång dubbfria vinterdäck.
Vi har åkt husbil i 32 år men bara vinteråkt de senaste tre, å ja vill påstå att det ger en helt ny dimension till husbilsåkandet, o önskar att fler tog chansen att prova detta vilket man lätt kan göra på nån närliggande camping eller dyligt( nära hem om problem uppstår). Testa o prova, ja ä ganska övertygad om att många som provar kommer att uppskatta vinteråkandet.
Passa på att utnyttja era husbilar fullt ut om ni kan. CARPE DIEM.
Hejs
Claes 105
ps: LIDER verkligen med alla er som skriver att ni får abstinens av att ställa undan era bilar för i år, men ni har ju alla möjligheten att själva välja, eller hur.
Mitt val är ju redan gjort, som ni förstår.
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Hej alla

Vi är verkligen sugna på att åka även vintertid. Abstinensen som det pratas om är i högsta grad närvarande. Dock beror detta på att vi sålt vår gamla bil och väntar den nya i april.

Men för att undvika abstinensen nästa vinter, är min fråga följande: Vad kostar en uppsättning dubbade eller odubbade vinterdäck?
Vi bor i nodöstra Småland. Måste vi ha dubbade däck då?
Är dubbade däck viktigare på en husbil jämfört med en personbil? Vi kör odubbat på personbilen, och klarar oss alldeles utmärkt med det.

Jag kommer att titta efter varenda husbil jag ser i vinter, med längtan i hjärtat.......
:( :( :(

Ha det gott!

MvH
Smålänning
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Dubbfria däck på fälg balanserade monterade. 8000:-
Ove.G
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Även vi använder bilen året runt.
Kör på odubbat hela året - slipper en massa däck i garaget samt ryggskott varje gång de ska bytas.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Vi kör också odubbat hela året. Om jag inte minns fel betalade jag runt 6000 för Continental Vanco Winter monterat och klart. Måste ju ha bilen för att kunna bo över vid alla hundutställningar vi deltar i. Sen kan man ju inte låta bli att åka ut en helg i skogen om vädret är hyfsat. Vi har bekanta som "bara" har husbil och vi funderar ibland också på att skippa "andrabilen". Det blir ju trots allt lite billigare – med alla nya pålagor som drabbar oss.
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Självklart använder vi husbilen på vintern också! Det blir både fjällresor och några kortisar ut i skogen när andan faller på! Vi kör dock med dubbdäck, det brukar vara bäst norr om Dalälven! Men än har vi inte satt på några dubbdäck och till helgen drar vi bara till Skövde för att se på handboll, mellankillen som spelar Skadevi Cup däruppe, och det ska bli så skönt... Ser dock gärna förslag på vinterresemål runt jul och nyår, gärna med skidåkning och kanske tillgång till ström, någon som är bevandrad i Alperna? Ta det lugnt på vägen så syns vi där ute, hälsningar Fru Åhnbrink
 
F

F.d. 3232

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

:twitcy: :p :p Vi kommer till nyårshelgen om jag kan få in gubben i bilen. Hoppas få träffa Monicka Kurt. Kanske Monicka hjälper mig med Kenth.I Kaxholmen Att Få in honom i bilen Efter nyår. Men det finns nog fler som kan hjälpa mig.MVH LISBETH.:mad: :confused: :mad:
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

:spinny: :spinny: Hej Lisbeth!:spinny: :spinny:
Självklart att vi kommer att hälpa Dej.Om det behövs.:twitcy:
Men tror Du verkligen att Han kommer att göra så våldsamt motstånd att det blir nödvändigt?:twitcy: :twitcy: :twitcy: Jag har lärt känna Kenth som en mycket vänlig och timid man.:twitcy: :twitcy: :twitcy:
Mvh Lasse
 

Yvonne & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
264
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

:wideeyed: Vi ställde av vårt ufo den 1:a oktober:wideeyed: , men abstinensen blev så svår att vi ställde på den igen från 1:a november:p . Så nu kan vi ut å åka igen.
:wink: :twitcy: :wink: :twitcy:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Denna vinter kommer vi antagligen inte att använda bilen eftersom vi beställt en ny bil och skall sälja till våren. Annikka är lite skrockfull och vill inte utmana ödet med att riskera något mankemang innan dess.

Tidigare år har vi kört även på vinter med odubbade vinterdäck. Till nya bilen funderar jag starkt på att ha åretruntdäck för att slippa byta och hysa. Hjulen är ju både tunga och otympliga.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Är det inte nu den riktiga husbilsperioden börjar?
Det finns väl inget bättre än att få åka ut i friheten med en vacker kvinna vid sin sida och ha det fint i skidbacken eller på någont annat attraktivt ställe. Vrida på värmen och bara ha det fint. Att det är kallt utanför förhöjer ju bara trivselfaktorn. Sommar åkandet är ju så mycket enklare så det är ju faktiskt bara en bonus till den riktiga säsongen. :wink:
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Har idag satt in bilen för vintern. Ser fram emot våren 2008
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

;) Vi hör också till dom som ställt in Bilen! Tack vare hjälpsamma medlemmar i HBK fick vi nys om ett ställe där vi tror att vår pärla kommer att trivas.
Visst är det stora pengar som ej nyttjas under vinterhalvåret , men tror ändock att vi förlorar mer om vi låter pärlan bada i denna saltlake som sprids ut i tid och otid på våra vägar i Stockholm med omnejd.
Själva är vi inga skidfantaster och hatar den vita sk--en som kommer från ovan. när våren kommer har vi ackumuleratvår längtan, så att
det kommer att att vara dubbel glädje då vi kör ut. Vi slipper de problem som lätt uppstår under denna bistra årstid.
Jag menar att med vår filosofi. att låta bilen stå, så är vi vänliga både mot
Pärlan och miljön!
hälsningar till alla klubbmedlemmar med önskan om en skön vinter!
/ Pebben:D ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
A

Anki

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Hej Vänner:) Sitter här flera gånger per dag (vi är pensionärer), läser alla insändare och abstinensen den blir bara värre och värre.......:confused: Vi ställde undan våran i väntan på våran Nya som kommer i Feb-Mars. Så nu får vi sitta och planera inför våren/ Anki
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Den som väntar på något gott, VÄNTAR ALLTID FÖR LÄNGE, hls Monica o kurt
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Hej vi körde i fjorvinter första gången var i sälen hälsade på barn och barnbarn 22- kallt som f-n mendet fungera.Kör nu så mycke vi kan och hinner åker till hjulmaknader i tyskland i december se får vi se hur väder och vid blir Ha en bra vinter Ingela-Bertil
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Vilka kommer att använda sin husbil i vinter ?

Hej, eftersom vi bor i vår husbil så är det inte frågan om - utan bar vart vi åker hela året om. Vi kan bara bekräfta att det finns inte mycket som går upp mot husbilslivet. Som vi ser det idag kommer vi nog att välja bilen framför att bo i lägenhet.

Friheten är obeskrivlig.
Kurt & Margot
 
Toppen