• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Absolut men slitaget som ger en skramlande rattväxelspak beror oftas på en glapp genomgång för växelaxeln och som beskrivs i det engeska tipset. Verkar ju ganska enkelt att byte denna o-ring men hylsan som innehåller o-ringen sitter fruktansvärt hårt i växellådshuset.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Intressant detta med växelspaken, ska kolla om ni skramlar nu när vi ska åka till midsommar.
Och midsommar kom allt för fort för mig, är det redan nu??
Så mycket kvar att göra och nu behöver vi bilen, detta med tidsplanering är svårt, jag skyller naturligvis på det eviga regnandet denna vår.
Det blir att lämna en del el-jobb samt stora motorservicen till helgen efter, inga problem.
Har nu instalerat batteriet bakom förarstolen med dess två Cetek-laddare samt all inkommande-utgående el.
Bodelan har nu en modern 230V som kan lämna upp mot 25A samt en Cetek D250S Dual för laddning under färd.
Jag har nu ett 70Ah batteri men ska komplettera med ett till så jag får 140Ah totalt

Det var intressant att se hur mitt "halvladdade" batteri med 12,35V vilospänning laddades upp via DC/DC-laddaren.
Ca 20 sekunder efter start börjar laddaren jobba och sakta klättrar spänningen till bodelens batteri, tiden den tar på sig beror på att mitt batteri i början tar mer än de 20A som laddaren kan leverera.
Efter 50-60 sekunder passerar laddaren 14V och vid 70 sekunder så har man mer än de 14,30V som generatorn maximalt kan leverera.
När motorn gått 1 minut och 53 sekunder är den korrekta reglerspänningen på 14,45V (vid denna temp) uppnådd och efter det är spänningen helt stabil tills motorn stannas.
Om jag hade haft en större batteribank och/eller mer urladdat bodelsbatteri hade man fått köra ett antal mer minuter innan korrekt spänning uppnåts.
Då är ett smart pass nog en bra lösning.
Jag är nu också ganska säker på att man inte laddar bilens batteri "bakvägen" med 230V laddaren med enbart en D250S Dual, det beöver man ett smart pass för eller så bygger man en egen lösning.
Jag har tänkt på en del lösningar på detta bara för att jag är intresserad, inte för att det behövs.

Peugeot J5 Pilote 580-89 - YouTube
 

Bilagor

  • IMG_3591.JPG
    IMG_3591.JPG
    2,1 MB · Visningar: 58
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Om du låter 12V laddaren stå på så länge att bodelsbatterierna blir fulladdade kommer Dual:en att gå över till att ladda startbatteriet, förutsatt att du inte har någon slags brytare/relä ivägen! :)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Jag tror att det inte stämmer, oavsett hur "fulla"bodelens batterier blir kommer ingen laddning av bilens batteri ske med enbart Cetek D250S dual.
Man kan läsa i manualen som att detta ska ske men det beror på att det är solcellens ingång som menas.
Då laddaren består av två ingångar,solpanel och bilgenerator, kommer solpanelens ingång att fungera som du beskriver men om man laddar bodelens batteri med extern laddare på bodelens batteri finns ingen funktion som "kopplar ihop" bilens batteri med bodelens.
Detta då bodelens batteriansluting inte är någon ingång, som "extrangången" (solcellens) är.
Cetek beskriver också dettta på ett ganska svårläst sätt i sin manual och min bodel har nu haft fulladdat batteri i dagar med 230V laddaren inkopplad utan att någon laddning till bilens batteri sker.
Även flödes-schemat på laddaren beskriver detta, inget flöde går från bodelens batteri till bilens men "extraingången" kan förse bägge batterirena med laddning.
Så i mitt fall med min bil och min Cetek D250S dual sker ingen laddning till bilens batteri via 230v laddaren, och inga relän eller liknade "är i vägen" all är kopplat direkt med löjligt grova kablar!
Enligt Ceteks manual behöver man ett smartpass för att bilens batteri ska laddas med 230V laddaren vilket jag anser är korrekt, eller en egen lösning som sagt.
 
Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Om man ladda bilbatteri med 230v landare så laddar den också bo batteri..(generator symbol tenns i dual) jag underhåls laddade så i vintras.
Dual laddar bilbatteri med sol banel inte med 230v.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Jag tror att det inte stämmer, oavsett hur "fulla"bodelens batterier blir kommer ingen laddning av bilens batteri ske med enbart Cetek D250S dual.
Man kan läsa i manualen som att detta ska ske men det beror på att det är solcellens ingång som menas.
Då laddaren består av två ingångar,solpanel och bilgenerator, kommer solpanelens ingång att fungera som du beskriver men om man laddar bodelens batteri med extern laddare på bodelens batteri finns ingen funktion som "kopplar ihop" bilens batteri med bodelens.
Detta då bodelens batteriansluting inte är någon ingång, som "extrangången" (solcellens) är.
Cetek beskriver också dettta på ett ganska svårläst sätt i sin manual och min bodel har nu haft fulladdat batteri i dagar med 230V laddaren inkopplad utan att någon laddning till bilens batteri sker.
Även flödes-schemat på laddaren beskriver detta, inget flöde går från bodelens batteri till bilens men "extraingången" kan förse bägge batterirena med laddning.
Så i mitt fall med min bil och min Cetek D250S dual sker ingen laddning till bilens batteri via 230v laddaren, och inga relän eller liknade "är i vägen" all är kopplat direkt med löjligt grova kablar!
Enligt Ceteks manual behöver man ett smartpass för att bilens batteri ska laddas med 230V laddaren vilket jag anser är korrekt, eller en egen lösning som sagt.

Hej, klippte detta ut C-Tek:s produktblad för DS250S :

FUNKTIONER



Flerstegsladdning från generatorer och solpaneler


Batteriseparator som eliminerar dioder och spänningsavkännande
reläer


Underhållsladdning av startbatteriet


Solpanelsregulator med maximal effektpunktföljning, synkroniserad
med andra strömkällor, till exempel generator och/eller vindkraft
Förenklad installation av fjärrbatterier för bogpropeller eller ankarspel

 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej, klippte detta ut C-Tek:s produktblad:

FUNKTIONER


Flerstegsladdning från generatorer och solpaneler



Batteriseparator som eliminerar dioder och spänningsavkännande

reläer


Underhållsladdning av startbatteriet



Solpanelsregulator med maximal effektpunktföljning, synkroniserad

med andra strömkällor, till exempel generator och/eller vindkraft

Förenklad installation av fjärrbatterier för bogpropeller eller ankarspel




D250S Dual

funktioner :



• Flerstegs 20 A temperaturkompenserad laddning och underhallsladdning av batterier.

• Start- och forbrukningsbatterier halls separerade.
• Maximal effektpunktsfoljning for solpaneler som laddar forbrukningsbatteriet.
• Tva matningsingangar (generator, sol, vind, matningsbatteri och annat).
• Koordinering av de tva ingangarna mojliggor parallell drift.
• Solstromingangen laddar och underhallsladdar ocksa startbatteriet.

• Inbyggt skydd for startbatteriet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Måndag efter en fantastisk midsommar i Gullträsk, "mitten av Norrbotten"
En extrem myggmängd kunde inte få oss på dåligt humör då det var suveränt väder och vår första tur i år med husbilen!
En harr och en öring blev det i fällforssel (öringen i en hemlig sjö), bägge på spinnare.
Färskrökt fisk på kvällen är inte fel.
Men vilket slit på torsdag för att hinna med allt, jag hade nog planerat in lite väl många saker som skulle fixas innan midsommar!
Bodelen är nu nästan helt klar frånsett några el-uttag/kopplingar och förarhytten färdig så när som yttertempmätare samt fäste för GPS.
Sedan ska den givetvis putsas upp en hel del innvändigt nu när alla ombyggnader är klara.
Vilken skillnad med de nya stolarna och den extra ljudisoleringen märktes!
Man åkte betydlig bättre i år.
Mycket intressant med voltmätarna för bodelens och bilens batteri, man ser verkligen hur DC/DC-laddaren arbetar.
Cetek D250S Dual är en bra lösning för oss och våra behov men någon laddning av bilens batteri med 230V-laddaren har jag som sagt inte, frågan är vad jag ska med det till?
Radion går numera på bodelens batteri när jag är parkerad så varför ska jag ha laddning på bilens batteri då ingen förbrukare finns på det när motorn ej går?

Men allt var inte 100% problemfritt.
Bilen fungerade mycket bra och går perfekt i 90 km/h även i uppförsbackarna.
Men när jag startade den på söndag så hördes ett enormt dieselknack och bilen spydde ut ett vitt rökmåln, en dålig spridare som hängde sig alltså.
Den slutade knacka efter 2-3 sekunder och motorgången blev precis som förr men det är tydligen dags för spridarservice.
Jag ska ändå byta kamrem så det är bara att även ta spridarna.
Fick lös en i kväll men de andra tre satt hårdare.
Jag ska bygga en utdragare i morgon och se om det blir nya spetsar eller om dessa bara behöver en pastarengörning samt injustering.
Kul att äga en gammal husbil, man behöver aldrig fundera på vad man ska göra på kvällen......
 

Bilagor

  • IMG_3642.JPG
    IMG_3642.JPG
    2,3 MB · Visningar: 44
  • IMG_3638.JPG
    IMG_3638.JPG
    578,5 KB · Visningar: 34
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Klockan är 23:00 så det är dags att sluta skruva, vad gjorde jag förr på kvällarna när jag inte hade en gammal husbil?
Spridarna lossades enkelt med slaghammare med en 16x1,5 gänga, man tar bara lös läckoljehylsan och drar lös spridaren med hjälp av gängan under.
Men tre av bottenbrickorna ville inte lämna toppen, ett nytt verktyg byggs för det i morgon.
Spridarspetsarna var på gränsen att duga (120 bar som de var, hyffsad spridarbild)men nya beställdes då jag ändå helt förlorat all koll på budgeten för länge sedan, ca 500:-/st blev det.
Nu är hållarna rengjorda och det är bara att montera ihop samt ställa in trycket till 137 bar.
Turbons returoljeslang såg bedrövlig ut då tidigare ägare satsat på "mest vulkbandreparationer i en husbil i världen" så det måste åtgärdas.
Då det är 16mm slangnippel ut ur turbon men 25mm (???) i oljetråget blir det att bygga om lite, vinkeln på anslutningen i tråget var ganska fel så det blir att göra en ny.
I morgon ska jag lös med kam/pump-remmarna och justera ventiler mm, tur att det bara regnar så att man inte missar någon fin mc-tur i alla fall.
 

Bilagor

  • IMG_3653.JPG
    IMG_3653.JPG
    2,8 MB · Visningar: 23
  • IMG_3652.JPG
    IMG_3652.JPG
    1,7 MB · Visningar: 16
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej!

Jag tror nog det är fler än jag som vill se dina egentillverkade verktyg:D sen måste jag bara säga, vilket jobb du lägger ner, och med vilken energi, kul att läsa om, och kanske framförallt, kul att se bilderna.

vägkung
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Bottenbrickrna lösa nu men kopparbrickorna som tätar längre upp blev en större utmaning.
Troligvis har någon haft lös spridarna någongång utan att byta kopparbrickorna vilket medfört att de deformerats kraftigt, en liten "dödssynd" att inte byta brickor när spridarna tas lös!
Nytt verktyg måste byggas för detta.

Kamrem/pumprem är nu "nästan bytt" nu då de ligger fria men kvälströttheten slog till.
Oljereturen från turbon blev som jag ville ha den, den känns skönt att slippa oroa sig för den gamla slangen.
Jag fick även för mig att luftinloppet till turbon från luftfiltret såg märkligt ut i gårkväll.
En plastslang som konstruerats av en måttligt nykter person som gillar när man har många böjar utan anledning, svårförklarat!
Jag byggdde ett nytt inlopp med 60mm alurör och enbart två böjar, rakt och fint blev det.
För att komma åt bättre nära jag sedan jobbade vidare rev jag ner fronten och kylaren.
Då bestämde jag mig för att klippa all "hemakopplad" el och dra nytt.......
Kanske det inte blir någon tur med husbilen nu i helgen.
Jag glasblästrade ventilkåpan när den ändå var lös, löjligt att lägga ner tid på det men varför inte?
Det är en hobby, den ska kosta pengar och tid!
 

Bilagor

  • IMG_3663.JPG
    IMG_3663.JPG
    2,4 MB · Visningar: 30
  • IMG_3658.JPG
    IMG_3658.JPG
    1,9 MB · Visningar: 27
  • IMG_3659.JPG
    IMG_3659.JPG
    1,7 MB · Visningar: 26
  • IMG_3661.JPG
    IMG_3661.JPG
    2,5 MB · Visningar: 56
  • IMG_3655.JPG
    IMG_3655.JPG
    2,1 MB · Visningar: 34
  • IMG_3656.JPG
    IMG_3656.JPG
    2,1 MB · Visningar: 47
F

F.d. 4003

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej!
Tack för den fantastiska tråden.
Du har tidigare bytt takluckorna...till vilket fabrikat bytte du?

Janne
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hej Janne, kul att du gillar min tråd.
Jag köpte takluckorna från bld.se (fungerade kanon, rekomenderas) men det finns även många andra som säljer dessa.
Det är "basmodellen" av fiamma avsedda för 39cm hål men jag modifierade dessa för att passa i mina 35cm hål vilken var enkelt, ca 650:-/st.
Jag valde klar lucka och gardin (ca 250:- extra) vilket var ett lyft i köket.

Gräsmattan skulle klippas i kväll och det var dessutom dags för en tidig säng.
Fick mina spridarspetsar nyss och kusinen kom dessutom med ett verktyg för att få lös kopparbrickrna med.
Jag har så bra kusiner (och världens bästa svåger!).
Nu slapp jag bygga ett eget verktyg och med hjälp av detta så lossnade de motsträviga brickorna lätt.
Nu ska jag bara justera in trycket på spridarna så är motorn nästan klar.
Synd att jobbet splittrar fritiden så mycket.
 

Bilagor

  • IMG_3669.JPG
    IMG_3669.JPG
    2,4 MB · Visningar: 26
  • IMG_3671.JPG
    IMG_3671.JPG
    1,5 MB · Visningar: 24
  • IMG_3672.JPG
    IMG_3672.JPG
    1,5 MB · Visningar: 18
  • IMG_3673.JPG
    IMG_3673.JPG
    1,9 MB · Visningar: 17
  • IMG_3674.JPG
    IMG_3674.JPG
    2,6 MB · Visningar: 16
  • IMG_3667.JPG
    IMG_3667.JPG
    2 MB · Visningar: 21
  • IMG_3666.JPG
    IMG_3666.JPG
    1,9 MB · Visningar: 23
  • IMG_3664.JPG
    IMG_3664.JPG
    2 MB · Visningar: 24
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Sommarvärme!!
Äntligen, nu känns allt bra.
Kamrem/pumprem bytt och de "nya" spridarna monterade liksom nytt luft- olje och bränslefilter och alla klammer i motorutrymmet (MÅNGA!!).
Ny 10W-40 semisyntet motorolja från Biltema(bäst per krona enligt LTU).
Alla bränsleslangar samt kopparbrickor, banjobultar/kroppar bytta och motorn går som en dröm.
BättrE än någonsin förr!
Det nya inloppet blev en riktig höjdare och all el är eget eller byggt av tillverkaren, den gammla "raggarkopplade-elen" är borta.

Men allt är som vanligt inte 100% bra.
Har för mig att jag märkte detta redan på resan hem men nu var det ingen tvekan, min "nyrenoverade" generator trilskas.
Ingen laddningslampa tänds när nyckeln slås på och ingen laddning sker vid start.
Och jag som bytte lager/kol samt gasblästrade den otacksamma generatoruslingen i höstas!
Efter lite mätning står allt klart: Nu är regulatorn defekt och det som vanligt helt utan orsak, trist.
Troligvis har jag nått slutet på dess livslängd så det är bara att köpa en ny.....eller?
"-1000:- för en regulator, är du helt rolig i huvudet" sa jag till min kusin på bilverkstaden, Nej det kommer inte på fråga när jag kan beställa en för 14,95 euro.
Men då jag vill köra i helgen så måste jag lösa detta snabbt, Delar till Valeogenerator är inte lätt att hitta här i Boden.
En regulator från Biltema (Bosch-kopia) kostade bara 109:-, och den kunde jag enkelt koppla in.
Jag använde min trasiga regulator som kolhållare och Biltemas som extern regulator.
En kabel till D+, en till DF och sedan jord.
Fungerar perfekt men kanske inte jättesnyggt, tills min nya regulator kommer från Tyskland duger den.
 

Bilagor

  • IMG_3703.JPG
    IMG_3703.JPG
    2,5 MB · Visningar: 41
  • IMG_3700.JPG
    IMG_3700.JPG
    2,1 MB · Visningar: 31
  • IMG_3704.JPG
    IMG_3704.JPG
    2,5 MB · Visningar: 29
  • IMG_3699.JPG
    IMG_3699.JPG
    2,2 MB · Visningar: 28
  • IMG_3707.JPG
    IMG_3707.JPG
    1,3 MB · Visningar: 17
  • IMG_3709.JPG
    IMG_3709.JPG
    2,2 MB · Visningar: 19
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

En kort-tur i helgen visade att bilen nu går mycket bra, mjuk och fin motorgång och laddningen är OK med hyffsad reglerspänning på 13,9-14,0V.
Jag ska kanske höja spänningen något med hjälp av en seriekopplad diod till regulatorn men det blir lite senare.
Men brukar allt vara 100%? inte då!
När jag startade motorn efter en kortare stopp så knackade det och rök som aldrig förr??
Helt klart bränsleknack men hur får motorn tag på för mycket diesel nu när spridarna är nya?
Ganska enkelt, rökgasbegränsarens membran är defekt och det fattar jag först nu, skäms på dig du din gamla dieselmekaniker.
Den har inte fungerat korrekt på en bra stund nu och läckolja(diesel) kommer genom slangen direkt till insuget vilket genererar det enorma bränsleknacket.
Att motorn trots den overksamma rökgasbegränsaren ändå gett ganska bra effekt beror med all säkerhet på att någon justerat in grundläget på begränsaren i botten.
En ny membransats kostade endast 100:- och tog ca 30 min att byta.
Lite jobbigt att vara under bilen när det rinner diesel men vad gör man inte när det gäller ens kära husbil.
Men nu så, nu är allt 100% perfekt!! den går som en kanonkula och kommer inte att gå sönder någonsin mer.....kanske...?
Livet med en gammal husbil är ett äventyr.

// Alf
 

Bilagor

  • IMG_3722.JPG
    IMG_3722.JPG
    1,7 MB · Visningar: 54
  • IMG_3727.JPG
    IMG_3727.JPG
    1,6 MB · Visningar: 57
  • IMG_3728.JPG
    IMG_3728.JPG
    1,6 MB · Visningar: 40
  • IMG_3731.JPG
    IMG_3731.JPG
    2,2 MB · Visningar: 54

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hejsan Alf.

Jeg kan se at du anvender delsyntetisk olie från Biltema er den bedre til en Peugeot J5 TD motor en deres helsyntetiske som jeg anvender,og til sidst hur ofte skifter du oljan jeg skifter hver 5000 km??????????

PS. Jeg har skicket en mail til dig angående din Intercooler:spinny:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Hejsan Alf.

Jeg kan se at du anvender delsyntetisk olie från Biltema er den bedre til en Peugeot J5 TD motor en deres helsyntetiske som jeg anvender,og til sidst hur ofte skifter du oljan jeg skifter hver 5000 km??????????

Hej nergaard.
Jag brukar Biltemas "Semisyntehtic 10W-40" för att den del överträffar (med råge) alla krav som min motor har gällande specifikationer/klassning samt att den har den rekomenderade viskositeten för min motor på 10W-40.
Biltemas helsyntetiska olja har ännu högre klassning vilket naturligvis inte är fel men den har en viskositet på 5W-40 (och är 20:- dyrare per liter).
5W-40 vs 10W-40 ska enligt ett sätt att se det inte spela någon roll då helsynteten bara har bara ett bredare viskositetsområde men min åsikt är att smörjoljefilmen inte är lika tjock vid en given temperatur.
Jag föredrar därför att alltid ha så hög klassning som möjligt till bästa möjliga pris men att alltid hålla mig inom rätt viskositet enligt tillverkarens rekomenation och då passar semisyntet-oljan från Biltema perfekt.
Jag anser också att oljebyte sker endast årligen med dagens extremt fina oljor och detta oavsett om man kör 500 eller 1500 mil per år.
För den som kör tusentals mil per år kanske ett byte varje 2- eller 3000 mil är påkallat men för mig som kör 500-1000 räcker det mer än väl med ett årligt byte.

OBS.
Åsikter om oljor samt oljebyte finns det stora variationer kring och jag hoppas att ingen med andra åsikter om oljor tar illa upp!
Jag beskrev bara för nergaard hur jag ser på detta eftersom han ställde en direkt fråga till mig.

// Alf


Edit "en svensk mil" är en märklig enhet som betyder 10km!
Så om någon från annat land undrar vad jag skriver om för längdmått är det bara att x 10 så får ni km.
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Edit "en svensk mil" är en märklig enhet som betyder 10km!
Så om någon från annat land undrar vad jag skriver om för längdmått är det bara att x 10 så får ni km.


Njaaa.....
Det var först 1889 som en svensk mil blev 10 km. innan dess var den 10 688,54 meter. För att krångla till det ännu mer, så varierade milen före år 1649 efter var den mättes......
Mer finns att läsa här: Mil - Wikipedia
Calle
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Förstår inte riktigt, visst är det efter 1889 nu , eller?
Då är väl en svensk mil = 10km numera och detta sedan alla på detta forum föddes?
Den "svenska milen" är numera ganska unik och ett gammalt mått som med "lätt våld" passar in i SI enheten meter (x10000) sedan mer än 100år!

Vill man veta mer om hur det metriska systemet (numera SI) uppkom och vilka vetenskapsmän som skapade det och varför detta behövdes rekomenderar jag boken:
"Världens mått" av Ken Alder.
En mycket bra men ej så lättläst bok för alla oss alla älskare av SI-systemet.

Internationella måttenhetssystemet - Wikipedia

Det metriska systemet (numera SI) är tveklöst en av de största vetenskapliga framstegen i mänsklighetens historia och min respekt till de franska vetenskapsmännen som skapade detta är gränslös.
Jag vill trots detta inte lämna min "svenska mil" då jag gillar den av nostaligiska skäl.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen