• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Alla lister på plats så nu är det dags för luckorna.
Vädret är på samma sura humör så det är en utmaning att jobba med husbilen denna vår.
Eller, jag är spyless på vädret!
En lastlucka klar i kväll, jösses vad tid allt tar!
Täcklisten över skruvarna är inte så medgörlig när det är bara +4 grader men bytylen är fast och fin, sitter kvar så snällt tills luckan är monterad!
Nu är det kväll, i morgon bilr det en till lucka.
Jag som vill börja men kamremsbyte samt ombyggnad av elsystemet och så håller jag fortfarande på med utsidan av bodelen, nåja jobb går före nöje.
En smörkniv från Ikea är föresten suverän när täcklisten ska in!
 

Bilagor

  • IMG_3400.JPG
    IMG_3400.JPG
    2,4 MB · Visningar: 19
  • IMG_3403.JPG
    IMG_3403.JPG
    1,7 MB · Visningar: 14
  • IMG_3404.JPG
    IMG_3404.JPG
    2,2 MB · Visningar: 16
  • IMG_3397.JPG
    IMG_3397.JPG
    2 MB · Visningar: 14
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu är jag inte "less" på vädret utan rent deprimerad!
Under september förra året började jag med att fixa i bodelen och tog lös lister mm inför vinterförvaringen, det var den regningaste septembet i min livstid!
Massor av rekord slogs runt om i norrbotten både då det gällde regn per dag och totalt under månaden.
Inte så kul att jobba med husbilen med andra ord.
Denna maj kommer helt klart att slå alla regnrekord för maj och jag tog bort takluckorna för 18 dagar sedan.
Vi har haft 2-3 dagar med sol i maj men då var jag på jobbet, nu ösregnar det liksom i går och alla andra dagar när jag inte jobbar.
Bilens tak har massor av öppna skruvhål då luckor samt takbox monterades lös för omtätning, jag har tillfälliga lock over luckorna med butyltätning men de är naturligvis inte 100% täta.
Jag täcker givetvis över hela bilen men är mycket orolig ändå, kommer detta att gå väl?
Det blir kanske att panikbygga ett plåttak nu under helgen för att det ska sluta regna är inget jag ens hoppas på just nu.
Det kommer nog att regna i evig tid.

Jag vill börja med de roliga jobben nu men om husdelen inte blir klar någonsin (det blir den inte om det aldrig slutar regna) så kan jag inte det.
Sedan planerade vi försa resan i början på juni men det blir nog inte så, sommaren har redan regnat bort som jag ser det.
Vi får sikta på början av juli i stället men då lär det nog regna.......
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Jag förstår inte vad du pratar om. Jag tycker att det är perfekt strax under 30º

Lagom med vind med några små moln, förra veckan kom et en härlig skur kan det bi bättre...:)
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Det verkar som att du har lite bättre väder där du bor juan, är det inte till och med så att du har tillgång till garage?
Jag är inte avudsjuk, eller, det är jag!
Man kanske skulle flytta?

Man nu har jag deppat klart för i dag, klämdagen skulle användas till att bygga husbil så det gör jag så gott det går.
Cykelställ behövs för två cyklar så det blir till att bocka och svetsa lite aluminium.
Jag har "hängt upp" delarna för att kolla alla mått och se att allt blir som jag tänkt.
På måndag ska jag svetsa ihop allt så nu blir det lite finjustering.
Den fästes i dragets balkar så jag slipper oroa mig för att sätta fast tunga saker i bodelen, en så här gammal bil behöver inte mer påkänningar i bodelen.
Jag gissar på en lasttålighet på 100 kg vilket räcker till väl.
Men min verkliga totalvikt ökar ytterligare, man bör nog hålla sig på småvägarna om det inte går att klassa upp den till i alla fall 3,5 ton, den "ska väga" 3,1 ton totalt nu enligt registreingshandlingarna vilket jag ser som nästan omöjligt med tanke på allt som ska med.
Det som retar mig är att identiska Pilote R580 J5 med bensinmotor har 3,5 ton totalvikt men vår endast 3,1, vad är fel?

Jag gjorde också om en eldosa för alla kablar in från taket.
TV antenn samt (eventuellt) en 27mhz antenkabel samt (senare) kabel till solcellen.
Denna dosa ska vara tät enlig min svåger och jag fäster först en 10 mm aluplatta på taket och skruvar sedan dosan i denna, med en hel del tätningsmedel förstås.
Om det bara skulle sluta regna så.....

Edit: Om dosan inte tål regn så ringer jag genast till min svåger och gnäller.
Eller säger åt han när han sitter här och dricker kaffe.
 

Bilagor

  • IMG_3433.JPG
    IMG_3433.JPG
    2,3 MB · Visningar: 13
  • IMG_3434.JPG
    IMG_3434.JPG
    2,3 MB · Visningar: 12
  • IMG_3435.JPG
    IMG_3435.JPG
    2,4 MB · Visningar: 12
  • IMG_3437.JPG
    IMG_3437.JPG
    1,6 MB · Visningar: 13
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Det har inte regnat på flera dagar nu, eller i alla fall tre!!!
Vill vänta en liten stund innan takluckorna återmonteras då jag inte litar på att allt är fuktfritt.
Så i stället blev cykelhållaren nu nästan klar.
Lite stag för fästen av cyklar samt små svetsjobb är kvar.
Luckan för gaslolflaskorna är färdigtätad och utrymmet reparerat, rengjort samt målat.
Sedan blev det lite mer jobb i toaletten då den tydligen ska tapetseras om, allt revs ut så nu är det bara att fixa det snyggt.
Fick paket från Kina i dag med mina voltmätare till instrumentpanelen, otroligt billiga och rättvisande efter lite kalibrering.
Nu får jag full koll på både bodelens samt bilens spänning i alla lägen.
Snart ska jag börja med elsystemet och motorn.
Fick delar från Autoteile Augustin i dag, viken service (6 dagar från order), allt rätt och fantastiskt bra pris.
Nu har jag alla remmar, lycktor och packningar jag behöver så det gäller bara att jobba på.
Till helgen blir det bra väder så då!
 

Bilagor

  • IMG_3451.JPG
    IMG_3451.JPG
    1,8 MB · Visningar: 15
  • IMG_3453.JPG
    IMG_3453.JPG
    1,9 MB · Visningar: 17
  • IMG_3452.JPG
    IMG_3452.JPG
    1,7 MB · Visningar: 17
  • IMG_3450.JPG
    IMG_3450.JPG
    1,6 MB · Visningar: 16
  • IMG_3449.JPG
    IMG_3449.JPG
    1,8 MB · Visningar: 17
  • IMG_3446.JPG
    IMG_3446.JPG
    2,4 MB · Visningar: 14
  • IMG_3445.JPG
    IMG_3445.JPG
    2,3 MB · Visningar: 15
F

F.d. 8160

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Fint väder utlovas, så nått pyssel med kärran lär man göra.
Var hade du beställt dina mätare?
 
O

Osten

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Ja såna mätare vill jag oxå ha.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

2.2" LCD Digital Panel Voltmeter with Blue Backlight (7.2~20V) - Worldwide Free Shipping - DX

Fick tipset här på HBK.
Minns tyvärr inte i vilken tråd eller av vem, tack ändå till den som skrev om detta.
Kalibrering är enkelt med en bra multimeter som hjälp, vrid där pennan pekar tills värdet stämmer.
Det var knappt 1/10V fel vid leverans.
// Alf

(Tar en kopp kaffe nu, ska snart ut till husbilen igen)
 

Bilagor

  • IMG_3456.JPG
    IMG_3456.JPG
    1,9 MB · Visningar: 11
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Fredagskväll, tid för nöjen.
Frun ser på "lets dance" och jag monterar äntligen i takluckorna!! Vilken glädje.
Överflödig butyl ska rensas i morgon och sedan ska taket tvättas och den sista luckan på alkoven bytas ut.
Det är inte så kul att vara ute på den höga och allt för fragila alkoven men med en stor plywood som hjälpgolv ska den nog hålla.
Jösses vad ful den gamla luckan var, hade nästan glöt bort hur de andra såg ut.
Nu blir det alltså genomskinliga luckor i hela bilen med ljusgardin i kök samt alkov, det blir ett riktigt lyft för vår gamla vagn.
Trevlig fredag till er alla, nu ska jag ut med min motorcykel och hälsa på svågern och mina systersöner.
// Alf
 

Bilagor

  • IMG_3457.JPG
    IMG_3457.JPG
    1,2 MB · Visningar: 12
  • IMG_3458.JPG
    IMG_3458.JPG
    1,3 MB · Visningar: 10

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Alkoven håller Alf, du bara inbillar dig att så inte skulle vara fallet..
Ut med motorcykeln och repa lite asfalt.
Skall ställa på min Triumph i månadsskiftet, har också en gammal Honda v-twin som jag åker med till jobbet. Trött hoj där man talar om gasen som död mans grepp.
Ha det så gott i Norrbotten. Kommer upp med SAS den 6 juni för att öppna upp för en härlig sommarvistelse.
Hoppas vi kan ses i sommar med eller utan husbil...
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Tack för din försäkran Bror, jag tror också att alkoven håller men den känns inte lika stadig som taket i övrigt med den aluiniumklädda plywoodskivan.
Drömmer i bland om att bygga om allt från grunden som du har gjort men denna sommar ska vi använda bilen.
Ska upp efter frukost samt morgonpromenaden och byta luckan.

Vi ska definitivt ses i sommar, både jag med fru samt min svåger med familj vill se din husbil samt träffa dig.
Du blir väl uppkopplad även i Murjek?
Då får vi se när det passar att vi far förbi på en kaffe.
Ha det bra!
Hunden sa till mig nu på morgonen:
"-Vakna husse, det är ljust ute och jag vill ut och gå"
Kul med en pigg hund när norrbottens dagsljus förvirrar dess lilla men glada huvud.
Men varför ligga och dra sig, klockan är hela 05:37 nu.....
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Morgonturen klar och nu dricker jag en kopp kaffe i väntan på att frun ska komma hem från nattskiftet.
Lite moln men i övrigt en härlig dag.
Ska senare till Biltema för smådelar, gångjärn till sitsarnas luckor mm.
Min far har förstärkt alla dessa luckor och kommer även att ge mig en hand nu när toaletten ska tapetseras.
En bild för 10 minuter sedan på den morgonpigga hunden:
 

Bilagor

  • IMG_3460.JPG
    IMG_3460.JPG
    2,7 MB · Visningar: 10

olall

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Norrbotten
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Far till biltema och titta på bilar det är tydligen Keytown meet där kl 11 i dag
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Tack för tipset olall, Bitema blir det nu!

Monterade just in den sista luckan. För de som har gamla veteranare som vår kanske samma problem uppkommer vid byte.
Original Fiamma-luckorna har ett 350mm hå men de nya ska ha 390mm.
Man kan kapa upp hålet men då försvagar man träramen runt luckan.
Jag valde att modifiera de nya luckorna så att de går in i 350mm hålet med endast en liten rundning av hörnen i husbilets tak.
Allt utom de fyra skruvhålen i slipas ner enlig bild och då passar luckan, skruvhålen från utsidan är identiska med den gamla luckan.
Nu ska bara allt överflödigt butyl bort och sedan tätas kanten med fog.
 

Bilagor

  • IMG_3462.JPG
    IMG_3462.JPG
    2,8 MB · Visningar: 10
  • IMG_3465.JPG
    IMG_3465.JPG
    1,7 MB · Visningar: 9
  • IMG_3466.JPG
    IMG_3466.JPG
    1,4 MB · Visningar: 12
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Nu är toaletten tapetserad och återmontering av alla delar står på tur.
Vilket jobb att fixa till och tapetsera ett rum på bara 0,90x0,94x1,78m.
Men det "röda rummet" blev ganska.....intressant. Hur många har klaröd tapet i toaletten på sin husbil?
Undrar någon vad det var för väder när jag hade ett tapetbord vid sidan om husbilen och skar till våderna för att snabbt springa in i husbilen?
Givetvis regn......
Helgen när jag (äntligen) monterade takluckorna var underbar men ett undantag, vi kör tydligen med evigt regn numera.
Har någon retat upp en elak regngud?
 

Bilagor

  • IMG_3488.JPG
    IMG_3488.JPG
    1,6 MB · Visningar: 11

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Bara lugn Bäckmark,
vi kommer till Norrbotten per SAS i morgon och med oss kommer solen:D:D:D
Ha det gott
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Bror axelsson och din tråd är klart intressantast på detta forum med mycket intressanta redogörelser, liknande som jag själv gjorde på min Frankia 89 där du säger att allt man gör blir en förbättring som man blir så enormt glad av. Glömmer aldrig när bilen gick som en kratta och ingen på verkstan visste vad det berodde på och trodde på tändkablar och stift tändmodul utan resultat. När jag tänkte på min P1800E som hade liknande problem med motvikterna i tändfördelaren och demonterade den och givetvis fanns inga nya fjädrar att köpa så med gamla fjädrar från Volvon så fick jag laborera närma 7 ggr för att få den rätta stunsen och resultatet blev så fantastiskt och Fiaten gick som en ny motor. Det är det man saknar på nybilen som är full med elektronikskit som skiter sig hela tiden och är otroligt nyckfullt när man läser dom olika trådarna, och blir mest frusterad och ledsen att det händer hela tiden på i stort sett nya bilar. Var finns premiumkänslan som folk trors sig betala för. Lycka till med en skön husbilssommar vilket vi har upplevt flera gånger i norr.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

Toalett klar så när som på spegeln, ska bygga om belysning till LED först.
Röd och fin blev den.
"Rengörning för plastmöbler" på pumpspray-flaska är suveränt när man ska regöra alla delar, nu luktar den inte son en toalett från 1989 längre.
Bodelen nästan klar nu så när som på vissa eldragningar.
Det blev dessutom mer jobb framöver då jag bestämde mig för att byta ut golvmattan i förardelen.
Men snart ska jag in under motorhuven, jag ska bara.... (Som Alfons Åberg säger)
Undrar någon vad det är för väder?
Regn i dag, i år och i morgon.....suck
Men Bror är här i Norrbotten och han lovade mig bättre väder, eller hur Bror?
 

Bilagor

  • IMG_3492.JPG
    IMG_3492.JPG
    1,8 MB · Visningar: 10
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vår nyköpta J5 Pilote R580-89 behöver lite vård.

......Regn i dag, i år och i morgon.....suck
Men Bror är här i Norrbotten och han lovade mig bättre väder, eller hur Bror?......

Jo, nog var de så alltså.... I Narvik regnar det oxå - de é väl nästan Norrbotten eller....
 
Toppen