Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94
Hej igen, jag har funderat lite mer över mina foton som blivit rätt många, och eftersom intresse verkar finnas
: så tar jag det i några fler portioner än jag kanske tänkte från början.
Jag kan kanske en del om växellådor, men både andra lådor och de här lådorna är bara baserat på hemplock, lärdom och funderingar genom att bilar varit min hobby men aldrig mitt yrke, och begränsade resurser och ren snålhet har drivit fram reparation i stället för nyköp av delar.
(Jag har i.o.f. varit i slagsmål i större delen av mitt liv med industrirobotar, invecklade maskiner och drivningar som bråkat på både nya och gamla maskiner.
Samt varit tvingad att både få skrotet att fungera igen och/eller många gånger helst få det att funka bättre än det gjorde från början.)
Angående smörjning, oljor och m.m. De här gamla lådorna är ju inget under av precision och extrabra olja behövs nog kanske inte för att själva kuggen och lager skall klara sig, men det finns lite spärrpinnar m.m. som kan behöva så mycket "halka" som möjligt för att det skall gå lättare att få i växlarna m.m. De pinnarna är viktiga och jag återkommer till dem, för där går det annars att klanta till det lite.
Så här i JULetid kan vi ta lite mer om själva backväxeln bara.
När växelarmen (röd pil) som nämts tidigare är vid gulmärkt klyka och flyttar gulmärkt axel.
Neråt för att lägga i femman, och uppåt för att lägga i backväxeln "på annat ställe i lådan" enligt tidigare inlägg. Blå pil pekar där gaffeln för femman skall sitta.
Då tippar växelgaffeln till backen vid gröna pilar och...............
...... gaffeln vid grön pil flyttar helt enkelt upp ett drev mellan gulmärkta rakskurna drev på ingående och utgående axel och.........
...... och då läggs backväxeln i.
När man lägger i backväxeln så är det den enda gången man egentligen flyttar på kugghjul för att få en växel ilagd. Det är därför äldre bilar måste stå helt still för att inte rassla illa när man skall ha in kugget på plats, och det är för att inte få sidokrafter på kugghjulens axlar som kuggen är rakskurna (ingen snedlutning) och det är p.g.av raka kuggar som backväxeln har det där speciella tjutande ljudet när man backar. Eftersom man stoppar in ett extra drev mellan axlarna så får man på "köpet" utgående axel att snurra bakåt.
(Nyare lådor har ofta både synkning och mer finnesser än den här konstruktionen på backväxeln.)
Utgående axeln med ettan till femman. Femmans drev saknas längst till vänster på axeln. Lilla "pinjong"
drevet syns längst till höger.
Röd ingreppsring är ettan till höger och tvåan till vänster. Drevet till backväxeln sitter som synes på den ingreppsringen, och när den som här står i mitten och backdrevet enl. ovan är intryckt så funkar den som drivning av backen.
Grön ingreppsring är för att låsa trean eller fyran till utgående axel.
Ingreppsringen med det integrerade backkugget och spåret där gaffeln från ettan/tvåans axel greppar.
Återkommer
. M.v.h. JANKRO.