• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Wizard. Hypoidväxel blir det väl när pinjongen ligge4r lägre än kronhjulet som på Jankros bild? Just för att få bättre frigång.
Växel (maskinteknik) – Wikipedia
Sen som kuiosa minns jag att Peugot 404 (60-talet)hade en ren snäckväxel i bakaxeln.
// Göte J

Det finns väl ingen pinjong i den aktuella växellådan, eller har jag missuppfattat något??
Annars är det en intressant tråd.
Jag hade en Peugot Diesel 404 med snäckväxel på sjuttiotalet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Nja. när jag talar om pinjongdrev så menar jag drevet som syns på bilden längst ner i inlägg 16. Vad motsvarande drev heter i Fiatlådan med tvärställd motor där man slipper vinkelväxeln, det vete f:n?
Pinjong – Wikipedia
// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Min bror som haft åkeri hela sitt vuxna liv, backade alltid minst ett halvt hjulvarv på måndagsmornarna för att få olja på hela krohjulet, innan han drog iväiväg .
Min sommarbil startar jag på pallbockar och körigenom alla växlar före första vårturen
Det här berättar jag bara för riktiga nördar:wink:
bosse b

Hejsan kanske dags för lite osponsrad nördreklam :p:.
Den grågröna hinna som ligger på alla drev och axlar, på bilderna där jag just plockat bort växelhus m.m. är en envis olja som verkar hänga kvar hur länge som helst.
Jag tömde lådan på olja när jag plockade bort den från bilen. Sedan stog den i över två veckor innan jag började plocka sönder den. Oljehinnan som hänger kvar på alla delar skulle troligen ha varit där även om det skulle ha gått månader innan jag hade rört den igen.
Det är RED LINE ShockProof Gear Oil - Light Weight.

Den finns i tre tjocklekar på oljan. Bilden visar den tjockaste "HeavyWeight". Jag har mellan oljan "LightWeight" som verkade ha samma blaskighet i flaskan som annan rek. olja, och så finns den blaskigaste "SuperLight"
Heavy-Shockproof-Gear-Oil-141x300.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen som kuiosa minns jag att Peugot 404 (60-talet)hade en ren snäckväxel i bakaxeln.
// Göte J[/quote]


Hej Göte, det var väl de som hade ett rör som höll samman växellådan och bakaxeln så man inte såg skymten av kardanstången där inne ?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Det finns väl ingen pinjong i den aktuella växellådan, eller har jag missuppfattat något??
Annars är det en intressant tråd.

Tack Wizard.

Jag har nog alltid kallat det lilla drivande drevet i en slutväxel för pinjong och det stora för kronhjul oberoende av vilken vinkel eller läge det är på axlarna.
Även ett litet drev som bara driver en kuggstång brukar väl kallas pinjongdrev.

---------------
Pinjong kallas ofta det kugghjul som för över vridmomentet från motor/växellåda till krondrevet i differentialväxeln.
---------------
Citatet taget från internet, men det står ju så mycket galet där i. o. f. :).

M.v.h. JANKRO.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej!


Det är RED LINE ShockProof Gear Oil - Light Weight.
..........................................................................
Den använder jag också, med tillsats för diffbromsen, i sommarbilen
bosse b
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Den är väl som Omegaoljan fast billigare.Omega kostar en bit över 300 kr närmre 400 kr med moms litern har jag för mig .Men den är bra inget hockospockos mirakelmedel .bara en bra olja helt enkelt
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Jag tycker att det är bortkastade pengar, använd exakt den specifikation som tillverkaren av växellådan/bilen rekommenderar och byt med rimliga intervaller så fungerar det perfekt. Ingen vet bättre än tillverkaren/konstruktören! :)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Tillverkare vet inte alltid bäst .Fråga vilken mekaniker som hälst ( ingen reservdelsbytare)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Jag tycker att det är bortkastade pengar, använd exakt den specifikation som tillverkaren av växellådan/bilen rekommenderar och byt med rimliga intervaller så fungerar det perfekt. Ingen vet bättre än tillverkaren/konstruktören! :)

Nja, hur många gånger har man inte tittat på en konstruktion eller design och tänkt ”hur tänkte dom här?”..
”Tillräckligt bra” verkar vara ett mer normalt tänk hos tillverkare idag. ”Tillräckligt bra” enligt deras egna krav behöver som vi vet inte alltid betyda bäst för produkten eller bäst för konsumenten.

Fast hur kul skulle det vara om allt var perfekt och man själv inte kunde förbättra och förfina saker efter eget huvud:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Jag tycker att det är bortkastade pengar, använd exakt den specifikation som tillverkaren av växellådan/bilen rekommenderar och byt med rimliga intervaller så fungerar det perfekt. Ingen vet bättre än tillverkaren/konstruktören! :)

I just den här tråden pratar vi om en växellåda från sent 80- till tidigt 90-tal. Den har många år på nacken & är följdaktligen lite sliten & inte jämförbar med en ny. Att öka bärigheten på smörjoljefilmen genom att tillföra ett additiv för detta är ju ett sätt att "förnya" den en aning. En ny eller betydligt nyare växellåda mår nog bäst av att skötas enligt tillverkarens anvisningar.

Att sedan "ingen vet bättre än tillverkaren/konstruktören" är nog inte alltid med sanningen överensstämmande. Svagheten med 5:ans växel på äldre växellådor till FIAT Ducato där man tvingas ändra utväxlingen & överfylla oljan vilket inte FIAT förordat är väl ett lysande exempel på detta. Också Volvos övergång till ett då av Ford använt lager som idag orsakar att man byter lager i större utsträckning än förut är också ett talande exempel. Ingen tillverkare gör produkten enligt eget tycke bättre än absolut nödvändigt för att hålla tillverkningspriset nere.

Bennie

Bennie

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Jag tror knappast att det finns någon amatör (ej växellådskonstruktör) som klarar att bedöma vilken typ av "bättre" olja som är lämpligare än den som tillverkaren rekommenderar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Nja, hur många gånger har man inte tittat på en konstruktion eller design och tänkt ”hur tänkte dom här?”..
”Tillräckligt bra” verkar vara ett mer normalt tänk hos tillverkare idag. ”Tillräckligt bra” enligt deras egna krav behöver som vi vet inte alltid betyda bäst för produkten eller bäst för konsumenten.

Fast hur kul skulle det vara om allt var perfekt och man själv inte kunde förbättra och förfina saker efter eget huvud:)

Jag tror inte att det är särskilt många som kan titta in i en växellåda och se vilka förbättringar som skulle behöva göras. :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Nej det är möjligt men jag tror att om du frågar dem som utvecklade lådan så finns det nog en massa saker dom skulle velat göra bättre men som inte lät sig göras för att tid och pengar satte gränser.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.480
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Mekaniker har ofta synpunkter på konstruktioner, men sällan någon djupare kunskaper i teknisk konstruktion.

Det är tur för konstruktörerna att jag (tekniker) inte har djup
kunskap om konstruktion. Men jag kan säga att om jag träffade
dom så skulle dom få svara på "hur tänkte ni här?".
Nu får "supporten" svara på det istället.:)

Ursäkta OT Jankro. Tack för att du delar med dej.
Min låda åker ner till våren. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Nej det är möjligt men jag tror att om du frågar dem som utvecklade lådan så finns det nog en massa saker dom skulle velat göra bättre men som inte lät sig göras för att tid och pengar satte gränser.

Självklart är det så, men vi vill väl kunna köpa husbilarna/varorna också, utan att vara mångmiljonärer? Är budgeten obegränsad är det ju sällan några större problem, köp en bil på MAN, VOLVO eller Mercedes stora chassier de är byggda för 100.000 tals mil. :)
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Hej igen, jag har funderat lite mer över mina foton som blivit rätt många, och eftersom intresse verkar finnas :p: så tar jag det i några fler portioner än jag kanske tänkte från början.
Jag kan kanske en del om växellådor, men både andra lådor och de här lådorna är bara baserat på hemplock, lärdom och funderingar genom att bilar varit min hobby men aldrig mitt yrke, och begränsade resurser och ren snålhet har drivit fram reparation i stället för nyköp av delar.

(Jag har i.o.f. varit i slagsmål i större delen av mitt liv med industrirobotar, invecklade maskiner och drivningar som bråkat på både nya och gamla maskiner.
Samt varit tvingad att både få skrotet att fungera igen och/eller många gånger helst få det att funka bättre än det gjorde från början.)

Angående smörjning, oljor och m.m. De här gamla lådorna är ju inget under av precision och extrabra olja behövs nog kanske inte för att själva kuggen och lager skall klara sig, men det finns lite spärrpinnar m.m. som kan behöva så mycket "halka" som möjligt för att det skall gå lättare att få i växlarna m.m. De pinnarna är viktiga och jag återkommer till dem, för där går det annars att klanta till det lite.

Så här i JULetid kan vi ta lite mer om själva backväxeln bara.


När växelarmen (röd pil) som nämts tidigare är vid gulmärkt klyka och flyttar gulmärkt axel.
Neråt för att lägga i femman, och uppåt för att lägga i backväxeln "på annat ställe i lådan" enligt tidigare inlägg. Blå pil pekar där gaffeln för femman skall sitta.
Då tippar växelgaffeln till backen vid gröna pilar och...............
DSCF0222-400.jpg


...... gaffeln vid grön pil flyttar helt enkelt upp ett drev mellan gulmärkta rakskurna drev på ingående och utgående axel och.........
DSCF0223-400.jpg


...... och då läggs backväxeln i.
När man lägger i backväxeln så är det den enda gången man egentligen flyttar på kugghjul för att få en växel ilagd. Det är därför äldre bilar måste stå helt still för att inte rassla illa när man skall ha in kugget på plats, och det är för att inte få sidokrafter på kugghjulens axlar som kuggen är rakskurna (ingen snedlutning) och det är p.g.av raka kuggar som backväxeln har det där speciella tjutande ljudet när man backar. Eftersom man stoppar in ett extra drev mellan axlarna så får man på "köpet" utgående axel att snurra bakåt.
(Nyare lådor har ofta både synkning och mer finnesser än den här konstruktionen på backväxeln.)
DSCF0226-400.jpg


Utgående axeln med ettan till femman. Femmans drev saknas längst till vänster på axeln. Lilla "pinjong" :) drevet syns längst till höger.

Röd ingreppsring är ettan till höger och tvåan till vänster. Drevet till backväxeln sitter som synes på den ingreppsringen, och när den som här står i mitten och backdrevet enl. ovan är intryckt så funkar den som drivning av backen.
Grön ingreppsring är för att låsa trean eller fyran till utgående axel.
DSCF0257-400.jpg


Ingreppsringen med det integrerade backkugget och spåret där gaffeln från ettan/tvåans axel greppar.
DSCF0258-400.jpg


Återkommer :). M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: VÄXELLÅDA genomgång/renov. låda -82 till -94

Självklart är det så, men vi vill väl kunna köpa husbilarna/varorna också, utan att vara mångmiljonärer? Är budgeten obegränsad är det ju sällan några större problem, köp en bil på MAN, VOLVO eller Mercedes stora chassier de är byggda för 100.000 tals mil. :)
-------------------------------------------------------------------
Ja första gången jag fick ändra uppfattning på vad som är många mil på olika sorters bilar, var för rätt länge sedan när några bekanta stolt berättade att de hade köpt en lastbil som skulle byggas om till hästbil.
"Och den är jättefin, och kan ni tänka er..... Den har bara gått 68.000 mil."

Jahaaaaa ??? fick jag fram innan jag fick inse att det var en lågmilare i lastbilssammanhang.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen