Sv: Torkarblad
Bild 6.
Cykelhållaren är fabriksmonterad när jag köpte bilen. Om en tillverkare gör en cykelhållare med 4 platser skall man då inte kunna hänga på 2 vanliga standard cyklar och 2 barncyklar? Obs, varken en eller flera battericyklar. Men vi har alltid haft fyra cyklar med oss. Hur skulle jag kunna påverka detta med omvårdnad och handhavande? Okej, har jag fyra cyklar i stället så skall jag ha i åtanke på vägbanans kvalité när jag framför fordonet. Nu tror nog att du skojar med mig.
Bild 10.
Det hade föga hjälp att spruta in låsolja till steglåset, hade fabriken smort upp det som jag själv gjorde när jag köpte nytt så hade det fungerat. Nu har det fungerat i flera år.
Bild 38.
Som du själv skriver så står det inte i serviceprogrammet att det skall göras. Och läser man här på forumet så gnälls det redan på att grundservicen är för dyr. Den blir ännu dyrare med årlig renovering av reservhjulshissen. Varför gör man en sådan undermålig konstruktion? Vad jag vet så är jag den ända som beskrivet problemet så andra medlemmar kan göra en åtgärd.
Bild 20.
Nu får du ju ge dig. Bilen är två år gammal när jag tar bilden. Även om du lämnar bilen för rostskyddsbehandling så blir denna yta aldrig behandlad. Alldeles för tidigt med rost på denna yta.
Bild 45.
Nu är du helt ute och snurrar, jag har skrivet om hur mycket/mikrolite jag har vinterkört denna bil före avgasröret gav upp.
Bild 52.
Nu är du helt otrolig. Rengöring av kylare? Av alla bilar jag ägt i mitt liv så har jag aldrig behövt rengöra några kylare. Skulle jag plocka flugorna med pincett efter jag demonterat fronten och en kylare för att komma åt? Hade jag närmat mig med högtryckstvätten så hade alla laméerna åkt all världens väg. För att du skall slippa leta efter tidigare inlägg så skriver jag igen att jag inte förnekar vinterkörning, jag har kört två dagar på vintern de första åren. En dagstur upp till någon skidort och resan tillbaka. Är det hård användning? Hur gör du en skyddsbättring på en kylare?
Bild 42, 59.
Körförhållande? Har jag nu kört fel också, hur skulle jag kört istället? 10 000mil är väl inte normalt att ett lager skall paja. Utförande verkstad? Vet du hur dessa lager demonteras och monteras? SKF lager står det på kartongen. Du kan läsa på om tribologiska egenskaper då detta inte händer på distributionsbilar med samma lager.
Av alla bilar jag haft så är det på Fiaten som jag för enda gången har en havererad torkararm. Men du kanske har tips om underhåll/användning även på den så det inte händer igen?