• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torkarblad

F

F.d. 28145

Guest
Sv: Torkarblad

Har i ett år stått i solen i Portugal med Biltemas silikonblad utan att stoppa en kork under.

Fick använda dom för att få bort det sista efter avtorkning av rutan i veckan.

Och de fungerade precis som om de var nya. Inte en rand fast jag inte torkade av själva listen.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Torkarblad

Då det på förra bilen på Renaultbas blev dags för byte av torkarblad köpte jag endast gummibladet på Jula. Till en bråkdel av priset för komplett nya hos Volvo. Dessa torkarblad har direktanslutning till spolarslangen.

Tack för tipset - betalade drygt 400 kr för ett par häromdagen.:cool:
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Torkarblad

Kanske är jag snål? Men jag köper mina på Biltema. En sort som är behandlad med silicon. Funkar utmärkt, har samma på personbilen.:)

Förr var Btema ganska lättslitna, men de kan ju bytt. Hade du spna med spolarmunstycke på torkarna?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Kanske är jag snål? Men jag köper mina på Biltema. En sort som är behandlad med silicon. Funkar utmärkt, har samma på personbilen.:)

Dom har jag köpt i många år till mina pb, kan rekommenderas.

När jag skulle byta på hb´n så står det volvo på torkararmarna, ok åker till volvo,
visst hade dom torkarblad, 275kr/st. x 3, nä tack blev billigare att åka 3mil till biltema 89kr x 3 :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Nu har jag ingen nytta av något torkarblad alls. Blev av med hela torkararmen utanför Växjö för en stund sedan. Naturligtvis så är det vänster arm. Ser ni det svarta i brottytan, måste vara fel i gjutningen.
Fyller på felen här. Bild 60. Dethleffs A6881 ADVANTAGE elegance Globetrotter Fiat Ducato 2,8JTD -04 Alkov - Dethleffskvalite’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Tittade igenom ditt bildgalleri, som en skräckfilm, hoppas alla tar till sig av dina erfarenheter som du ska ha ett stort tack för som delger oss andra.
Många fel är Fiatrelaterade, och borde tipsas om i Fiatproblem-tråden.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Tittade igenom ditt bildgalleri, som en skräckfilm, hoppas alla tar till sig av dina erfarenheter som du ska ha ett stort tack för som delger oss andra.
Många fel är Fiatrelaterade, och borde tipsas om i Fiatproblem-tråden.

Hej
Har tittat på skräckbilderna och fast många av felen tillhör bodelen så finns 8-9 st som gäller bildelen och det är ju också mycket för mycket.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Hej
Har tittat på skräckbilderna och fast många av felen tillhör bodelen så finns 8-9 st som gäller bildelen och det är ju också mycket för mycket.

Jag rättar mej själv, det finns flera "Fiat-fel" som kanske skulle platsa i "Fiat-problemtråden", denna stora erfarenhet är en bra bank för oss andra.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Tittade igenom ditt bildgalleri, som en skräckfilm, hoppas alla tar till sig av dina erfarenheter som du ska ha ett stort tack för som delger oss andra.
Många fel är Fiatrelaterade, och borde tipsas om i Fiatproblem-tråden.
Blev ordentligt nyfiken eftersom det från vissa håll är så aktuellt för icke Fiatägare att kritisera just Fiat i alla möjliga trådar, denna gällde ju ex torkarblad, "med eller utan något på fötterna" (seriöst?).

Tycker att detleffskvalite har gjort en fin översikt av egna tillkortakommanden/problem med husbilen - en eloge! Det är ju inte han själv som pekat ut Fiat som ansvariga!

Studerade därmed samtliga bilder men finner bara några få "fel(?)" som möjligen kan uppfattas som Fiatrelaterade, dess fler fel är klart relaterade till husbilspåbyggaren Detleff inkl dennes försäljares verkstad! Det finns även "fel" där man kan ifrågasätta omvårdnaden/handhavandet av husbilen i form av erforderlig service och förebyggande vård - husbilen har ju faktiskt rullat och använts i 11 år!

Problemet för oss husbilister är att den sammanställningen så tydligt pekar mot taskig påbyggarkvalite (vilket inte bara gäller Dethleff), det stämmer helt med egna erfarenheter/iaktagelser från mina 4 nya husbilar (under 12 år).

Med tanke på Fiatdelen finner i varje fall inte jag något skrämmande i uppföljningen, möjligen måste intressera sig lite mer för den service som generellt krävs inkl val av reservdelar (av alla kategorier)!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.930
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Blev ordentligt nyfiken eftersom det från vissa håll är så aktuellt för icke Fiatägare att kritisera just Fiat i alla möjliga trådar, denna gällde ju ex torkarblad, "med eller utan något på fötterna" (seriöst?).

Tycker att detleffskvalite har gjort en fin översikt av egna tillkortakommanden/problem med husbilen - en eloge! Det är ju inte han själv som pekat ut Fiat som ansvariga!

Studerade därmed samtliga bilder men finner bara några få "fel(?)" som möjligen kan uppfattas som Fiatrelaterade, dess fler fel är klart relaterade till husbilspåbyggaren Detleff inkl dennes försäljares verkstad! Det finns även "fel" där man kan ifrågasätta omvårdnaden/handhavandet av husbilen i form av erforderlig service och förebyggande vård - husbilen har ju faktiskt rullat och använts i 11 år!

Problemet för oss husbilister är att den sammanställningen så tydligt pekar mot taskig påbyggarkvalite (vilket inte bara gäller Dethleff), det stämmer helt med egna erfarenheter/iaktagelser från mina 4 nya husbilar (under 12 år).

Med tanke på Fiatdelen finner i varje fall inte jag något skrämmande i uppföljningen, möjligen måste intressera sig lite mer för den service som generellt krävs inkl val av reservdelar (av alla kategorier)!

Jag ska sluta kommentera Fiat eftersom jag inte äger en sån just nu, Orka.
Kan ändå inte tillföra något, trodde inte det var så känsligt vad det står för namn på huven.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Blev ordentligt nyfiken eftersom det från vissa håll är så aktuellt för icke Fiatägare att kritisera just Fiat i alla möjliga trådar, denna gällde ju ex torkarblad, "med eller utan något på fötterna" (seriöst?).

Tycker att detleffskvalite har gjort en fin översikt av egna tillkortakommanden/problem med husbilen - en eloge! Det är ju inte han själv som pekat ut Fiat som ansvariga!

Studerade därmed samtliga bilder men finner bara några få "fel(?)" som möjligen kan uppfattas som Fiatrelaterade, dess fler fel är klart relaterade till husbilspåbyggaren Detleff inkl dennes försäljares verkstad! Det finns även "fel" där man kan ifrågasätta omvårdnaden/handhavandet av husbilen i form av erforderlig service och förebyggande vård - husbilen har ju faktiskt rullat och använts i 11 år!

Problemet för oss husbilister är att den sammanställningen så tydligt pekar mot taskig påbyggarkvalite (vilket inte bara gäller Dethleff), det stämmer helt med egna erfarenheter/iaktagelser från mina 4 nya husbilar (under 12 år).

Med tanke på Fiatdelen finner i varje fall inte jag något skrämmande i uppföljningen, möjligen måste intressera sig lite mer för den service som generellt krävs inkl val av reservdelar (av alla kategorier)!

Kan du säga vilken bild du menar "ifrågasätta omvårdnaden/handhavandet" och förklara mer?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Kan du säga vilken bild du menar "ifrågasätta omvårdnaden/handhavandet" och förklara mer?
Eftersom du frågar så ska jag försöka förklara, håller mig då med två undantag till bilder som man ev skulle kunna relatera till Fiat, t.ex följande;

Bild6; cykelhållare max 60kg(?) med 4 cyklar och med långt uthäng från bilen, kräver säkert att man funderar över kvalite/pris/konstruktion och ser till att ha marginal för blåst/väggupp/ojämn mark under körning. Kanske kräver man för mycket av sitt tillbehör inkl vad man man utsätter det för (max belastning under alla förhållanden), fråga runt före köp.

Bild 10+38; "man" har monterat lås resp reservhjul finns! Jag har aldrig kommit i kontakt med någon bilmärkesservice där smörjning av lås eller tillsyn av reservhjul ingår! Finns i varje fall inte dokumenterat, sådant måste man beställa extra vid servicar! Jag och alla de som jag känner gör sådant själva i förebyggande syfte, vid ex fordonsrengöring ... el dyl!

Bild 20+45+52; ram vid kyl, avgasrör resp själva kylpaketet - salt/rost där det framstår som att bilen nyttjats en hel del på saltade vägar (= en dålig komb för HB) ... inkl ett kylpaket som uppenbarligen aldrig rensats från salt, flugor och annan skit (har sannolikt funkat dåligt under lång tid) eftersatt rengöring och hård användning (saltade vägar och rosten har fått bita sig fast utan skyddsbättring).

Bild 42+59; framhjulslager 1 bytt vid 7,500 mil och båda vid 10.400mil, kan ofta relateras till körförhållanden, ca 10.000mil kanske då normalt. Bytet efter endast 2.900mil (om jag förstått rätt) får man nog mest belasta utförande verkstad (7.500) eller om piratlager använts lagrets kvalitet.

Se tidigare inlägg som du lagt in ovan, möjligen var jag väl snäll mot Detleff som påbyggare i ditt fall = en katastrof (berör dock inte Fiat).
Mot bakgrund av bilerna så ställer jag mig lite frågande till bilens körförhållanden, ev schemalagd service/förebyggande underhåll/och inte minst din egen tillsyn/åtgärd i flera fall. Bästa exemplet är bilden på kylpaketet, det räcker inte att notera/fota vad som skett, man måste förebygga/rengöra långt tidigare - i detta har vi nog lite olika uppfattningar! Vissa gör allt på sina ögonstenar och proffsigt, andra gör det inte och det är ju i slutänden upp till var och en hur man själv vill och kan göra.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Torkarblad

Bild 6.
Cykelhållaren är fabriksmonterad när jag köpte bilen. Om en tillverkare gör en cykelhållare med 4 platser skall man då inte kunna hänga på 2 vanliga standard cyklar och 2 barncyklar? Obs, varken en eller flera battericyklar. Men vi har alltid haft fyra cyklar med oss. Hur skulle jag kunna påverka detta med omvårdnad och handhavande? Okej, har jag fyra cyklar i stället så skall jag ha i åtanke på vägbanans kvalité när jag framför fordonet. Nu tror nog att du skojar med mig.

Bild 10.
Det hade föga hjälp att spruta in låsolja till steglåset, hade fabriken smort upp det som jag själv gjorde när jag köpte nytt så hade det fungerat. Nu har det fungerat i flera år.

Bild 38.
Som du själv skriver så står det inte i serviceprogrammet att det skall göras. Och läser man här på forumet så gnälls det redan på att grundservicen är för dyr. Den blir ännu dyrare med årlig renovering av reservhjulshissen. Varför gör man en sådan undermålig konstruktion? Vad jag vet så är jag den ända som beskrivet problemet så andra medlemmar kan göra en åtgärd.

Bild 20.
Nu får du ju ge dig. Bilen är två år gammal när jag tar bilden. Även om du lämnar bilen för rostskyddsbehandling så blir denna yta aldrig behandlad. Alldeles för tidigt med rost på denna yta.

Bild 45.
Nu är du helt ute och snurrar, jag har skrivet om hur mycket/mikrolite jag har vinterkört denna bil före avgasröret gav upp.

Bild 52.
Nu är du helt otrolig. Rengöring av kylare? Av alla bilar jag ägt i mitt liv så har jag aldrig behövt rengöra några kylare. Skulle jag plocka flugorna med pincett efter jag demonterat fronten och en kylare för att komma åt? Hade jag närmat mig med högtryckstvätten så hade alla laméerna åkt all världens väg. För att du skall slippa leta efter tidigare inlägg så skriver jag igen att jag inte förnekar vinterkörning, jag har kört två dagar på vintern de första åren. En dagstur upp till någon skidort och resan tillbaka. Är det hård användning? Hur gör du en skyddsbättring på en kylare?

Bild 42, 59.
Körförhållande? Har jag nu kört fel också, hur skulle jag kört istället? 10 000mil är väl inte normalt att ett lager skall paja. Utförande verkstad? Vet du hur dessa lager demonteras och monteras? SKF lager står det på kartongen. Du kan läsa på om tribologiska egenskaper då detta inte händer på distributionsbilar med samma lager.

Av alla bilar jag haft så är det på Fiaten som jag för enda gången har en havererad torkararm. Men du kanske har tips om underhåll/användning även på den så det inte händer igen?
 
Toppen