• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Svårt att bestämma sig för 7 och 8
Jag kan bara lite om Canon så de övriga är osäkra kort i dubbel bemärkelse.
Min Chansning!

Bild 8: Canon EOS 5D EF 24-105mmL IS
Bild 7: Canon EOS 7D EF 50mm
Bild 6: Canon EOS 50D EF-S 18-200mm IS
Bild 1: Samsung Galaxy GT-P7500
Bild 2: iPAD mini
Bild 5: Canon IXSUS 100IS
Bild 4: Canon Power shot 55 IS
Bild 3: Samsung PL150

Tack för kul lek!:)
Julian
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Ursäkta mig :oops:, alla med fina dyra kameror :), men vad är det ungefärliga priserna på dessa kameror. ?
Skillnaden i enhetspriser, bilden det är svårt att se skillnaden?

OK - det kan då finnas andra skillnader med blixt, avstånd, ljuskänslighet etc. och inte minst - kompakthet.

Nu får jag nog både reprimand och hat på halsen. :oops:

Man förstår inta mit Google svensk, teori är mer sanning än verkligheten och mitt kylskåp är bättre än din spis - Kabe är bäst. :D

Jag frågar eftersom jag inte vet bättre - rent naivt.

PS. min nya kamera SAMSUNG WB150F - svart | Pixmania får jag 11-13 ds.
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Visst är det en rolig och intressant jämförelse. Bild 7 (8,62MB) och 8 (10,0MB) var jag tvungen att förminska annars går dem inte att ladda (max 7,63MB) upp.
Imponerande lista Julian, du har växlat plattorna och de små Canon bara. Hur kom du fram till detta, har du något knep?
Här är rätt lista.
Bild 1 iPAD mini
Bild 2 Samsung Galaxy GT-P7500
Bild 3 Samsung PL150
Bild 4 Canon IXSUS 100IS
Bild 5 Canon Power shot 55 IS
Bild 6 Canon EOS 50D EF-S 18-200mm IS
Bild 7 Canon EOS 7D EF 50mm
Bild 8 Canon EOS 5D EF 24-105mmL IS

Bredmobil. Tar jag bilder på en fest eller i en kyrka så kan jag ta bilder på ett mycket diskret sätt utan att störa någon med 28-300mm objektivet. Behöver man ljus så hänger man på en liten blixt med ledtal 60, räcker inte det så kan man komplettera med en eller flera slavar. Systemkamerorna ger naturligtvis helt andra möjligheter. Så visst är det skillnad, beroende på vad man skall fotografera. Men för många fritidsfotografer behövs inte gigantiskt många pixlar och gigantiskt stora filer för sina semesterbilder.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Tack Dethleffskvalitet, mycket spännande och trolige lite lärorikt. Skulle varit roligt om någon/några gjorde liknande analys som Knarrevik och Jappe gjorde på de 2 första bilderna. Dvs vad är bra vad är dåligt i resp foto? Då kanske jag kunde lära mig lite mer om hur och vad jag ska titta.

Gärna fler sådana jämförelser om någon har tid och möjlighet.

Toppen grej enligt mej!!!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Imponerande lista Julian, du har växlat plattorna och de små Canon bara. Hur kom du fram till detta, har du något knep?
Knep och knep? Det handlar mest om tid som jag inte har! Jag arbetar mycket med ”ACDSee” och gjorde 25%iga delsnitt, lika stora, mitt i bilderna, och förstorade upp dem på min 24”-skärm. Då ser man tydligt skillnaden i kvalitet och kornighet, särskild på cykeldetaljerna. Resten är ”på känn” och med ledning av kännedom om kamerorna. Förutom 5D och 7D äger jag / har ägt alla nämnda Canon, har bara 50D kvar, mina barn fick de övriga. Fotografera med paddor och smarta fonar kan la bara Knarrevik. Jag misslyckas bara med dem.
Nu när jag tittar igen på 5D-bilden, måste jag erkänna att den är klart bäst och enklast att ”behandla”.
Nu lät detta alldeles för proffsigt från en sådan jvla fotoamatör som jag.:cool:
Men även denna övningen har jag lärt mig något av och det är det viktigaste.:) Tack!
Julian
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Anders och Julian :)
- jag verkar vara bland semi- och professionella fotografi människor.

Nu kamerorna bara är ett komplement till min tillbringna tid i naturen och möjligheten att lämna förklaring bilder i ett inlägg.
Fotoutskrift och papperbilder jag använder inte mer - bara skärmbilder av 11,6 till 22 tumm.

En bild kan förklara mer och snabbare än vad tusen ord kan beskriva.
Mycket få bilder (2-5%) av mina ca. 150 till 200 HBK-bilder (av 395 HBK-filer pt.) var jag tvungen att använda min stora "systemkamera" att fixa.
Men om jag ligger under husbilen och vill visa en detalj till HBK'erne tar det mindre än en halv minut med min smartphone, vilken alltid är i fickan.

Tekniken och praktiska verkar långt bättre nu, än vad min ca. 7 år gammal smartphone och stora kameran kan göra.
Därför förväntar jag en bättre kompaktkamera SAMSUNG WB150F - svart | Pixmania en av de äldre två
och den fjärde möjlighet ALDI Danmark - fra onsdag den 13.02. som jag tycker opraktiskt ( har en äldre redan :) ).
Vi får se.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Panasonic FZ150, 600 mm, 1/160/5,2. ISO 100. Klicka två gånger på bilden!

Bilden är på 12 Megapixel. Det är svårt för en vanlig laptop att göra bilden rättvisa.
Kanske med en Mac eller med Googles kommande Chromebook?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tips på kompaktkamera?

Vad du än väljer så välj en kamera med bra optik. Allt hänger på gluggen! Jag har haft flera olika modeller under årens lopp med massor av funktioner som jag aldrig har haft användnig för. Det viktigaste är resultatet man tittar på, varken priset, utseende eller "bra att ha" funktioner. Googla gärna på webben, läs recensioner och bilda dig en egen uppfattning, det är mitt bästa tips för dig!
/salle
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

En bild tagen på ca 8 kilometers avstånd, från la Orotava till Puerto de la Cruz på Teneriffa.
Vid zoomning och uppförstoring kan jag läsa namnet på mitt hotell Bella Vista.

photo-741645.jpg


photo-743335.jpg

Samsung Galaxy Camera
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Bilden togs kvart i nio i morse så ljuset var lite tveksamt. AF, har inte kommit på hur man ska få till vettig manuell fokusering än.

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Min FZ100 älskar ljuset mer än Stina? Värdelös inomhus! (FZ100 alltså:))
Jag går fortfarande i beslutsvånda! Någon mer Lumix blir det i alla fall inte!
Back to basic! Kanske en Ixus 500HS? En röd, passar bra till vår bil!:D
Eller vågar jag lämna Canon och gå tillbaka till Sony? Många frågor på en sen fredagkväll!
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Knarrevik, han fortsätter göra sin mördande reklam för Samsung! Är den så jädra bra då? Förstod aldrig vilken Galaxy det var! Finns den i röd?:D Då köper jag 'n direkt! Proost!
Julian
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Nu får du förklara för mig Anders!:)

Trött på begränsat internet och kablar som trasslar? Inga problem! Med Galaxy Camera är du uppkopplad var du än befinner dig och du kan snabbt dela dina bilder och lagra dem i molnet.


Antag att jag sitter på Mount Olympus t.ex. och jag tillhandahåller inte mitt 3G/4G simkort & modem och jag har ingen tillgång till någons WiFi. Hur fn kan kameran vara uppkopplad på internet? Är jag korkat eller onykter? Och vem betalar kalaset?
Julian:confused:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Man får på köpet extra 50 GB utrymme i Dropbox och man kan ställa in så att bilderna automatiskt förs över så fort man har WiFi-uppkoppling. Till dess lagras bilderna på SD-kortet som på vilken kamera som helst.

I mitt fall fördes bilderna över till "molnet" så fort jag kom in i lobbyn på hotellet på Teneriffa där vi hade gratis WiFi. På turistorter finns det ett stort antal platser med gratishotspots där man automatiskt blir uppkopplad som tex stora köpcentrum (Martianez). Ofta fanns bilderna på Dropbox redan när jag kom hem till hotellet efter att ha fotat på stan.

Puerto de la Cruz januari 2013: Lago Martianez

PS! En kul grej är att det går att ringa med kameran. Det var många som höjde på ögonbrynen när jag ringde hem med Viber, Tango eller Skype. En svensktalande Samsungkamera!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det var den här delen av ett träd som jag fotograferade tidigare med 600 mm tele. Inlägg 167 i den här tråden.

usk.jpg

Den delen ingår i den här bilden fotograferad med vidvinkel på FZ-150.

usk2.jpg

Hittar ni övre delen av björken? Ungefär i mitten av bilden något till höger.

Jappe
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

I mitt fall fördes bilderna över till "molnet" så fort jag kom in i lobbyn på hotellet på Teneriffa där vi hade gratis WiFi.
Förlåt mig min enfald! Jag hade glömt att det var en telefon också! Men reklamen ger sken av att den alltid och överallt (inkl. Mount Olympus) är uppkopplat genom Samsungs åtagande: "uppkopplad var du än befinner dig och du kan snabbt dela dina bilder och lagra dem i molnet."
Den är alltså i högsta grad beroende av tredje parts WiFI. Att gratis nätverken har ökat har jag märkt, tom. hela kommuner kan ha det, men oftast får man inte lösen förrän man sitter med drinken i handen eller i kommunfallet, hämtar lösen på stadsbiblioteket. Det finns, i min mening, inte många som är helt öppna! (om det ens är lagligt?) Hur som helst! Intressant lur(ig)kamera! Behändig! We'll see!
Julian
 
Toppen