• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag jagar kromatisk aberration och avtagande skärpa mot hörnen! Det har blivit min hobby på senare tid. Bruset vid olika ISO-tal finner jag också oerhört intressant! :D

Jag jagar skönhetsupplevelsen!


Bilden tagen med Galaxy Camera och ändrad med appen Paper Artist direkt i kameran
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Hej Jappe
Nu kommer jag att be om ett tips. :)
In genom åren har jag haft många kameror från Kodak instamatic - Zenith 500 mm - Minolta Konica och mer.
Jag är verkligen nöjd med min kamera i Nokia N73 smartphone 3,2 mpix Zeiss, men det inte finns mycket optisk zoom - i själva verket' allt i motsats till Konica med 12 x optisk zoom och tydliga bilder på mindre än 10 cm.
Jag hittade en Sony med 10 x zoom/16 mpix (995,- dkr), eftersom det är viktigt att det är inte större än en smartphone.
Meeen det inte kan komma närmare än ca. ½ meter - min Nokia ca 35 cm.
Jag kommer inte offra mer än ca. 1200 -1500 kr
Har du några tips.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Hej Jappe
Kender auktionstypen fra Danmark :twitcy:

kamera inte mer en som 5,24 x 9,23 x 2,16
Upraktisk på en promenad 10 - 43 kilometer. ( maraton )
Lite mer en som min mobillos'.
Det smarta en kompaktkamera är det kompakta ;)
Om man ska betala pengar det måste vara bättre vad jag redan har - logik :)
Om jag köper en Nokia 42 mpix eller en ca. 5 x zoom 4 mpix - det samma i min begrepp.
Konkurrenterna
ursäkta mobilens skjerm

30012013866.jpg , PICT4309.JPG

bild fron Nokia N73 30~35 cm med 1 hand ,,, Konica Minolta Dimage Z3 (35-420mm) 10 -15 cm med 2 händer



Himla svårt men kolla på CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!

Där finns mycket att välja mellan, även tester, relativt ärliga sådana trots att de säljer kameror! Firman har stort tålamod med okunniga och vankelmodiga personer! Jag vet!

Jappe

Eller, gör ett fynd! Kanonkamera!

Canon PowerShot A590 IS, 8 Mp 4xzoom på Tradera. Canon | Kompaktkameror
 
Senast redigerad av en moderator:

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Hej
En kamera jag väntar på är Fuji X20, bra teknik större sensor och info i optisk sökare.. Kolla Cyberphoto, kommer i mitten av febr. Har haft både G12 och Canon S95 som var mkt bra, men S95 ngn för "pluttig" i handen, men toppen i fickan.. G15 har tyvärr inte utvikbar display, annars hade den redan varit inhandlad. Båda kamerorna stulna, G12 på flygplatsen i Las palmas, S95 på loppis i Malmö... Nu siktar jag på Fuji X20..
Mvh
Libom
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag vill föreslå Canon G1X!

Så här skriver Cyberphoto:

[FONT=Verdana, Arial]Slutsats
Canon Powershot G1 X är enligt vår mening den absolut bästa och mest användbara kompakten som går att frambringa just nu i skrivande stund. Med nästan lika stor sensor som systemkamerornas APS-C sensorer (18,7x14mm mot 22,3x14,9mm), och måttligt antal pixlar (14Mpixel), så har Canon äntligen lyckats skapa en kompakt som duger även för ett stort antal fotografer av den kräsnare sorten. Zoomobjektivet presterar mycket bra över hela bilden och på samtliga bländare.


[/FONT][FONT=Verdana, Arial]ca.jpg

Lite större än vanliga kompaktkameror och lite långsam (ingenting för sportfotografer) men har man inte så bråttom så ger den bra bildkvalité på grund av stor sensor och fin optik.

Bilderna i tråden "Våraningar" är tagna med den kameran. Motljusfotografi rätt mot solen fungerade ovanligt bra bl.a.
[/FONT]
Jappe
 
Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Hej..

Jo jag har funderat på GX1, men lämnat den för att jag i första hand sökte en fick-kamera. Då är GX1 för stor i mitt tycke. Den har dessutom för kort zoom för mig och
för dålig ljusstyrka. Både G15 och Fuji X20 har både bättre iso och ljusstyrka. Men vill man ha en stor sensor i kompaktkamera är GX1 just nu väl det enda alternativet. Blev besviken på G15 då de tagit bort vikbar skärm för att göra den lite mindre. Men det händer så mkt på kamerafronten och så snabbt, så hux flux finns en kamera som har allt,
Vikbar skärm. bättre zoom, och ljusstyrka högre ISO och stor sensor. Jag har kvar min gamla G5, får väl använda den så länge. jag förstorar ändå inte mer än till A4. Vill jag mer kan jag ta systemkameran..
Mvh
Libom
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det har kommit efterföljare till Nikon P7000 som lär ska vara bättre än P7000. Jag har alltid en "gammal" P7000 i fickan. En utmärkt kamera med 7 x zoom men med lite liten sensor vilket märks vid stora förstoringar.

Här ser man tydligt skillnaden i storlek mellan Nikon P7000 och Canon G1X:

jfr.jpg

Bilden tagen med en "urgammal" Samsung L85 som också är en riktigt bra kamera!

Jag hade hoppats på att det skulle gå att "knöla ner" G1X:an i bröstfickan på västen men därtill är den kameran för stor. Jämfört med systemkameran är den dock väldigt behändig!

Jappe

PS! Vill man köpa en riktigt bra "vardagskamera" billigt så finns det just nu en möjlighet på Tradera! Kameran är jättebra för det priset och går även ner i en någorlunda stor västficka. Jag har en sådan kamera i husbilen. Ställ in bländaren på 2,6 och ratten på A (bländarförval) så är den alltid redo för snabb aktion!

Canon PowerShot A590 IS, 8 Mp 4xzoom på Tradera. Canon | Kompaktkameror
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag tyckte min test var lite rolig, så därför har jag tagit fler bilder med olika kameror. Så nu, Jappe och Knarrevik upp till bevis och givetvis alla andra också. Titta på bilderna och para ihop det med rätt kamera, bild 1 till 8. Sedan kan ni fundera på vad ni skall ta era semesterbilder med i fortsättningen.

Canon EOS 5D EF 24-105mmL IS
Canon EOS 7D EF 50mm
Canon EOS 50D EF-S 18-200mm IS
Samsung Galaxy GT-P7500
iPAD mini
Canon IXSUS 100IS
Canon Power shot 55 IS
Samsung PL150
 

Bilagor

  • 1.JPG
    1.JPG
    2,2 MB · Visningar: 21
  • 2.jpg
    2.jpg
    2,8 MB · Visningar: 16
  • 3.JPG
    3.JPG
    5,5 MB · Visningar: 8
  • 4.JPG
    4.JPG
    5,1 MB · Visningar: 9
  • 5.JPG
    5.JPG
    3,5 MB · Visningar: 9
  • 6.JPG
    6.JPG
    6,7 MB · Visningar: 9
  • 7.jpg
    7.jpg
    7,3 MB · Visningar: 12
  • 8.jpg
    7,2 MB · Visningar: 24

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Fullständigt omöjligt men jag gissar att sista bilden är tagen med Canon 5D och bild nr. 2 med iPaden.

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Dethleffskvalite: Detta tycker jag som nybörjare var spännande och mycket svårt. När det "bara" var 2 kameror kunde tom jag gissa, men nu... Men likväl mycket intressant. Jag har jämfört en del av mina tagna med Nikon eller IPhone och det är bra kvalite på vissa bilder från båda kameror. Men jag har aldrig tagit på samma objekt som du. kanske ska testa!

Jag är mycket spänd på och se om nån kan gissa rätt och på svaret.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det var svårt!
Ett tag trodde jag att bilderna kom i samma ordning som kvaliten på objektiven tills jag kom till sista bilden som kan vara tagen med iPad Mini. Det är också svårt att veta var skärpan är lagd och hur skärpedjupet ligger (bländaröppning).

Anmärkningsvärt är att den enkla kameran i iPad Mini skiljer sig så lite från bättre kameror.
 
Toppen