• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Törs man åka till Göteborg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Hej på Er.
Jag vill bara säga att jag idag var i Biskopsgården och klippte mig samt tog en korv.
Hör och häpna, jag överlevde besöket utan minsta skada på mig eller bilen. Inte ens det minsta kulhål i bilen och inget bus i sikte.:) Vem vet de kanske laddade om just då:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Kan vi inte vara lite positiva och se framåt mot en trevlig träff i Göteborg, oss husbilsentusiaster emellan? Jag kan inte drömma om att någon blir skjuten eller skadad av ligister som håller på med interna uppgörelser. Vi pratar inte om att åka till Syrien, Ukraina, Afghanistan, Palestina, Kurdistan, USA eller andra oroliga världsdelar.
Skit i allt som står i tidningar, fördomar, politiken och släpp loss, lev idag, man vet ingenting om vad som händer imorgon och gårdagen har redan passerat!
Jo, jag "törs" och ska promenera hela vägen till vår årliga träff för att träffa alla Er som har samma intresse och drömmar som jag och min hustru. Det ska bli kul & trevligt, speciellt med tanke på att få ett "ansikte" till flera av Er som bemödat er för att hjälpa oss med alla goda råd & tips på hemsidan!
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Så nu på morgonen att det varit någon som sköt inne på en restaurang nyligen i Göteborg! Men det kanske inte stämmer? Det kanske var på en Pizzeria?
Här uppe i norr skjuts det mycket (Älgjakten) och inte går jag utt i skogen under den tiden!
Christer
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Det var säkert bara några påsksmällare. Ingen blev skadad och inget övrigt hände.
Folk är ju litet hysteriska så det blir säkert flera smällarlarm i påsk:)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

"
Vid 22.45 kunde polisen konstatera att två skott avlossats.
– Men de har inte skjutit mot personer utan mot inventarier, säger Göran Carlbom, biträdande vakthavande befäl vid polisen."
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Har för mig att Västra Frölunda sedan tidigare kallades för "Vilda Västern". Det gäller att leva upp till förväntningarna.
Finns ju tom Indianer där.:)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

"
Vid 22.45 kunde polisen konstatera att två skott avlossats.
– Men de har inte skjutit mot personer utan mot inventarier, säger Göran Carlbom, biträdande vakthavande befäl vid polisen."

Oj vad allvarligt. Det är ju skadegörelse och det händer säkert bara i krigszonen göteborg.
Det är säkert bäst att alla som är livrädda stannar borta så att ni inte råkar ut för några spellediga Indianer:) Det finns många sådana i Frölunda:)
Själv skall jag nog in till staden för att skjuta några hundra skott under helgen. Det blir dock under ordnade och lagliga former på skjutbanan i högsbo. Inte mer än ett par kilometer från Frölunda:)
 
Senast ändrad:

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Törs ni alla som är rädda för Göteborg komma till årsmötet som hålls på bananpiren som ligger på Hisingen bara några kilometer från Biskopsgården? Huga...
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Man måste ha larm på bilen, trygghetslarm, gasmask, säkerhetsväst, hjälm, blöjor, det är skitläskit i Göteborg, tacka vet jag trygga och säkra Stockholm...välkomna...:D
 
F

F.d. 28106

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Kan det ha varit en förlupen kula därifrån?:confused:
Citat Bestliner missades, ....från Högsbos skjubana alltså...
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Kan det ha varit en förlupen kula därifrån?:confused:
Citat Bestliner missades, ....från Högsbos skjubana alltså...

Den risken finns inte på en godkänd skjutbana som vår. Det går givetvis att missa tavlorna men banan har blineringar som gör att skott utanför banans riskområde är omöjligt:)
Vi licensierade skyttar sköter oss så därifrån kommer inga kulor.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Det är nog bäst att flytta årsmötet till någon fästningsstad som Karlborg eller Boden. Där finns säkert gott med skyddsrum för alla livrädda husbilsåkare:D
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Det finns förmodligen i varje stad, i hela världen, områden man inte bör besöka, av säkerhetsskäl. Tyvärr hör Biskopsgården dit. När man kör på vägarna tar man en kalkylerad risk, gentemot vinsten att se sig om. Jag för min del finner ingen anledning att ta risken att besöka någon av dessa områden. För mig är vinsten obefintlig.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Det är tyvärr så att de flesta svenskar aldrig kan tänka sig att besöka dessa områden.
Jag kan till viss del förstå reaktionen men jag tror inte skaderisken är det som styr.
Det finns trevliga butiker med litet ovanligt utbud men områdena är från en tid då man byggde mycket och fort men miljön blev trist. Idag är de också ofta mycket slitna vilket ytterligare minskar charmen. Vi har tyvärr fått en ond spiral där de som har det tuffast också tvingas att bo sämst. Trist och vi ser nu vad det leder till. Om man sår vind får man skörda storm säger ett ordspråk. Det blåser rätt bra på vissa ställen:(
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Som jägare, jaktledare, skytt och instruktör av skyttar (både gevär och pistol) tror jag mig ha en rätt så god uppfattning om vilka risker en osäker vapenhantering innebär. Efter rapporter i media och information av goda vänner som är polis så är det inte precis jaktvapen buset använder när de försöker ha ihjäl varandra. Oftast är det väldigt, eller relativt, klenkalibriga handeldvapen som får göra tjänst. Detta gör så klart inte risken mindre för folk som rör sig i händelsernas omedelbara närhet, snarare tvärtom då korta pipor, dåligt omdöme och (troligen) hög puls oftast inverkar negativt på förmågan att träffa rätt mål.

Att som Ritva och Uno hävda riskavstånd på fem kilometer och hänvisa till att det är straffbart att inte ha jakttorn med kulfång vid jakt snedvrider diskussionen lite. Straffbart blir det först när du avlossar ett skott, oavsett riktning, kulfång, jakttorn och andra variabler som ställer till med omedelbar fara för omgivningen. Uno och Ritvas argument biter inte på mig då de dels är osanna och dels väldigt orimliga. Jag kommer fortsättningsvis att besöka både Göteborg och andra städer där skjutningar pågår.

Med detta vill jag säga att det absolut är förfärligt som händer, inte bara i Göteborg. Dock tror jag inte att problemet löses genom att vi sprider skräckpropaganda i diverse internetforum. Massmedia lyckas tillräckligt bra med att förmedla en allt för negativ bild av de drabbade områdena och då behöver inte vanligt folk hjälpa till. Jag är ingen expert på riskanalyser av detta slaget men jag tror ändå, i likhet med flera andra, att det är betydligt mycket farligare att färdas från Malmö till Göteborg i en normal personbil på E6 vilken vanlig vinterkväll med halka som helst.

Allra farligast tror jag att en ohälsosam livsstil med allt för stor konsumtion av alkohol, socker och fett i kombination med ett stillasittande liv är. Risken för en för tidig död ökar väsentligt om man jagar upp sig över saker i kombination med fel livsstil, exempelvis oroar sig i onödan för att besöka Göteborg...

Är det osant att man måste ha kulfång vid jakt. Då skulle inte jag vilja jaga i ert jaktlag. Hos oss är det en oskriven lag för att inga olyckor ska ske. Minns skidåkaren som blev skjuten genom en älg. Jakttorn är bra för att man befinner sig högt med kulfång i marken strax bakom. Buset bryr sig inte om vare sig kulfång eller människor i närheten när de avlivar varann.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen