• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Törs man åka till Göteborg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Skjutandet i Göteborg gör att man funderar om man törs besöka staden och få behålla livet?
Christer

Jag cyklar varje dag förbi biskopsgården jag bor i Bräcke ( Lundby ) och jobbar på Volvo, så har jag gjort i de senaste 10 år av mitt liv. Jag har inte hört ett enda skott men jag ser ofta polisen där och i bland får man inte passera.
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Hej Christer!
Nu gällde det "Sverige!"!
Hur är det i Umeå, på "aukten" då där hänt något extra, stannar all annan verksamhet då?
För så sker nämligen här nere "söder ut i "Sverige"!!!!!
Mvh. "Ps" är ni prioriterade?". "Ds"

Var på akuten i höstas och fick ett snabbt svar och opererades inom 4dagar, fåtte det bästa mottagande man kan få. Jag är jättenöjda med vården här.
Sen har jag ingen aning om vad som stannar av här.
Christer
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Hej Krister.
När du närmar dig Göteborg så finns det en liten fin stad som är Alingsås som välkomnar
bilister.Sväng in där eller åk till Borås,där slipper du att riskera livet och inte skinnad
in på bara kroppen av övernitiska p-lisor höga p-avgifter och extraskatt som kallas trängselskatt.Många handlare är på väg att ge upp på vikande kundunderlag så om några år så har dom lyckats få ett dött city.
STURE

I Alingsås har jag en bekant som varit med mig till Italien 5ggr, trevlig prick och jag har bara bra att säga om Alingsås:msn_thumbup::msn_thumbup:
Jobbade med träningsläger i Italien under 10 år och var där nere ca 6 mån per år, därav mitt intresse för nämnda land!
Nu blir det hockey! Det blir nog SAIK-Växsjö i finalen?
Christer
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Hej Lenandera.
På ditt inlägg förstår jag att du bara besökt Rosengård eller Biskopsgården.på dagtid.
Då jag själv bott i Biskopsgården och flyttat därifrån,efter att min fru blivit misshandlad
och rånad,min son överfallen rånad och kraftigt misshandlad förstår du kanske varför jag flyttat.Välkommen att flytta dit så ändrar du nog åsikt.
STURE

Det är hemskt beklagligt att man inte kan känna sig trygg på sin "egen gata". Tyvärr är det samma visa på många platser i Sverige. Man kan också konstatera att det inte bara är individer "från icke skidåkande nation" utan också svenskar som står för övergreppen. Men att inte våga åka till Göteborg bara för att dom "skjuter på stan" tycker jag är att måla fan på väggen. Visst förkommer det att det skjuts men inte varje dag & inte varje vecka. Dessbättre skjuter dom på varandra & får väl ses som en sorts självsanering. Slår man ut incidenterna på ett år så blir dom nästan sällsynta. Att dom trots allt förekommer är sant & oacceptabelt. Man får förlita sig på att ordningsmakten kommer tillrätta med problemet. Vi har varit i Göteborg otaliga gånger & aldrig sett eller hört någonting. Det man vet har man fått från media. För vår del så kommer Göteborgsbesöken att fortsätta. En stad som Göteborg, dess utbud & atmosfär är väldigt synd att välja bort.


Bennie

Bennie
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Jo på tal om Skjutande & akuten O,S,V!
Då min mor för "några" år (= 15 år) sedan (Min mor är "Bara " 100 år + 2 mån nu ), bröt armen & låg på en brits i en korridor & väntade på att bli omhändertagen på sjukhuset i Malmö , då uppenbarade sej 3 st läkare i ett tre kors i korridoren,
& TALADE högt & tydligt in för alla att så fort där händer något oväntat!!
Då stannar all annan verksamhet!
Är där någon som är så "Naiv" & TROR att det är annorlunda i dag?
Mvh.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Tror nog inte man behöver vara mer skraj i Göteborg än andra större städer visst finns det områden som är mer utsatta än andra men mycket av bråken sker nog internt mellan dräggen men otursamt drabbas vanligt hyggligt folk av meningslösa "överfall" ibland. Är ofta nere i Götet själv har barn o barnbarn där och är ofta där och lirar också och musik är som bekant en kvälls/nattsyssla men jag/vi har aldrig råkat ut för något , hitintills i alla fall , jag tycker att Göteborg är en synnerligen trevlig stad att vistas i :):)
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Hej Sture och Solveig!

Jag vill inte förringa det som din familj blivit utsatt för. Det är förfärliga händelser du berättar om. Kan informera dig om att jag besökt Rosengård såväl kvälls- som nattetid vid ett flertal gånger under de senaste åren utan att känna mig mer hotad eller utsatt för våld där än någon annanstans i samhället.

Själv har jag blivit misshandlad och hotad på betydligt mindre kontroversiella adresser än Rosengård eller Biskopsgården genom åren och uppfattar krogmiljö eller, varför inte, våra barns skolmiljö som ack så mycket värre när det kommer till kränkningar, hot och våld.

Det jag vänder mig mot är svartmålningen av hela kommuner som verkar ske närmast slentrianmässigt på många håll. Jag tror det är viktigt att den stora, breda allmänheten vågar vara en del av samhället i alla miljöer även om jag både förstår och respekterar ditt val att flytta. Jag vill visa på att det finns positiva exempel eftersom jag tror att många enbart hakar på ett rykte om en stads eventuella farlighet på grund av ryktesspridning via internet eller media. Din information är värdefull i debatten och jag hoppas och tror att du även tycker att mitt, kanske lite naiva, synsätt har ett värde, trots era negativa erfarenheter.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Hej Krister.
När du närmar dig Göteborg så finns det en liten fin stad som är Alingsås som välkomnar
bilister.Sväng in där eller åk till Borås,där slipper du att riskera livet och inte skinnad
in på bara kroppen av övernitiska p-lisor höga p-avgifter och extraskatt som kallas trängselskatt.Många handlare är på väg att ge upp på vikande kundunderlag så om några år så har dom lyckats få ett dött city.
STURE
Alingsås med Karamellpojkarna är verkligen kanon värt ett besök fina omgivningar.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Träffade en person på Norrvikens camping i helgen, han var född och uppvuxen i biskopsgården. Han skulle gärna vilja besöka sitt barndomshem, men vågar inte. Detta är tragiskt.

Ska man inte ta denna mannens oro på allvar? Vad jag ser skjuts det väldigt mycket i dessa områden. Jag själv håller mig från dessa områden. Skulle det vara lika mycket skjutningar på alla håll i Sverige, då måste man nog ha en annan rubricering än incidenter. Jag tycker varje mord är ett för mycket.
Främlingsfientlig är jag inte!! Min bror är gift med en flicka från Nepal. Min andra brors son är gift med en flicka från Korea. Själv är jag gift med en flicka från Finland.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Jag har en fd. kollega från US som ägnat hela sitt yrkesverksamma liv att åka runt och arbeta i alla amerikas storstäder, och på senare tid worldwide.
Vi två har haft många interessanta debatter om amerikanernas fascination för skjutvapen. Själv förvarar han inte mindre än 5 pistoler och revolvrar på olika ställen i sitt hus "for protection...". Min argumentation brukar vara att med massor av vapen, så måste risken för beskjutningar öka kraftigt. Vi har (hade - detta var på 70-talet) inte sådana problem i sverige.
Han har aldrig någonsin, enligt egen utsago, varit utsatt för någon som helst hotfull situation under sina resor i US. Däremot blev rånad i Brunnsparken i Göteborg en lördagsförmiddag.
Vad ska man tro.....?
Själv har jag rest runt i världen, företrädesvis i Europa och US, i jobbet, och heller aldrig råkat ut för någonting sådant.
Det handlar nog om otur, om man är på fel ställe vid fel tidpunkt.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Nu i helgen igen. Ny skottlossning, en skadad som var ute och rastade hunden.
Detta är förfärligt. Nu vill folk flytta från Biskopsgården, men vart? Drar de med sig detta klientel?
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Jag har läst länken - även så åkte vi till Göteborg igår, sto över natten på p-plats Putservik. Inget störde annat än lite trafik, och det kan man leva med. Åka till Göteborg, dialekten är underbar, humorn fantastisk!
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Nu i helgen igen. Ny skottlossning, en skadad som var ute och rastade hunden.
Detta är förfärligt. Nu vill folk flytta från Biskopsgården, men vart? Drar de med sig detta klientel?
Nu igen Dimvädersgatan, daghem. Skulle aldrig åka till denna krigson.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Det är helt ofarligt för vanligt folk att åka till Göteborg. Om du hade varit i en krigszon hade du förstått att Göteborg är långt från detta. Att påstå sådant är en grov överdrift.:(
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Jag är född i Göteborg och har bott där i nästan hela mitt liv. Jag har noterat hur miljön där har försämrats kontinuerligt under de senaste 6 - 7 decennierna. Göteborg var en härlig stad att växa upp i för länge sedan!

d.jpg

Biskopsgården och under en tid även Kortedala har haft dåligt rykte sedan länge. Stan är mer eller mindre förstörd av trafik och annat! Tyvärr!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Stan är mer eller mindre förstörd av trafik och annat! Tyvärr!
Jappe

Men Avenyn är mer eller mindre oförändrad sedan min studietid på 60-talet!
Några fler uteserveringar och lite mindre trafik faktiskt.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Trafiken i Gbg har blivit mycket mindre för dom gör det ju snart omöjligt att köra där.

Men förstörd är mycket.

Jappe Kortedala var inte alltid dåligt. Min sambo är Göteborgare, född på Hisingen. Men när han var omkring 10 flyttade hans föräldrar till ett nybyggt område i Kortedala. Han gillade alltid Kortedala.

Men i Biskopsgården skulle jag inte vilja bo. Det är hemskt för alla vanliga människor där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen