• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Status
Stängd för vidare inlägg.

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Hej
Har nu varit i Finska lappland i 10 dygn har inte hittat ett ända ställe där man kan tömma gråvattnet. Förra måndagen Körde vi till Ivalo var in på Ivalo River Camping och förklarade att WC var full, gråvattentanken var full, vattentanken tom samt gasen skulle behöva fyllas på Wc fick jag tömma i vanlig toalett, vatten fick jag bära i kanna gas kunde de sälja men gråvattnet det kunde de inte hjälpa mig med så det blev att släppa det på en parkeringsplats
Mellan Torsdag och Fredag tog vi in på en camping där fick vi vatten samt wc tömmning men ingen gråvattentömmning så det blev som på Mångagen.
Idag tog vi in på Camping i Levi frågade efter gråvattentömmning det fanns inte så det blev att fara en sväng för att hitta ett ställe att tömma på. Så inte är det lätt att vara fricampare på vintern. Men nu skall vi vara 7 dygn på denna camping så nu behver vi inte duscha i bilen
Ha de Paffw
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Igår (den 15/10 ) Körde vi från Tranemo till Kroksjöns fiskecamping, då en concorde svängde ut från sista parkeringsfickan innan kroksjöns fiskecamp efter de tömt sin husbil på parkeringsfickan.. efter husbilen tömt sin husbil körde dem in på "gratis" sidan och ställde sig... !!!

Varför kan man inte tömma sin bil på anvisade tömningsplatser istället för en offentlig parkeringsficka på länsväg 27 ?
Detta genererar som vanligt till att vi husbilsåkare får fortsatt dåligt rykte!
Mikkis
Återknyter härmed till inlägget som startade denna debatt!
¤ Är en parkeringsficka för rast vila (dvs inte bara ett dike), en bra tömningsplats för att det råkar finnas ett dike där map hygien, lukt, flugor, mm ... ?
¤ Vad hindrade ex Concorden att tömma på den näraliggande campingen resp på den gratis "ställplatsen" på andra sidan ... eller andra alt?

Ett tråkigt exempel hur fel det kan bli finns på vägverkets rastplats "Torpasjön vid E6 efter Kungsbacka". En otroligt vacker och välordnad plats med toa, rastbänkar etc men där vill man inte längre rasta! Detta pga att "folk" inte orkar gå några steg till toan. Folk pissar utanför bildörren, slänger toapapper, om man tömmer svartvatten där vet jag inte - men luktar "fan = pissoar" gör det!

Parkeringsfickor och rastplatser (jfr ställplats) är förnuftsmässigt avsedda för rast/vila/rekreation och inte som "gratis" tömningsstationer, man undrar var går gränserna för användning och vem sätter dem?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Jag har pysslat med den här typen av resande sedan 1989 och har alltid fyllt och tömt på campingplatser. Vare sig det är tillåtet eller inte eller olämpligt eller inte så skulle jag inte kunna tänka mig att lägga ut en slang till närmaste dike om jag står på en rastplats eller parkeringsplats. Därmed klandrar jag inte den som gör det. För mig skulle det kännas som om jag smög med något otillåtet i alla fall.

Så känner jag det. En olustig känsla. Det undviker jag.

Jag är väl lite feg och tillbakadragen av mig.
:oops:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Vi pratar ibland om att vi är rädda för utvecklingen när det gäller övervakningskameror och dyligt där man kan se allt vad som sker om det händer något , jag känner att man är ju lika rädd för detta för övervakningskamerorna tittas ju bara då något riktigt kriminellt har hänt .

Det skrivs ju med jämna mellanrum om detta och i vår lilla stad Falköping har dom sagt på gatukontoret att det är bara ställa sig över en vanlig dagvattenbrunn och tömma gråvattnet .

Men som alltid är det ju vad dom som ser tycker och tänker även om det kanske bara hade varit färskvatten som man tömt ut för man inte vill släpa på dom kilona på väg hem .

Sen är det ju att det kanske ser illa ut och att någon ser detta även om det bara är lite diskvatten och lite tandborst spott å lite till men det är ju inga farliga saker men som sagt vad skall andra säga ....

Sen om det samlas lite flugor jo men har ni inte sett hur mycket flugor det är runt en koskit ? ;)

När det gäller lukter så tror jag att det luktar värre från industrin där jag jobbar och "friskluftsanläggningarna" blåser ut dofter av smörjolja och kylvatten 24 tim /dygn när det nu på våren blandas med all "svina piss å skit " som bönderna lägger på åkrarna så blir det en salig blandning av "goa" dofter .


Jag har även sett på årsmötet då vi samlas att det hälls ut kokpotatisvatten precis utanför dörren och kranar till gråvatten tankar som läck lite men som jag skrivit det är ju inte farligt .

Hoppas ni inte blir upphetsade för detta inlägg och gör man tömmningen av gråvatten snyggt på ett ställe som inte syns så påverkas nog inte naturen så mycket .

Däremot är det ju inte så trevligt att se en lång vattenrand längs med vägen då någon öppnat kranen och släppt ut gråvatten längs några kilometer .

Ha det så gott mina goa HBKvänner .
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Man kan ju tycka att de ständiga skattehöjningarna skulle räcka till en o annan latrintömning på rastplatserna.Då kunde man ju visa på NÅGOT som vi får för pengarna,men tvärtom här i Dalarna har det de senaste åren försvunnit både i Falun o Avesta
 

Anders H

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

En stilla undran,hur gör alla sommarstugeägare som inte är anslutna till kommunalt avlopp??!!

Anders H:twitcy:
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Nu börjar jag tycka synd om Christina & Åke för det var ju dom som den här tråden startade med, jag hoppas verkligen att dom nu inte har tagit allt för illa upp av den här debatten. Jag vill önska dom en mycket trevlig påsk och en god fortsättning på husbilssommaren. MVH Curtan :msn_hot:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

En stilla undran,hur gör alla sommarstugeägare som inte är anslutna till kommunalt avlopp??!!

Anders H:twitcy:

Dom har normalt en infiltration, och häller inte ut sitt gråvatten uppepå marken eller i diken. Jag tror inte det hjälper att söka andra "syndabockar" utan att vi gör rätt, så vi inte får en massa bad will! :confused:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Nu börjar jag tycka synd om Christina & Åke för det var ju dom som den här tråden startade med, jag hoppas verkligen att dom nu inte har tagit allt för illa upp av den här debatten. Jag vill önska dom en mycket trevlig påsk och en god fortsättning på husbilssommaren. MVH Curtan :msn_hot:

Min mening med mitt inlägg var inte att någon skulle ta illa vid för jag förstår reaktionen och samtidigt om man har en spillvattentank på över 100 liter så har man nog god tid på sig att välja tömmningsställe med omsorg .

Må väl alla och ha en go påsk .
 
F

F.d. 8227

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Go vänner,Jag har bidragit till jordens växtkraft ett antal gånger sedan jag senast skrev i denna "Skitsak" för det är det faktiskt.Dvs jag har varit på toa. Ett orent samvete blir inte bättre hos någon part. Eller om jag skall kåsera lite, Mitt vatten blir inte renare av att jag skiter i ditt. Vi dricker alla av samma fast det gått lite olika vägar. Jag har inte avfallskompost. Det har grannen. Men jag sop sorterar. Gör han? Jag är sjukpensionär. Han är Driftchef på Nordava. Norra Dalarnas vatten, det ni. Men va f-n vi kommer att dö ändå men kanske inte av orent vatten och lite flugor på sommaren. Vad jag menar med detta det är att Gråvatten är ofarligt om det inte är kylvatten från en tsunamidrabbat kärnkraftverk i Japan. Lev lungt och fridfullt släpp inte ut grumligtvatten framför någon som går barfota eller barn som kryper eler nogon som kan bli provocerad var lite "Street Smart"
Husbil är och skall vara roligt och enl alla efter vägarna bättre att ha framför sig än en husvagn. Så släpp inte ut diskvattnet i fejset på den som gillar dig. Glad Påsk och skölj disken innan du äter nästa gång. Eller var rädd om vattnet drick öl!:twitcy:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Nä, det var inget försvar , mer ett konstaterande.
Nu lagar jag nästan ingen mat i husbilen och häller inte ut nåt i vasken som inte hör hemma där, så att hälla ut det gråvattnet ser jag inte som nån miljökatastrof direkt.
Men så har jag inte uppfattat syftet med den här tråden heller. Det är väl mer trådstartarens irritation på det ohyfsade i att tömma sitt gråvatten där nån skulle kunna trampa i det, eller bara "för att". Vilket jag förstår om man dumpar det tex mitt på en parkering, eller på nån annan i sammanhanget olämplig plats. Att, som jag skrev, däremot dumpa det i tex ett dike ser jag inga problem med, varken ur miljösynpunkt eller sett till "allmän hyfs".
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Så försvaret för att hälla ut sitt eget skräpvatten var man vill, är att andra nog häller ut värre saker?! Det resonemanget håller inte, det förstör för alla att agera så! :(

Missade att citera, det var detta jag svarade på ovan!
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

En sak som verkar genomsyra den här debatten är att det är ok att släppa ut skitigt vatten bara ingen ser, tycker det är ett mycket märkligt resonemang.
Det är viktigare vad folk tycker än om miljön tar skada, hmmm.

Gråvatten är skitigt vatten sen kan man kalla det vad man vill.
Hur ofta är inte ämnet uppe om rengöringsmedel för gråvattentanken eller nåt kemisk skit som man kan hälla i för att det inte ska lukta om avloppet.

Alla, jag menar alla kan lösa det med tömning om man bara planerar lite och inte väntar tills tanken är full.
Kanske måste man in på en camping och betala några spänn, men hellre det än att vara ett natursvin.
Flera som försvarar tömning både här och där sitter i bilar för över miljonen så nog har ni råd att inte tömma ut skiten på backen.

Försvara ett fel med att andra gör fel är på en så låg nivå att det inte är värt att kommentera.

SKÄRPNING NATURSVIN!!!!
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Vi kan pissa hur långa "bågar" som helst.......
Men sista droppen hamnar i byxorna i alla fall.......
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Hej Kommungruppen arbetar med den frågan. Det började med ett förslag om att göra som man har i Australien bl. a. Leave no trace.
Tanken är att genom en "dekal" visa att vi husbilsägare visar ansvar för miljön och får ett högre anseende utåt hos kommuner och andra.
Finns blå flagg och liknande.
Arbetet har påbörjats men är STORT och kvarnar skall mala men vi skall till slut få fram något. Som då kommer att kunna vara för alla husbilar i Sverige.
Det är mycket viktigt med vårt anseende utåt, just när miljön är den stora fråga som det är idag.

Ville bara svara på Lars och Margaretas inlägg att deras förslag pågår.

Detta är inget inlägg som gäller tråden för övrigt,
men Kommungruppen arbetar för att det skall bli ställplatser och tömningsanläggningar.
På årsmötesträffen,High Chaparall, kommer Gomer,Kommungruppen att hålla föredrag. Där kommer det att diskuteras vidare så kom gärna till HBK träffen och delta.
Mvh
Gert

Håller med föregående , måste man tömma o anser att det mesta är rent vatten ,kan man tömma i diket eller på en skogsväg, på asfalten där både hundar o barn går barfota är D!!!!!dumt ,dessutom så syns det att man tömmer, bara det gör att vi alla får lida för det , det kan tom. bli en extra miljöskatt , kanske en dekal ( jag tömmer ej i naturen) skulle vara nåt,även om det är färsk-vattnet man tömmer vet ju inte Svensson det , Så töm Snyggt uppmanas härmed Glad PÅsk på er alla!!!
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Nu vet jag inte hur många av er som har haft båt, men man kan konstatera att problemet längs vägarna är ganska obetydligt i jämförelse. Som sagt, så länge det är fråga om vanligt smutsvatten och inte en massa kemikalier o dyl så fattar jag inte problemet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen