• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Nä självklart! Se vad korttänkt jag kan vara! :twitcy:
Men inte så korttänkt att jag tvättar bilen på gatan. Å andra sidan har vi ingen asfalt där vi bor. Inga dagvattenbrunnar heller. :twitcy:
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Dom flesta kommuner har väl tvättförbud på garageuppfarter,gator o gräsmattor, eller litar dom på att folk är förståndiga, ???
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

För att återgå till det här med att tömma husbilen.

Om man inte har övernattat på campingplats, där det finns fylla/tömmaplats, så har man naturligtvis ett pockande behov av att uppsöka en plats som är avsedd för att tömma toaletten.

Varför inte tömma gråvatten samtidigt?

;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Alve, har du forsøk å tømme en gråvatntank i latrinhuset på en rasteplass?
Det finnes i Sverige ikke mange offentlige steder for tømming av gråvatn selv om en har med lang slange. Selv på mange campingplasser mangler en slik løsning.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Knut. Man kan använda en hink, man får gå några gånger men det ser bättre ut
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Curt, jeg vet hvor mange ganger jeg må gå med hinken når det er 150 liter gråvatn. Har heldigvis noen steder i Norge hvor det er laget tømmested, og et par campinger hvor det er laget tilsvarende i Sverigee. Problemet er at det ikke er mange steder med slik mulighet.

Enkelte campinger har lukket tank for latrine og biologisk rensing for sanitærbygget. Der er det ikke populært å lempe gråvatn i latrinen! Jeg kunne i prinsippet tømt toa i bio-anlegget fordi jeg ikke bruker kjemikalier der heller.

Løsningen som vil ta noe tid er å få komunene til å forstå at det må finnes tømmesteder for gråvatn. Her har vi en oppgave foran oss: informere om hva komunene kan gjøre for å trekke husbil turistene både svenske og utlendinger til sin kommune. Parkeringsmuligheter og tømmemuligheter er nøkkelordene. Kan en ikke parkere i nærheten av de lokale turistmål så vesøker en de ikke heller, og har en fulle tanker så blir det viktigere å få tømmt enn å besøke et turistmål - full fart til neste sted!
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Jag håller med dig Knut. Man behöver inte fylla gråvattentanken full utan när det är dags för att tömma toan så kan man ta ett par hinkar av gråvattnet oxå, även om en del inte tycker om att det blir tömt i latrinen så är det iallafall bättre än att tömma det i naturen. Men att vi som husbilsklubb måste påverka kommunerna till att ordna tömmningsplatser är prio. Sen kan man faktiskt ta in på en camping en dag för tömning av toa och gråvatten, då kan även fylla på färskt vatten samt kanke tvätta kläder, ett sådant stopp kostar inte mer än max 250.- det tycker jag nog att man kan ha råd med
 
F

F.d. 8227

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Det här är ett typiskt problem på hur en sak kan missuppfattas och helt enkelt bli en höna av en fjäder.
Gråvatten tanken tömms och någon ser det. (nu menar jag någon som inte äger husbil)
Den som ser det berättar det för person 2. Tänk jag såg hur en i en Husbil tömmde avloppet rätt ut!
Person 2 återger det. Jag har hört att att husbilar tömmer sina tankar var som helst. Problem!!!!!
Det krävs alltid lite eftertänksamhet och i ett land där man pratar miljö och har sopsortering är just en sådan sak som att tömma gråvatten (som uppfattas avlopp) en planering och försiktighet annars blir det en höna av en fjäder. Bra till Påsk men ej för husbilsägare el brukare. Se bara vilken debatt det blivit här och hur åsikterna går i sär. Dess utom är det här en sak som också handlar om värderingar. På landsbygden sprider bönderna skit på åkrarna. den lukten i kungliga huvudstaden skulle leda till -Ja gud vet vad? Glad Påsk På Er:)
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Jag håller med dig Knut. Man behöver inte fylla gråvattentanken full utan när det är dags för att tömma toan så kan man ta ett par hinkar av gråvattnet oxå, även om en del inte tycker om att det blir tömt i latrinen så är det iallafall bättre än att tömma det i naturen. Men att vi som husbilsklubb måste påverka kommunerna till att ordna tömmningsplatser är prio. Sen kan man faktiskt ta in på en camping en dag för tömning av toa och gråvatten, då kan även fylla på färskt vatten samt kanke tvätta kläder, ett sådant stopp kostar inte mer än max 250.- det tycker jag nog att man kan ha råd med

Vad skulle det vara för fel med att tömma gråvatten i latrin tömningen?
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

En liten reflektion: Hur gör husvagnsägare? De har väl i princip samma utrustning som vi? Förvisso kanske de ligger mer på camping men...
Tror nog att vi för vår del kommer att använda det där lilla sunda förnuftet:rolleyes:
Bortsett från dagvattenbrunnar då:oops:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Vad skulle det vara för fel med att tömma gråvatten i latrin tömningen?
Er det en latrintømming med lukket tank så må den tømmes når den blir full, dette koster campingen en reell slump penger. Hundrevis med liter vatn som ikke trenger samme behandling på et reningsverk gir kortere tid mellom hver kostsam tømming.

Kombinasjonen biologisk privat verk for sanitærbygget og lukket tank for latrinetømmingen er ganske vanlig på campinger som ikke ligger koblet til komunal kloak.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

En liten reflektion: Hur gör husvagnsägare? De har väl i princip samma utrustning som vi? Förvisso kanske de ligger mer på camping men...
Tror nog att vi för vår del kommer att använda det där lilla sunda förnuftet:rolleyes:
Bortsett från dagvattenbrunnar då:oops:

Husvagnar brukar vara utrustade med en färskvattendunk på mellan 15 och 20 liter. Deras gråvattentank utgörs i bästa fall av en spillvattenlunga och i sämsta fall av en 10 l hink. Dom har i regel ingen dusch heller. Tillverkar alltså inte alls så mycket gråvatten som vi gör.
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Er det en latrintømming med lukket tank så må den tømmes når den blir full, dette koster campingen en reell slump penger. Hundrevis med liter vatn som ikke trenger samme behandling på et reningsverk gir kortere tid mellom hver kostsam tømming.

Kombinasjonen biologisk privat verk for sanitærbygget og lukket tank for latrinetømmingen er ganske vanlig på campinger som ikke ligger koblet til komunal kloak.

Ok visste inte att campingarna har egna tankar. På campingarna tömmer husvagnarna alltid gråvatten i samma utslagsback som toaletten. På vissa ställplatser ex Borgholm (vid reningsverket) finns en tömmning plats för toaletten men inget för gråvatten. Där borde i varje fall inte vara några problem med att tömma (spanna ur) gråvattnet i toa utslagsbacken för jag kan inte tänka mig annat än att toaavloppet går direkt till reningsverket som ligger vid sidan om - men jag vet inte.:)
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Nog är väl ändå 90% av campingarna anslutna till det kommunala nätet och då tycker jag nog att man kan tömma gråvatten i latrinen eller i toaletterna, eller?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

De flesta campingarna har numera en platta att ställa husbilen på. Plattan har brunnar för att ta emot gråvatten och det finns utslagsback för kemtoa på nära håll. Saknar campingen sådan platta så har dom åtminstone utslagsback och där brukar finnas en krok att hänga spillvattenlungor på vid tömningen. En spillvattenlunga bör alltså ingå i husbilens utrustning.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

På vägverkets rastplatser är det heller inga problem att hänga upp en spillvattenlunga eller medelst hink tömma gråvatten, så egentligen förstår jag inte problemet, eller är det av bekvämlighetsskäl kanske lättare att öppna kranen och köra i godan ro medan bilarna bakom får sätta på vindrutetorkarna fastän solen skiner
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Husvagnar brukar vara utrustade med en färskvattendunk på mellan 15 och 20 liter. Deras gråvattentank utgörs i bästa fall av en spillvattenlunga och i sämsta fall av en 10 l hink. Dom har i regel ingen dusch heller. Tillverkar alltså inte alls så mycket gråvatten som vi gör.

Verkar vara längesedan du var i kontakt eller såg en modern husvagn:rolleyes:
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Det är väl inte hela världen om man tömmer gråvattentanken i diket el dyl?
Finns det bara nånstans för vattnet att rinna undan så kan man väl tömma det var som helst.
Det töms nog ur avsevärt värre saker än så här och där.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Verkar vara längesedan du var i kontakt eller såg en modern husvagn:rolleyes:

Det har du helt rätt i. Att det finns dusch i många moderna vagnar vet jag men har man över 100 l färskvatten med sig och lika stor gråvattentank så att det i praktiken går att duscha?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Så försvaret för att hälla ut sitt eget skräpvatten var man vill, är att andra nog häller ut värre saker?! Det resonemanget håller inte, det förstör för alla att agera så! :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen