• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täcka husbil/husvagn på vintern?

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Enligt min mening är överdraget större än vad som beskrivs. Med cykelstället bak är vår bil 7,80. Blev ändå " tyg" över. Bara till att handla Marunga.

Bernt
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Var o kollade på Jula, men var tveksam då min bil är 8,15. Men du menar att det skulle funka...
mvh/
Marunga
Det funkar säkert, skillnaden mellan våra husbilar är att du har en helintegrerad bil och jag en delintegrerad. Överdraget är dock så utformat att det bör rymma även helintegrerade husbilar. Jag har som du ser på bilderna ett "tomutrymme" fram, där del helintegrerade delen lätt skulle kunna få plats.
Om längden skulle vara en begränsning så är det troligen alkovhusbilar som "drabbas" pga sin längre framdragna taklinje.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Inläggen har handlat om att "täcka över" husbilen inför vintern, många ideer och tips har dykt upp och stötts & blötts. Spec tacksamt för mig som tidigare alltid stått inomhus med mina husbilar/-vagnar!

Inför nästkommande vårens "avtäckning", skulle det vara intressant med användartips om hur man bäst, enligt gjorda erfarenheter/ideer;
¤ tar av täckningen i vår?
¤ hur man packar ihop och förvarar täckningen till nästkommande vinter, så att man får enklast möjliga utrullning på/över husbilen?

Flera av er har flerårig erfarenhet av att återanvända Julaöverdraget, jag och säkert fler skulle gärna vilja ta del av ev "fallgropar/problem" som ni stött på och som vi kanske skulle kunna undvika?
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jag har använt Jula-täcket i tre år.
Det fungerar bra, men det blir mycket över i fram som jag binder ner med extra linor. Synd att det inte finns för halvintergr. bilar.
När jag tagit av det på våren breder jag ur det en solig dag på en stor gräsmatta med insidan neråt. Sedan viker jag in från båda sidorna ca 70 80 cm brett. När vikningarna möts på mitten rullar jag från båda ändarna mot mitten och slår ett rep om hela paketet.
När jag lägger på det placerar jag paketet mitt på bilen, rullar ut mot båda ändarna och viker sedan ner mot sidorna. Jag gjorde likadant med den stora presenningen jag hade över segelbåtens däckställning.
Någon kondens i bilen har jag aldrig haft. Beror antagligen på frånvaron av värme i bilen. Att ha värme i bilen är helt förkastligt. Läs på om fysiken och dess lagar.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Fukt går från varmt till kallt. Och beroende på väder är husbilen ibland varmare än omgivningen och ibland kallare. Det innebär att det är ganska svårt att förutsäga åt vilket håll fukten vandrar. Som jag har funderat skulle idealet vara att husbilen alltid var några grader varmare än omgivningen. Men jag låter gärna tillrättavisa mig.

/Marunga
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Fukt går från varmt till kallt. Och beroende på väder är husbilen ibland varmare än omgivningen och ibland kallare. Det innebär att det är ganska svårt att förutsäga åt vilket håll fukten vandrar. Som jag har funderat skulle idealet vara att husbilen alltid var några grader varmare än omgivningen. Men jag låter gärna tillrättavisa mig.

/Marunga

Det är min erfarenhet också, kör med 10 grader plus, inga dörrar eller skåp som slår sig inga metaller som är anlöpta, inga frysningar, ingen kondens. Kolla mitt inlägg 26 om märkning av press.
//Åke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Det är min erfarenhet också, kör med 10 grader plus, inga dörrar eller skåp som slår sig inga metaller som är anlöpta, inga frysningar, ingen kondens. Kolla mitt inlägg 26 om märkning av press.
//Åke
Map att Julaskyddet bildar ett extratak som ventilerar när luften naturligt rör sig igenom och utanför husbilen, ser jag för min del ingen fara med att kondens av betydelse kan uppstå inne i husbilen (skåp och dörrar lämnas öppna förstås)!

Utan uppvärmning och med husbilens normala ventilation i bruk bör inne- och utetemperatur bli likartade och uppvärmning av kondensskäl borde då inte behövas.

Jag tänker varken värma upp bilen invändigt eller utnyttja fläkt för att vispa om luften inne i bilen trots att jag enkelt kan slå till/från elen inifrån huset (då för att underhållsladda varannan eller var 3:e vecka, kopplar inte ur batterier, lyse, mm).

Till stöd för mina tankar nyttjar jag även följande som jag uppfattar som erfarna "Julatäckesanvändare", om vi nu håller oss till just Julatäckningar;
¤ som enligt inlägg 8, 13, 41 och 64 säger sig uppleva fukt-/kondensfrihet
¤ inlägg 58 som anser att värme lockar möss, vilket jag själv upplevt i olika andra sammanhang

Eftersom bilen står på asfalt och lite vindskyddat av ett 2m högt staket så ser jag mitt tänkta vinterförvar som ofarligt eftersom jag kommer att titta till den någon gång i veckan i början för att övertyga mig själv att allt fungerar!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Relax
Värme eller inte värme, var och en blir lycklig på sin tro. Finns en del trådar om detta. Möss i husbil p.gr.av värme? Finns många trådar om problem med möss utan värme i husbilen dock ingen med värme, vad jag sett. Din referent 58 har själv beskrivit att han haft problem med möss i motorutrymmet trots frånvaro av värme. Lycka till med täckningen!
//Åke
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

På tal om avrinning. Jag placerade en resväska under Julatäcket för att förhindra pölar.
En blårödflammig resväska som varit på många resor utomlands. Färgen gjorde att den var lätt att se när den kom på bagagebandet.
När nästa resa skulle till, saknades en resväska. Efter mycket funderande kom vi på att vi nog glömt den på husbilstaket när vi tog av julatäcket.
Vi har inte fått tillbaka den trots att den var tydligt märkt med namn adress och telefon-nummer. Undrar hur länge den låg kvar på taket som har räcken.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Jag har läst med intesse alla insändarna om täckning av husbil på vintern, jag tappar ut vattnet ur berdaren och tömmer vattentanken, sen får bilen stå ute hela vintern på tomten den står likadant som när jag kommer tillbaka efter en tur på sommaren det är femte året nu, jag har lite värme på och jag kann gå in å bo i den ibland, senast i dag var jag på besök satt och drömde om kommande sommar och tog tupplur,

presis som på sommaren inge skillnad alls utom att vid förra julen så hade vi besök som vi inte sett på många år, då ville besökarna bo i bilen det var bara att fylla tanken och låta dom disponera bilen som dom ville det hade varit bsvärliggare om den hade varit täckt, varför krångla till saker, jag har haft Husvagn i 40 år innan de tio första åren ställde jag inn den, men sen fick den stå ute 0och tog ingen skada av det, bilen är väl bygd för att vistas ute även på vintern jag har alldrig stött på någon tillverkare som varnar för att ha dom utomhus,

fins där verkligen bilar som inte tå utomhus vistelse p vintern hur tänker man när man köper en sådan produkt för en miljon och sen inte kunna använda den.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

fins där verkligen bilar som inte tå utomhus vistelse p vintern hur tänker man när man köper en sådan produkt för en miljon och sen inte kunna använda den.

Vår HB är också byggd för att kunna stå ute, men jag tror den mår bättre om
den har ombonat.
Bilen står i garage / carport fast den tål att stå ute....
Cykeln ställer jag in under vintern fast den är gjord för att vara ute....
Vespan ställer jag in fast den är gjord för att vara ute....
Snöslungan ställer jag in fast den är gjord för att vara ute....
Helt enkelt för att jag är rädd om grejerna och jag tror att dom mår
bättre på det viset !
Det tar några minuter att plocka fram dom.
// Janne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Med tanke på att så många får fuktskador i sina husbilar är det inte alls säkert att de är gjorda för att stå ute år efter år, i ur och skur, i värme och bitande kyla.
Förr eller senare kryper fukten in om man inte skyddar den med överdrag eller genom att ställa den i garage.

Det är också trevligt att bilen är lika ren på vårkanten som när man ställde in den eller täckte över den.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Även om man använder bilen under vintern så blir det bekymmer om man inte bygger en carport. Det snöar nämligen på vintern och det är direkt hälsovådligt att skotta snö 3½ meter över marknivån.

aake
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Aake du får nog flytta ner till Knarreviks och mina trakter för att "slippa" kravet på carport, det hälsovådliga med snöskottning, "krav" på 4-hjulsdrift, etc! 3,5m snö(!) det är vad vi har upp till hustaket sommartid och så mycket snö har vi aldrig sett ens i fantasin här på "Bästkusten".

För 10 år sedan köpte vi en snöslunga som använts 3 ggr, oftast räcker det att blåsa bort snön med "lövblåsen, vi bor 700/800m från havet så vi ser inte mycket av den vita varan. Kyla, snöskottning, sen vår, tidig höst i mellansverige (Norrköping, Eskilstuna, Hallsberg, Nynäshamn) gjorde att vi ville söderut och närmre Europa och då blev det Kungsbackatrakten. I Europa åker vi ofta och gärna neråt för att förlänga vår- och höstsäsong så att det är varmt och behagligt ute när vi använder vår husbil, dvs mars-okt!

Möjligen har kvar samma känsla som gjorde att vi inte seglade vintertid när vi bodde i Nynäshamn, var sak kanske naturligt har sin tid. Vi vill i alla fall ha det behagligt även i "uterummet" när vi utnyttjar våra prylar oavsett om det gäller husbil eller segelbåt.

Inser att vi alla är olika och tur är väl det, annars skulle kanske alla vilja bo här nere på "Bästkusten"/ He,he!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Nej Relax, 3½ m snötäcke hade vi inte här uppe ens under "Storsnöåret" på 20-talet, däremot är bilen så hög och det gör det farligt att skotta snö från taket.

På en tidigare bil limmade jag halkskyddsplåtar av aluminium, men det kändes ändå riskabelt att skotta på ett ibland isigt underlag. Ett alternativ är att köra bilen med tillräcklig fart så att lössnö blåser av innan det bildas ett snötäcke, men då kan man inte ställa av mellan turerna.

Denna enkla carport byggde jag för ett par år sedan och sedan dess har jag inte behövt skotta:
IMG_4568 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

.................
fins där verkligen bilar som inte tå utomhus vistelse p vintern hur tänker man när man köper en sådan produkt för en miljon och sen inte kunna använda den.

Bilarna är säkert byggda för att tåla utomhusklimat. Nya bilar bör inte vara stora problem. Sedan är det nog så att även husbilar åldras. Fogar åldras också. På delintegrerade bilar finns en fog uppe på taket mellan bodel och bildel. Om den torkar och börjar läcka kan det bli stora skador om bilen står under bar himmel en hel vinter innan man upptäcker problemet.

Vi hade en sådan fog som behövde bytas efter 6 år. Vi såg problemet i tid, vill inte tänka på vad som kunde hänt om bilen stått ute hela den vintern.

Vi tar inga sådana risker utan har alltid ställt in bilen under wirehustaket vintertid.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Tycker Aakes lösning verkar perfekt. Tyvärr är nog mitt uthus i minsta laget..
Det underlättar om man har nånting att börja med.

/marunga
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Tycker Aakes lösning verkar perfekt. Tyvärr är nog mitt uthus i minsta laget..
Det underlättar om man har nånting att börja med.

/marunga

Här kan du se hur jag byggde: http://www.husbilsklubben.se/forums/t54421/ Och även (i inlägg 8) hur jag tvingades bygga om när jag köpte större bil. Det är ännu bättre att tänka efter före.

aake
 

anding2

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
12346
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Helt klart är ett riktigt tak över husbilen det bästa men som jag skrev för ett tag sedan att det va väldigt fuktigt i min husbil så jag satte in en fuktmätare för att kolla upp om jag hade någon fukt i bilen så hamnade den på 64% när det va jämna grader ute och när det va väder omslag ute så kom fuktigheten tillbaka.Nu har pratat med några som har husvagn och husbil som också vet detta om väderomslag så stundtals så är det väldigt fuktigt i husbilen med eller utan Jula täcke så vill man inte ha detta så kanske värme är ett alternativ.Jag kommer i alla fall bygga tak eftersom jag tycker att det ska vara lätt att sticka iväg utan att behöva plocka av täcket.
 

Tjille

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20071
Medlemskap
2024
Sv: Täcka husbil/husvagn på vintern?

Har en halvinegrerad Dethleffs som är 680cm. Måste jag välja det stora Jula-skyddet eller kan man kränga på det mindre? Någon som vet?
 
Toppen