• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snöskydd, carport

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
En riktig vinterbil måste stå ständigt startberedd.
Nu har jag fått till en enkel carport. Behövde köpa markplintar, grus, takplåt och 25 kvm panelbräder, övrigt virke hade jag redan liggande.

Så här såg det ut för några veckor sedan. Marken utjämnad, plintar nedgrävda, markduk och grus (0-30) utlagt:

IMG_3523 (Large).jpg

IMG_3524 (Large).jpg

Och så här i förra veckan. Ordentligt förstärkt på insidan höskullen ner mot timmerväggen. Lyktstolpen nedtagen:

IMG_3533 (Large).jpg

Och idag har det blivit på detta vis:

IMG_3537 (Large).jpg
IMG_3539 (Large).jpg
IMG_3541 (Large).jpg

Bilen är 3,25 m hög med takbox. Denna carport blev 7 m lång, 3,5 m bred och 3,5 - 4 m hög. Lite rödfärg på till sommaren så kommer den inte att misspryda detta mer än 100 år gamla fähus:

IMG_3542 (Large).jpg

aake
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Snöskydd, carport

Det blev en snygg Carport för husbilen,fattas bara vägg framför o portar så står den i tryggt förvar undan regn,sol o snö o annat nedfallande lort från skyn !!!!
Så skulle jag oxå velat ha hemma men det finns inget sånt utrymme att bygga på
synd nog,men nu står den på vinterförvaring tryggt o säkert !!! :mcride::spinny:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Snöskydd, carport

Rolles

Ett medvetet val att inte bygga igen gavlarna.
Eftersom denna bil vill ut och röra på sig även i norrländsk vinterkyla så vill jag inte stänga in den mer än nödvändigt. Helt nöjd om jag slipper skotta taket före fisketurerna på vintern.
Bilen tar sig fram i jämtländska vildmarksförhållanden med 4WD, tillsatslåda (=lågväxel) och diffspärrar och för överlevnaden är jag rustad med 6 kW centralvärme, isolerad mellanvägg och dörr till förarhuset och Eber för uppvärmning av motor och förarhus. Som ytterligare säkerhet i reserv ser du en Honda 20i under skydd på cykelhållaren.

aake
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Snöskydd, carport

En wire och lite ölgetter och en presenning så får du ett draperi som man avlägsnar snabbt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Snöskydd, carport

Tänker prova som det är t.v.

Ingen stor operation att bygga dörrar nästa sommar om det skulle behövas. Men hitintills genom åren har jag ofta låtit mina husbilar stå ute under vintrarna och det enda egentliga problemet har varit snöskottningen på taket och detta vill jag komma ifrån.

Med denna luftiga konstruktion så räknar jag också med att snabbt kunna få bilen uppvärmd inför vinterutflykterna genom att köra dieselcentralvärmen och den standardmonterade Ebersprächern, något som inte skulle gå göra i ett stängt garage. Jag räknar med att vara startberedd på mindre än en timme även vid sträng kyla (20 - 30 minusgrader). Högsta fiskeberedskap råder så snart isarna lagt sig!

aake
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Snöskydd, carport

Ok,kan va bra att va startberedd snabbt då,själva så kör vi bara från April - Okt
sen åker HB:n in i Vinterförvaringen !!!!
Ha en trevlig vinter då om det blir nån med fiske o resor :mcride::spinny:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Snöskydd, carport

Så här kan det gå om man inte tänker efter före...

Min nya bil blev en meter längre (=6,9 m) och bra mycket högre än den gamla (3,45 m + parabolantenn, alltså totala höjden runt 3,6 m).

Men det gick bra utan radikala ombyggnader av min carport. En plint till och en plåtskiva så nu är taket 8 m långt. Hyra av en minigrävare ett dygn 1.500:- och utgrävning av botten och infarten ca 35 cm och fyllnad med lite 0-18 ovanpå markduk. Betydligt enklare än att höja taket. Lite kompletterande målning återstår till sommaren.

IMG_4566 (Large).jpg

aake
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Snöskydd, carport

Snyggt!
Önskar jag hade en vettig gavel att bygga mot, men jag måste ha fristående om det ska bli nåt...
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Snöskydd, carport

Lyckliga ni som kan bygga ett sådant skydd, hos oss hade det blåst till kaffeved ganska omgående.
Kanske någon har ett bra förslag till tak/carport som tål 35-40m/sek 8rekordvinden är 43m/sek, Gudrun bara 34)?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Snöskydd, carport

Wirehus är stabila och tål det mesta. Prata med Jarek på Wirehus så kan han dimensionera så det håller.
Under den värsta stormen i vintras blåste det 42 på Hanö inte så långt härifrån. Då gav sig ett par karbinhakar som var rostskadade och medförde att en stötta böjde sig. I övrigt klarade det sig.
Har nu kompletterat med vajerkryss även på framsidan eftersom vi inte ska köra bilen i vinter och bytt ut alla karbinhakarna till skruvade vajerfästen. Det torde hålla för det mesta vi kan tänkas råka ut för här.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Snöskydd, carport

Tror du det Sören?

Snöskyddet tål nog mer än du tror. Förankrat i fem betongplintar, den bärande träkonstruktionen av 6x2'',och takplåtarna skruvade. Dimensionerat för 3m snötryck.
Vi hade en rejäl storm julen 2011 (vad den nu fick för dopnamn) och den stormen drabbade våra trakter extra svårt. Flera träd omkullblåsta nära huset och vi blev utan el och telefon ngt dygn.

Att jag har båda gavlarna öppna minskar sannolikt påfrestningarna.

aake

Redigerat: Stolparna som är fästa i betongplintarna är byggda av dubbla 6x2'' och på insidan av höskullen är förstärkningar gjorde ner mot timmerstommen. Jag tror inte att detta blåser sönder innan fähuset blåser bort och det, liksom snöskyddet, klarade ju utan problem förra julens storm; den svåraste här uppe i mannaminne.
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Snöskydd, carport

Ingen kritik av ditt bygge Aake!
Jag såg effekterna av stormen (tror det var -99 eller -00, på vår vindmätare 43m/s som mest), det var skrämmande, bl a föll flera hundra träd i vår omgivning. Vi bor ca 50 m från öppet hav så det finns ingenting som tar emot, därför skulle jag inte våga bygga något i trä, kanske ett wirehus skulle kunna stå emot?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Snöskydd, carport

En kommentar om trebygg og storm, se på hangarene på flyplassene på Finnmarks-kysten!
En vinterorkan som blåser tunge lastebiler av veien og hangarene står for trykket - om ikke dørene står åpne, da blåser bakveggen ut! De fleste av disse er i limtre rammeverk og plåt utvendig. Finnes noen med stål rammeverk, men de kan bli skjeve :rolleyes:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Snöskydd, carport

Knut

Ja, antingen stängda dörrar eller, som i min carport, inga dörrar alls. Båda gavlarna helt öppna. Detta även för att jag vill kunna köra dieselmotorvärmaren före resa och det låter sig icke göras i stängt utrymme.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Snöskydd, carport

Ingen kritik av ditt bygge Aake!
Jag såg effekterna av stormen (tror det var -99 eller -00, på vår vindmätare 43m/s som mest), det var skrämmande, bl a föll flera hundra träd i vår omgivning. Vi bor ca 50 m från öppet hav så det finns ingenting som tar emot, därför skulle jag inte våga bygga något i trä, kanske ett wirehus skulle kunna stå emot?

Vi har haft ett virehus i snart 7 år och det är förankrat med expanderbult i storsten. Fast för det värsta stormarna betvivlar jag att det står "pall", även om förankringen är bra så är det egentligen bara en lastbilspresening mot fyrkantsrör och i en riktig storm så funkar det nog inte:oops:.

Våran står skyddat i relativt lä så inga problem för oss på den punkten. Snö verkar virehuset också klara bra! Blir det för mycket och det inte glider av utav egen kraft så är det lätt att trycka underifrån med något ickevasst så tjoffar snön lätt ner!!!!
 
Toppen