• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Swish - bankernas betalningsalternativ

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

LasseJ,
Jag började i bank 1970 och har jobbat på kontor både i storstad och landsbygd och håller med. Folk i gemen har väldigt lite kunskap om hur bankverksamheten fungerar. Utvecklingen har gjort att det mesta har blivit bättre både för anställda och kunder.


....och ägarna. :D
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Ägarna är vi i form av aktieägare och fondägare. Dessutom är AP-fonderna storägare (våra pensionspengar).
Den senaste avräkningen på pensionssparandet blev en vinst på 800:- administrationsavgiften blev 1500:-. Så inte var det jag som gjorde någon vinst.
Vem som stal pengarna kan man ifrågasätta.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Nu är vi ganska långt från Swish och kortsäkerhet.
Vi som är pensionärer och inte särskilt kunniga i datasäkerhet, kommer förmodligen att bli rånade på detta sättet. Vad är det för fel på kontanter och är inte dessa grunlagsskyddade?
Begår affärer ett lagbrott om de vägrar ta emot kontanter?
Jag tycker detta är ganska intressanta frågor.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Ganska intressant när folk pratar och tycker om banker utan förmodligen veta hur det fungerar eller har fungerat för många många år sedan. Var och en får tycka vad man vill men att kasta ut sig att bankerna är kriminella är inte seriöst.

När jag började i bank 1969 var i stort sett allting manuellt, uttagsautomater fanns i stort sett inte, kort var sällsynta osv. Skulle man ha samma arbetssätt idag som 1969 skulle bankerna behöva anställa hur mycket folk som helst att bankerna förmodligen löst Sveriges arbetslöshet. Det mesta var gratis för kunden i bankerna men banken hade en kostnad som kunden inte såg. I takt med utveckling på datorns område ökade kostnaderna och någon måste betala utveckling. Idag är inget gratis utan vi får betala för utvecklingen som kostar väldigt många miljoner. Frågan är om vi vill gå tillbaka till för i tiden.

Självklart fångar banker och andra företag in kunden med att det är gratis och när många är kunder kommer avgifterna. Inget konstigt med det.

Att klanka på banker är ett fenomen som folk alltid gjort och kommer att göra, det finns alltid missnöjda människor.

Någon fråga hur det var att jobba i bank på 60-70 talet. Det var många anställda, många kontor och i stort sätt allt gjordes manuellt. Uttag o insättningar bokfördes manuellt på en bankbok och på kundens konto, ränta räknades ut manuellt, även lån behandlades på samma sätt. Inte konstigt vi var många anställda.

Klart att mycket har blivit bättre inom banksystemet med internetbetalningar och bankomater m.m. det är alldeles utmärkt med den utvecklingen men det som jag vänder mig emot är att bankerna skapar virtuella pengar som dom lånar ut.
Det har både Riksbankschefen och Borg kritiserat hårt.
Och när bankerna missköter sig så dom är konkursmässiga så får
skattebetalarna gå in och rädda dom.
Jag slutar här för denna diskussion hör nog till en annan tråd och jag är egentligen alls så missnöjd när allt kommer omkring.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Nu är vi ganska långt från Swish och kortsäkerhet.
Vi som är pensionärer och inte särskilt kunniga i datasäkerhet, kommer förmodligen att bli rånade på detta sättet. Vad är det för fel på kontanter och är inte dessa grunlagsskyddade?

Snarare tvärtom!
Bankerna vill komma ifrån kontant- och korthantering pga säkerhetsbrister och inför Swish för att öka säkerheten. Jag tror inte att vanliga fickpengar kommer att försvinna, snarare den stora hanteringen med svarta pengar i kriminell verksamhet.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

En sak är säkert till 100% Kriminaliteten kommer inte att försvinna, den hittar bara nya vägar, som vi som inte är så bra på data får betala.
Swish eller kort, så går man runt med hela kontobehållningen. Jag skulle vilja se den som inte överför hela kontoinnehavet om man blir hotad till livet. Har man ett par tusen i plånboken tar de dessa men resten kommer de inte åt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Ett sätt vare sig man har kort eller Swish är att hålla nere saldot på kontot eller att ha ett speciellt bankkonto kopplat med ett så lågt saldo som möjligt.

Varje Swishuttag är maximerat till 5000 kr och kan ställas på lägre belopp. För att göra en transaktion med Swish behöver man också ange koden till sitt bank-id. Med ett lägre saldo på kontot blir det mindre pengar till förövaren även om han lyckas få tag på koden till bankomat eller bank-id.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Å jag som tyckte att swishen skulle passa pokergänget som inte ville hantera cash...;)
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Jag ville skaffa Swish, men det visade sig bara fungera för svenska bank kunder. Vi på Lilla Åland får tyvärr inte vara med. Kontaktade vår bank Ålandsbanken. och de svarade att de förhandlar om att deras svenska kontor skall få gå med. Men för oss på Åland fanns inga sådan planer. :-(

Det verkar vara en ypperlig grej, speciellt på marknader och mindre privatköp mm där dom inte har kortbetalning.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Det gick att betala ställplatsavgiften med Swish på ställplats "sågen" i Västervik.
Hoppas fler, framförallt obemannade, ställplatser följer efter.:msn_cellphone:
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Jag ville skaffa Swish, men det visade sig bara fungera för svenska bank kunder. Vi på Lilla Åland får tyvärr inte vara med. Kontaktade vår bank Ålandsbanken. och de svarade att de förhandlar om att deras svenska kontor skall få gå med. Men för oss på Åland fanns inga sådan planer. :-(

Det verkar vara en ypperlig grej, speciellt på marknader och mindre privatköp mm där dom inte har kortbetalning.

PayPal har en liknande tjänst, jag har använt den några gånger för att skicka pengar ttill utländska privata mobiler.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Jag, som handlar en del på Tradera, föredrar definitivt Swish framför överföring till bankkonto.
Detta för att jag inte kan ta reda på vem som innehar ett visst konto, det sätter banksekretessen stopp för (vilket jag fått erfarenhet av den hårda vägen...).

Med Swish vet jag att jag skickar pengarna till den person som står för Tradera-kontot, vilket gör affären säkrare. Enklare än till och med Paypal.

//Stefan
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Swish kommer framgent att bli belagd med en användareavgift.

Grattis nu för att skapa intressere/underlag.

Men helt klart en av de appar som jag själv kommer betala för!

Kanon smidig, instant payment.
Jag köpte biljetter till flera personer igår, jag traglade med
alla uppgifter, visa kod etc över nätet. De andra Swishade sedan över resp. biljettkostnad på 5röda, smidigt & bekvämt!

Grymt bra app!

MVH
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Ni glömmer alla som inte kan handla själva, handikappade, gamla sjuka som bor hemma. Vårdpersonalen får springa runt och handla för dessa människor med deras kort och koder, med hela kontoinnehavet vidöppet Jag förstår inte att dessa personer vill utsätta sig för dessa risker.
Har själv sett när de handlar, "här har vi Ingers kort, här är Annas, nu ska vi se vad hon har för kod".
Jag tycker det är rent åt h..e. Kort och kod samlat på ett och samma ställe. Stor risk att hemvårdspersonalen blir anklagade för stöld av dementa patienter, har hört även detta.
Har man med en 500ing att handla för är risken betydligt mindre
Swich är ju ännu sämre för dessa människor, då blir de ju utan telefon under dessa ärende.
Vi blir alla äldre, en sak är säker, ingen blir yngre.
Bind händerna på ryggen, eller bindel för ögonen och försök handla, får ni se hur lätt det går, med kort o swich. Det är ändå ett ganska litet handikapp.
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Det finns redan dom som har blivit rånade via Swish dvs blivit
tvingade att föra över pengar till rånarens konto......
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Swish funkar kanon.

Sålde vår ena bil häromkvällen och betalningen på 65.000:- var avklarad på 1minut. Inget springa på banken under öppettider eller hålla på med postväxlar som först skall köpas och sen lösas in.

Helt klart värt att betala för tjänsten.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Det finns redan dom som har blivit rånade via Swish dvs blivit
tvingade att föra över pengar till rånarens konto......

Tur att rånarna inte är så klipska, när de lämnar ut bevisen till brottsoffret. Om bankerna ansett att systemet inte håller tillräcklig hög säkerhet hade de inte accepterat det. Vi var i Västervik förra veckan och kunde betala SP via Swish i stället för att lägga pengar i brevlådan. Vilket är säkrast? Ett enkelt betalningssätt för de mindre ställplatserna och som inte kostar särskilt mycket.
 
Toppen