• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Swish - bankernas betalningsalternativ

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Har lite svårt för att tro att teleoperatören "bjuder" på både uppkoppling och transaktionen.

Teleoperatören bjuder på transaktionen men tar naturligtvis betalt för uppkopplingen i form av abonnemangsavgift. Alla utom Wifog som tar betalt av annonsörerna.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

.............. alla får en vacker tatuering i form av en streckkod. Räcker att man passerar en scanner i en butik så är saken klar. .............

Varför inte ett steg längre, som man gör med hundar idag? :rolleyes:

Ett chip insatt under armhålan vid födseln, sedan behövs inga ID-handlingar eller pass, entrébiljetten dras direkt på kontot vid bio- eller teaterbesök etc. :mad: eller kanske :)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Jag tar mig för pannan??
Det har väl inte hänt tidigare i historien att ungdomar rånat varann på mobiltelefonen? Nu har de dessutom tillgång till rånoffrets bankkonto.
Om tjuvar inte kommer åt pengar på bankerna, då slutar de inte tjuva och bli hederliga, de hittar bara nya vägar och här är ju en hel motorväg. Jag kommer aldrig att ha hela kontot i mobiltelefonen och skicka uppgifterna i etern där en smart datakille tankar ner uppgifterna och sedan länsar kontot.
Jag har kontanter i plånboken, tjuvar kan komma åt dessa men aldrig hela kontot.
Kanske gammalmodig men jag har pengarna kvar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Nej en obehörig kan inte komma åt pengar genom att stjäla en telefon. Det fordras mobilt bank-id för att fullfölja en transaktion.

Det är däremot lätt att stjäla plånböcker med kontanter och kort med cvv-koden synlig som möjliggör köp på Internet. Så i det avseendet får rånare och bedragare det betydligt svårare att försörja sig.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Jag har aldrig mer än ett par tusingar på mig, cvv koden är bortskrapad och den kommer jag inte ihåg själv, för jag använder den inte. Pinkoden till bankomatkortet kan jag, men dit för jag bara över de pengar jag behöver för tillfället.
Jag har vid ett flertal tillfällen stått i affärer när datan har lagt ner och kassörskorna sagt att de med kontanter kan betala. Vidare har jag sett fullastade kundvagnar som lämnats på grund av att folk inte haft tid att vänta.
Detta sker ofta vid löningsdags.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Det fungerar utmärkt och det är mycket bra eftersom man många gånger fått höra att att jag glömde plånboken eller jag har inga kontanter .

Samma sak för ungdomar (och vuxna) för det är ju inte säkert att den som har kontanter hela tiden vill agera bank och sedan få tjata för att få tillbaka pengar som den som lånat glömt av det ... Jo det händer.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Oj vilken pessimism!
Jo du Anders, det lät pessimistiskt, det håller jag med om när man ser det från "en" synvinkel. Själv var jag ute efter lite smaltalk spetsad med humor & några futuristiska tankar i balans med hur det var förr (eftersom "förr" alltid var bättre...). Det är egentligen väldigt bekvämt för alla parter med en snabb överföring så att 1:-/transaktion inte är hela världen. Inte ens 5:-/transaktion är mycket om man står på busshållplatsen och behöver snabbt göra rätt för sig (allt ska gå fort idag).

Min tanke går främst till alla banktjänstemän som antingen får sluta eller byta yrke och kanske satsa på IT karriär. Min tanke går även till riktiga gamlingar som vänder på varje slant och knappt kan stava till iPhone /Android och App:ar. När man väl infört "Swish" liknande betalning i butiker, vilket i princip är oundvikligt (bankkort har snart spelat ut sin roll), då är vi tvungna att ha en terminal i fickan, kunskap att hantera den, betala för den + betala för att använda den (genom transaktioner).

Papperspengar medför otroligt stora kostnader för banker att tillverka och hantera + massor andra problem. Nu när bankerna vill satsa på Swish (med all rätta), varför tar dom då ut transaktionsavgift? Sabbar Swish aktiägarnas vinstutdelning, eller skall den öka utdelningen? Kostar kalaset så pass mycket så att andra vinster skulle krympa? Hur funkar helhetstänket med mynt & papperspengar egentligen? Jo du Anders, jag vill gärna ha klarhet om helheten, inte bara hastigheten...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Känns lite som att det kommer att bli hackernas "nya mål"

Eftersom majoriteten redan gör sina banktransaktioner, fond- och aktieaffärer med bankdosa och bank-id över nätet ser jag inte att enkla transaktioner med Swish skulle vara mer osäkert. Bankdosa och mobilt bank-id går på ett ut vad gäller säkerhet.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Jag var med på 50-talet då man fick betalt för sitt arbete varje fredag i form av en genomskinlig påse med pengar....på den tiden stod bankerna i kö för att få den arbetande befolkningen att sätta in sina lönepengar på deras bank... idag är det väl ingen bank som ger ngn ränta på ett lönekonto...nu kostar det t o m på vissa banker en avgift för att vara kund hos banken... är ngn förvånad att banker är väldigt lönsamma idag? Är det rimmligt att kunderna ska betala bankernas profit både när det gå dåligt och eller när det bara strömmar in vinster...?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Om man pratar integritet, så är det ett herrans väsen om någon kan genom en fast monterad kamera, se när man kliar sig där bak. Men att man kan med mobilen följe en person varje minut var han befinner sig, eller se att man kl, 13,33 köpte en öl och kl. 13,58 köpte en till och kan dra slutsatsen att personen är alkoholist.
Riktad reklam som vissa affärer tänker starta, är ett annat fenomen.
Du går och köper ett paket smör, vips kommer det ett erbjudande om att det finns en billig ost till smöret och av en händelse även bröd.
Detta tycker jag är en fruktansvärd utveckling.
Swich , kontokort och mobil är perfekta instrument för övervakning.
Om man använder kontanter och stänger av telefonen när den inte används, blir denna övervakning betydligt svårare.
Orwells 84 är en västanfläkt mot detta.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Mycket prat om att effektivisera tycker jag, om att spara tid, slippa gå till banken... ändå ser det ut som den riktiga sociala kontakten minskar för väldigt många, vart går den egentjänade tiden?

Hur långt vill vi gå?

Jag självskannar själv på ICA för att skara tid, men jag vet inte om jag kan säga att jag är stolt över det... Om inte... kanske hade jag bytt några ord med någon i kön:rolleyes:

Blir nog kön nästa gång haha:p:
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Swish fungerar med alla banker som är anslutna till tjänsten. Alla banker är det inte. Klart vi får betala för en tjänst, som någon skriver 1 kr är snart ett minne blott. Finns det folk som tror det är gratis ta ut pengar, skicka pengar, betala räkningar osv. Allt kostar men tidigare har kunderna sluppit denna kostnad, men i takt med att kostnaden och utvecklingen mot fler och smarta tjänster ökar, så får nog kunden vackert betala en viss peng.

Vem vill återgå till att stå i en lång kö på banken, framtiden är här bara acceptera detta. Framtiden går inte att stoppa den kommer även om vi vill stå stilla. Om kostnaden vi betalar sen är rimlig är en annan fråga.

Arbetat hela mitt liv inom bank och jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till hur det var på 60-70 talet.

Det var bättre på 60-talet för då var bankernas girighet inte så stor som nu
och så kunde dom inte låna ut pengar som dom inte hade. Nu skapar dom pengar i sina datorer, pengar som egentligen inte finns och lånar ut dom och tjänar storkovan på räntor och avgifter.
Bankernas agerande är direkt kriminellt och borde stoppas men med totalt
inkompetenta politiker så blir det ingenting gjort men dom är ju förstås
insyltade dom också.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Hej!
Du tryckte på en öm punkt där du skriver "Citat" (nu pratar jag "Jappes" språk...). " Slut citat"
det var väl ett gott erkännande!
Mvh.



Dagens banker vill inte vara som gårdagens. Nu får du själv göra jobbet och dessutom betala för det. Jag tror att bankerna köper dyra servrar, programvara & konsulter som kostar, själva kallar dom det för "bra service". En krona i transavgift idag blir fem kronor så fort du har blivit beroende av den här typen "överföringar". Många bäckar små och snart behövs ingen personal på bankerna och inga kontor heller. Allt blir automatiserad "för kundens bästa", titta bara inte på deras årsrapporter, det finns en viss risk för tarmvred...he, he... (nu pratar jag "Jappes" språk...).

Skämt åsido, om man ska tro alla sci-fi filmer då försvinner pengar också och alla får en vacker tatuering i form av en streckkod. Räcker att man passerar en scanner i en butik så är saken klar. Skulle det hända att man blir rånad, då blir man bokstavligen "flådd" (på tatueringen), ett bevis på att banken inte har ensamrätt!

PS. Ta inte ovanstående på fullt alvar, det var bara ett litet infall i stundens hetta : ) DS.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Som synes av nedanstående citat i dagens tidning är det inte mobiltelefoners/plattors handhavande vid bankaffärer som är alarmerande utan banktransaktioner i Windowsmiljö som är problemet. Många uppdaterar inte sina virusprogram eller har inte skydd mot virus och trojaner över huvud taget.

MALMÖ. Med hjälp av datavirus, så kallade trojaner, tog bedragare sig in i bankkundernas datorer, kapade konton, bank-id och lösenord och tömde kontona på pengar.

I dag får en av dem, en nu 30-årig man, sin dom från Malmö tingsrätt för sjutton fall av grova bedrägerier.

Kontoinnehavarna, såväl privatpersoner, företag som ideella organisationer, blev av med sammanlagt närmare 11,4 miljoner kronor. Men det var bankerna, med ett undantag Sparbanken Öresund, som drabbades värst eftersom de tvingades täcka upp alla uttag.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Det var bättre på 60-talet för då var bankernas girighet inte så stor som nu
och så kunde dom inte låna ut pengar som dom inte hade. Nu skapar dom pengar i sina datorer, pengar som egentligen inte finns och lånar ut dom och tjänar storkovan på räntor och avgifter.
Bankernas agerande är direkt kriminellt och borde stoppas men med totalt
inkompetenta politiker så blir det ingenting gjort men dom är ju förstås
insyltade dom också.

Ganska intressant när folk pratar och tycker om banker utan förmodligen veta hur det fungerar eller har fungerat för många många år sedan. Var och en får tycka vad man vill men att kasta ut sig att bankerna är kriminella är inte seriöst.

När jag började i bank 1969 var i stort sett allting manuellt, uttagsautomater fanns i stort sett inte, kort var sällsynta osv. Skulle man ha samma arbetssätt idag som 1969 skulle bankerna behöva anställa hur mycket folk som helst att bankerna förmodligen löst Sveriges arbetslöshet. Det mesta var gratis för kunden i bankerna men banken hade en kostnad som kunden inte såg. I takt med utveckling på datorns område ökade kostnaderna och någon måste betala utveckling. Idag är inget gratis utan vi får betala för utvecklingen som kostar väldigt många miljoner. Frågan är om vi vill gå tillbaka till för i tiden.

Självklart fångar banker och andra företag in kunden med att det är gratis och när många är kunder kommer avgifterna. Inget konstigt med det.

Att klanka på banker är ett fenomen som folk alltid gjort och kommer att göra, det finns alltid missnöjda människor.

Någon fråga hur det var att jobba i bank på 60-70 talet. Det var många anställda, många kontor och i stort sätt allt gjordes manuellt. Uttag o insättningar bokfördes manuellt på en bankbok och på kundens konto, ränta räknades ut manuellt, även lån behandlades på samma sätt. Inte konstigt vi var många anställda.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Swish - bankernas betalningsalternativ

Som synes av nedanstående citat i dagens tidning är det inte mobiltelefoners/plattors handhavande vid bankaffärer som är alarmerande utan banktransaktioner i Windowsmiljö som är problemet. Många uppdaterar inte sina virusprogram eller har inte skydd mot virus och trojaner över huvud taget.
Jag tror som du ...att mobil/platt hantering inte är problemet .
Utan att användare inte använder riktigt potenta virusskyddsprogram...
utan använder gratis varianter i olika former.
Alla riktiga program har självuppdatering...men 100% säkerhet finns nog inte i något system. Buset ligger före hela tiden.
 
Toppen