• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Störning på 12V. Felsökningshjälp.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Precis installerat en 12V TV i min nya bil, en Anderson 19''. Kopplat till en Oyster parabol med ett Canal Digital depositionskort i digitalmottagaren.

Anslutet till bilens 12V system blir det ett brummande missljud och dessutom horisontella band som vandrar över bilden, men när jag tar 12V via medfäljande nätadapter så blir mottagningen helt störningsfri. Man kunde förvänta sig det omvända förhållandet, alltså störningar vid drift över inverter och nätadapter, men nu förstår jag inte vad som kan tänkas störa.
Jag har provat med alla bilens övriga strömförbrukare avslagna, men det blir ingen skillnad.

Hur felsöka? Kanske nödvändigt att konsultera en kvalificerad bilelekriker?

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Kanske intressant med lite uppföljning?

Nu har jag provat med:

1. Separat 12V kabel direkt från bobatterierna
2. DC-DC från Conrad
3. Ny TV. Jag fick låna en ny Luxor LED-TV 12V på prov från Audio-Video i Östersund. Tack!
4. Annan 12V-kabel (av annat fabrikat).

Aningen mindre störning med 12V DC-DC, men fortfarande bedrövligt med både vandrande band i bilden och brummande ljud. Övriga försök helt utan effekt.

Men eftersom det fungerar helt störningsfritt med adapter från 230V till 12V så tänker jag nu be elektrikern montera ett 230V uttag nära TV-apparaten.

Varken bilelektrikern eller TV-experterna på Viking-Sat har kunnat hjälpa mig med dessa störningar.

aake
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Knut har nämnt det i nåt inlägg "jordloop" dvs det är olika spänning på apparatjord och antennjord. Även ränderna orsakas troligen av samma orsak.

På Kjell & Co finns det olika galvaniska avskiljare som kanske kan lösa problemet.
Art. 30-411 eller 30-496.

Har själv haft liknande problem vid drivning över inverter, det löste sig till slut genom ett par galvaniska avskiljare och att jag klippte skyddsjorden till TV-n.
(Nu har säkert Dethleffkvalitet synpunkter men det bjuder jag på)
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Hej Aake.
Jag hade samma problem med Andersson TV när jag monterade en självsökande parabolanläggning från Kathrein. När vi bytte kabeln mellan mottagaren och TV:n från scartkabel till HDMI så försvann problemet. Om jag förstått dig rätt är din parabolanläggning ny så där borde finnas HDMI uttag och det borde även finnas på TV:n.

Mvh / Roland
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Kanske intressant med lite uppföljning?

Nu har jag provat med:

1. Separat 12V kabel direkt från bobatterierna
2. DC-DC från Conrad
3. Ny TV. Jag fick låna en ny Luxor LED-TV 12V på prov från Audio-Video i Östersund. Tack!
4. Annan 12V-kabel (av annat fabrikat).

Aningen mindre störning med 12V DC-DC, men fortfarande bedrövligt med både vandrande band i bilden och brummande ljud. Övriga försök helt utan effekt.

Men eftersom det fungerar helt störningsfritt med adapter från 230V till 12V så tänker jag nu be elektrikern montera ett 230V uttag nära TV-apparaten.

Varken bilelektrikern eller TV-experterna på Viking-Sat har kunnat hjälpa mig med dessa störningar.

aake

Hej igen, vad menar du med "12V DC-DC"??
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

TeknikLasse

I inlägg 15 kan du ta del av Håkans motivering för denna pryl. Och som du kan se i mitt inlägg 42 ovan så hjälper det inte att ta ström direkt från batteriet.

Nu väntar jag på att elektrikern skall montera ett diskret 230V uttag intill TV-apparaten och därefter räknar jag med att problemet är löst (se inlägg 42 igen).

Tack för uppslag och hjälp!

aake
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Vad har du för kabel mellan mottagaren och TV:n? RGB, komponent, komposit, S-video eller RF? Har du en bra strömtång så mät på den kabeln. Där skall inte flyta någon ström. På bilden så mäter jag på en RF kabel mellan antennuttag och TV som har dålig bild.
 

Bilagor

  • Ström.JPG
    Ström.JPG
    454,3 KB · Visningar: 7

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Vad har du för kabel mellan mottagaren och TV:n? RGB, komponent, komposit, S-video eller RF? Har du en bra strömtång så mät på den kabeln. Där skall inte flyta någon ström. På bilden så mäter jag på en RF kabel mellan antennuttag och TV som har dålig bild.

Du pratar rena grekiskan med mig. Det är en kabel i tre delar med röd, gul och vit propp som sedan ansluts till honor i samma färger som sedan övergår till en stickpropp in i TV-apparaten.
Någon strömtång har jag inte, men varken bilelektrikern eller TV/radioexperten jag konsulterat ansåg uppenbarligen någon sådan mätning meningsfull.

Om orsaken till störningarna beror på elström i denna kabel borde det inte i så fall bli störningar även när jag strömförsörjer med 12V adapter från 230V-uttaget i bilen, vilket det alltså inte blir?

aake
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Röd, gul och vit kabel låter som kompositvideo + två ljudkanaler.
Vad man är ute efter vid mätningen med tångamperemetern är att om tv:n får in ström i 12v kabeln ska returstömmen också gå ut genom 12v'kabeln. en del av strömmen får ute gå ut genom videokabeln. Det är också tanken bakom en DC-DC-omvandlare som alltså inte får ha en förbindelse mellan ingående jord och utgångarna.
// Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

I min ungdom begikk jeg endel forsterkerbygg og miksebord for lyd, det stoore mareittet var om en kom i skade for å lage en jord-loop. En slik loop førte alltid til brumm i lyden. Inne i kabinettene brukte vi ett punkt som alle modulene ble jordet til, alle skjermkabler ble skjermen jordet i den ene ende - ikke i begge.

En stripe som beveger seg sakte opp eller ned på en videoskjerm kan godt ha en jordloop, og når du benytter en 240 ekstern strømforsyning så er ikke minus i 12 volt forsyningen lengre koblet til bilens jord og loopen er brudt. I teori så kan det fungere om 12 volt kaelen fra bilen bare kobler gjennom pluss og har brudd på minus - dette nivået hente en da gjennom skjermene på de 3 signalkablene.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Hej

Jag har också försökt att koppla in en Andersson tv på min Oyster mottagare. Jag får de fenomen som du beskriver. Har försökt med "allt" klippt12 volt kabeln och kopplat den direkt på batteriet, inget hjälper.

Tv fungerar perfekt när jag kör på 220 volt. Kör jag tv:n via den inbyggda CA modulen och kopplar ur Oyster mottagaren så fungerar den som den skall.

Jag har rådfrågat expertis men inte fått någon rätsida på problemet.

Min teori är att Andersson + Oyster mottagare+ 12 volts drivning inte fungerar. Jag har provat en Grundig och då var det inga problem.

Skulle dock var roligt om du kunde lösa problemet utan att köra den via 220 omvandlaren.

Beträffande den felaktiga 12v kabeln som Netonnet levererade under en kort tid så gällde det inte min tv, fick dock en ny kabel som jag provade. Ingen skillnad.

Kenneth
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Har haft Oyster parabolmottagare och Andersson 16" TV och det har fungerat utan ovannämnda störningar.
Det är så många goda råd skrivet om detta i tråden så antagligen blir det fel att komma med nya tips. Men vid all felsökning så måste man gå stegvis och noggrannt utesluta felkällor bit för bit.
Börja från början med enbart tv utan några som helst övriga anslutningar till den
Starta Oyster och kontrollera
Börja koppla in kabel för kabel mellan apparaterna
Koppla in bit för bit och se när felet uppkommer

Tänk på att antennförstärkaren också kan skapa störningar
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Jag jobbade med radar någre år och då fick jag lära mig (den hårda vägen) att en skärmad kabel fick aldrig vara jordad i båda ändar. Prova att ta bort jordningen vid anslutningen till parabolen.
//W
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Du visar inte med bild eller skiss hur det är kopplat så jag gissar lite. Tar du matningen till TV:n och satellitmottagarutrustningen på samma ställe? Om inte så skarva ihop alla de 12volts matande (TV, parabol, mottagare) kablar och anslut på samma matande punkt.

Det kan vara en bristfällig konstruktion i Andersson TV:n som visar sig just i denna installation. Kan belysa problematiken med sådant. Beställde hem en TV för några år sedan till en kund som jag provade på verkstaden först. Gjorde en autosökning (egen antenn) och kanalerna lagrades som dom skulle. Tog TV:n och körde till kund och gjorde en autosökning (kabel-TV) ingen kanal lagrades. Tog kontakt med importören som mycket väl kände till fenomenet och fick en skriven instruktion att göra. Löd av drossel L12 och lyft ur den och sätt den i samma hål fast på undersidan av kretskortet. Jodå sedan fungerade den TV överallt.

Decker. Du löste problemet men på ett vidrigt sätt. Den gul gröna tråden är ju den viktigaste, konstiga med den är att den aldrig används förrän den dagen man får ett fel i produkten.
Hur det är nu vet jag inte men förr fanns det PA-förstärkare med en strömbrytare på jordledningen, började det brumma så var det bara att slå ifrån jordningen. Undrar så hur tillverkarna tänkte då.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

En løkke på skjermjord kan i signalkabler fange opp ems signaler som blir forsterket i analoge forsterkerkretser. Dette var begrunnelsen for å jorde skjermen for signalkabler bare i ene enden. Skyddsjord - gulgrønn leder er normalt koblet i stjerne sammen med de strømførende lederne. Problemet oppstår når en legger en jordledningmellom to endepunkter, i enkelte tilfeller kan det oppstå en vekselstrøm i denne løkken på mange volt - selv om det blir problemer allerede ved mikrovolt når dette forsterkes opp.

Rett galvansk skille på signalkablene eller på inngangen i tv løser alle slike problemer, men det øker prisen på apparate.

En mer ekstrem variant opplevde en på overvåkningen av et kraftmagasin i Norge, skjermen på signalkabelen på nesten 2 km hadde sen spenning på noen tusen volt i forhold til jord. En kunne trekke noen få amper før spenningen kom unde tusen volt. Problemet ble løst, selv om det kostet endel ekstra.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Nå, hur gick det?

Galvanisk avskiljare skulle säkert ha fungerat, men dosan kostar 770:- + moms. Eftersom jag ändå var i behov av ytterligare ett 230V-uttag intill TV-apparaten så blev det ett sådant och nu strömförsörjer jag TV´n störningsfritt med 230V-adaptern.

Tack för alla förslag.

aake
 
Toppen