• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Störning på 12V. Felsökningshjälp.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Precis installerat en 12V TV i min nya bil, en Anderson 19''. Kopplat till en Oyster parabol med ett Canal Digital depositionskort i digitalmottagaren.

Anslutet till bilens 12V system blir det ett brummande missljud och dessutom horisontella band som vandrar över bilden, men när jag tar 12V via medfäljande nätadapter så blir mottagningen helt störningsfri. Man kunde förvänta sig det omvända förhållandet, alltså störningar vid drift över inverter och nätadapter, men nu förstår jag inte vad som kan tänkas störa.
Jag har provat med alla bilens övriga strömförbrukare avslagna, men det blir ingen skillnad.

Hur felsöka? Kanske nödvändigt att konsultera en kvalificerad bilelekriker?

aake
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Jag utgår från att även du kör med parabol/satellit-mottagare?

I min förra bil med vanlig antenn för det marksända digitala systemet hade jag inga problem med Anderson.

aake

Nej, det är inget parabolsystem som jag har. Mitt svar var mer inriktat på din fråga angående om det kunde vara fel i ditt 12 volt system. Kanske kan det behövs göras en inställning av antennsignalen i TV'ns inställningsmeny, det är ju på vissa apparater möjligt att skicka 5 volt i signalkabeln till antenn. Det är kanske här det behövs en justering om möjligt??
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Om du har parabol så ska inte TV skicka ut någon 5V utan det ska parabolmottagare göra till LNB. Men det kan vara bra att kolla så inte TV skickar ut 5V för det kan skapa problem.

Vad gäller den omvandlare som jag visade i inlägget ovan så har den 86% verkningsgrad så det är lika bra att använda inverter till 230V för de brukar ligga i samma härad vad gäller verkningsgrad.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Just så, men det vore bra att kunna använda TV´n med befintliga kopplingar, utan extra kablar och dosor.
Jag lägger ut en blänkare när och om problemet är löst.

aake
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Hej aake, det fanns en tråd om den medföljande 12 voltskabeln till Andersson
för en månad eller två sedan, ska försöka hitta den, läste inte alla inläggen
men problemet var det samma som du beskriver!

Dåligt minne :confused: handla om kabeln men problemet var ett annat!

Varning för 2-meters 12V-kabel för Andersson TV

Men det verkar som kabeln är underdimentionerad, åk tillbaka och se om du
kan få en kabel som fungerar, eller bygg en ny själv!
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

En underdimensjonert kabel gir spenningsfall, og om tv trenger minst 12v så blir det problem om en ikke står med ladning.

En annen sak er at en mellom sat-tuner og tv normalt ikke benytter antenneingangen men aux signal. Om denne inngangen for lyd har feil jording inne i tven så kan det lett oppstå jordloop mellom 12v Jord og lyd jord. Med en 230v ekstern strømforsyning oppnår en en flytende jord på strømforsyningen og ingen loop som lett lager brummende lyd.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Har haft två st Anderson TV i mina bilar.
Den senaste har jag både haft kopplad till en Oyster parabol och nu till en
Alden parabol utrustning utan problem. Jag har emellertid redan från början kapat bort ciggkontakten eftersom jag har två TV apparater i bilen och ville inte att dessa plus antennen skulle stå och dra ström när man inte använde dom.
Slår nu på bägge apparaterna och antennen med en separat strömbrytare och
stänger när jag inte längre skall se på någon tv. Har gjort denna koppling i mina senaste tre bilar och det fungerar perfekt.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Affezell

Ciggkontakten är bortklippt och ytteränden av sladden skarvad till den tidigare 12V kabel till TV som fanns i bilen vid köp.

aake
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Ferritkärna kan avhjälpa felet men jag tror ändå du skall eliminera alla felkällor genom att dra en provisorisk kabel direkt från batteriet som tidigare sagts här. Absolut enklast för att eliminera alla ev felkällor. Har du inget löst 12 volts batteri att ansluta mot?. EBL kan också ge störningar om du har 220 volt inkopplat .
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Tack för alla tips.

Jag får lov att prova mig fram, med eller utan hjälp av min duktige lokala mekaniker. Från Conrad.se har jag i morse hunnit beställa DC/DC adaptern, verkar bli enklast att montera. Att den vad jag förstår slår ifrån när ingångsspänningen sjunker under 12V ser jag inte som någon nackdel; då är det ändå dags att ägna sig åt något som inte drar elenergi. Att dra ny separat kabel till TV´n ser riktigt bökigt ut i min bil och får bli ett alternativ om inte ovannämnda adapter fungerar och om inte bilelektrikern har någon ferritkärna att prova med. Att prova med ett löst batteri blir aktuellt när det blir aktuellt att kapa befintlig kabel.
Störningarna uppträder utan 220V anslutet och utan någon annan förbrukare än TV´n påslagen.

Lösning kommer förhoppningsvis vad det lider att kunna kungöras här i denna tråd.

aake
 
F

F.d. 8157

Guest
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Från säker källa. DET är ngt. som inte är rätt med Andersson TV. Kontakta lev., det gjorde vi och ,vips med en ny TV så brummade det inte och tv uppförde sig som den skall
:wub::wub::wub:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Men apparaten fungerar störningsfritt vid drift med 12V från 230V adaptern och även vid försök på 12V i min gamla plåtis. Rätt bökigt att returnera till Netonnet, inte ens säker på att jag har något lämpligt att packa i nu två mån efter köpet.

aake
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Hej
Vilken ingångspänning har TV:n ?
Är det så att TV:n inte kan anslutas direkt med 12V utan behöver omformaren för att omvandla till en annan spänning än 12V. Kan det vara därför har anslutnigskablen 4 stift.
Mvh. Klas
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Nej, inte än. Bilen otrivsamt utkyld och vårt hus fyllt av döttrar, svärsöner, barnbarn och gästande husdjur så jag har fullt upp ändå. Men jag har svårt att tro att det inte skulle fungera störningsfritt med ett löst batteri när det gör så med 230V adaptern. Se mitt inlägg 32 ovan.

aake
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Störning på 12V. Felsökningshjälp.

Nu har inte jag någon parabolmottagare så jag
Spekulerar lite. Om det är så att mottagaren ansluts till TVn med en antennsladd och det är problem med olika jordpotentialer i apparaterna så kan en galvanisk avskiljare hjälpa. Finns på Kjell &co mfl. Ser ut som enantennsladd med en knöl på och kostar ca 100kr
 
Toppen