• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej Walter,
Intressant ta del av dina bilder. En fråga bara! Vad är det för bärande profiler, som du har använt och var kan man inhandla dessa?
Mvh Owe
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack för svaret Walter. Trodde att profilerna mellan den fasta relingen var något du hittat själv någonstans. Får väl jobba vidare med mitt koncept L eller U balk.
Mvh Owe
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Japp, då vart det äntligen tummen ur= Färdig monterat. :D

länk till del 1# av monteringen

Montering; part #2.
I e.m. "sjösattes" plan B. MPPT regulatorn inkl. på lödd säkringshållare monterades i garderoben ovan EBL 269 blocket.

Via garderoben borrade jag ett 10mm hål rakt rakt upp och igenom botten på den IP44 dosan som häromdagen limmades på taket. (med lim under hela botten)
Kablar drogs (2,5mm2) mellan de olika komponenterna och kopplades in.
Efter kablarna vart genomförda, tryckte jag Bostik Lim-O-Tät tills hela hålet vart fyllt.

Då kom "andra sorteringens" köp fram, de medsända fuktskyddade kontaktdonen var växlade. Det vart två hanar på de röda kablarna, två honor på de blå...
För att få hane mot hona fick jag göra något som tog mig emot, växla kulör på kablarna... Nöden har ingen lag...:eek:
(Bilden på/i dosan togs innan skiftet)

Panelen pop nitades med 12st 4,8mm rejäla nit. Kablarna buntbands under/i kanten av panelen, klart.

Nu till det elektriska, något "stolligt" har jag förmodligen gjort, MPPT regulatorn gav runt halv åtta på kvällen ~30volt + 2,5Ah in, 0Volt + 0,5Ah ut...
Eller vart det så här pga. att jag hade en full laddad batteribank då allt kopplades in? Jag tog nämligen bort 230kabeln precis innan det kopplades samman...
Men, men... Problem är till för att lösas, så imorgon, på ett igen! :D

Nu stå HB'n utan 230 kabel, vilket gör att larm m.m. då drar en snutt, så i morgon e.m lär jag se om det laddar.
Om inte, då kära HBK vänner, lär jag behöva "Lite" support! ;) (Alt. att jag läser på ytterligare i manualen för MPPT regulatorn :rolleyes:)

Passus: Robban, du slog mig med Hästlängder i att få detta klart, Grattis! :)
Mvh. Magnus

Bilder på dagens montage:
 

Bilagor

  • Dosa1.jpg
    Dosa1.jpg
    44,1 KB · Visningar: 2.250
  • Dosa2.jpg
    Dosa2.jpg
    37,7 KB · Visningar: 2.256
  • kabel.jpg
    kabel.jpg
    67 KB · Visningar: 2.260
  • MPPT.jpg
    MPPT.jpg
    80,1 KB · Visningar: 2.259
  • panel1.jpg
    panel1.jpg
    59,4 KB · Visningar: 2.253
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Roland!
U är bokstavsbeteckningen för elektrisk spänning och I är bokstavsbeteckningen för elektrisk ström.
Us och Is är solpanelens spänning i Volt resp. strömmen i Ampère mätt vid Mppt-regulatorns ingång för solcellen. Utgångsspänningen resp. strömmen från solpanelen är i regel något högre och minskar något på grund av långa kablar, dåliga/klena anslutningar eller temperaturen, det är det som kalls spänningsfall.
U1 och I1 är spänning och ström som lämnar regulator och som skall matas in i ElektroBlocket för att där på ett skonsamt sätt ladda batterierna.
Ja man kan växla till fem olika vyer: Datum&Tid, Us&Is, U1&I1, U2&I2 (belastningsutgång som finns på regulatorn) och något mer som jag inte kommer ihåg för tillfället.
Den går även att ladda med ett minneskort som registrerar kontinuerligt förloppet för alla värden. Minneskortet laddar man sedan ner till datorn och med något program får man en fullständig rapport över in- och urladdningen till regulatorn under ett visst tidsförlopp.
Återkommer med uppgifter om det så snart jag har gjort detta.
Hälsningar
Julian
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tjenna på er...

Jo de är bra om du har tomma batterier när du vill ha effekt på laddningen... :wink:
Själv for jag iväg i torsdags å fricampade vid en sjö till i söndags....
Å nån laddning behöver jag inte göra när jag kom hem..
De här kommer att räcka kanon.. :)
Laddar även bilbatteriet..

Lycka till imorgon Magnus.... ;)

// Robban

Ps Snygg dosa på taket... :) Lite silicon runt bara...
Såg på regulatorn, tunna svart å röda har jag kopplat in....
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Magnus!
Kul och grattis att du äntligen har kommit så långt. Lysande! Det är faktiskst du och Robban som har inspirerat mig till mitt projekt. Hoppas det funkar imorgon. Vi har inte samma regulatorn, så jag kan inte råda dig. Tydligen har vi inte samma panel heller för din spänning är betydligt högre än min. :rolleyes: Å andra sidan får jag ut mer än mina 165 Watt, så jag är knappast missnöjd.
Jag håller nu på och testar de olika ingångar på EBL men där har de flesta av oss också olika.
Har laddat ur både start- och bodelsbatterierna till ca. 12 Volt. Hoppas på sol imorgon för att få testresultat. Återkommer med fakta någon annan dag.:cool:
Julian

PS :) Jag är lite besviken på att du har lobotomerat din husbil :D DS
 
F

F.d. 53837

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ja ni när jag hade en fundering i nyår om solceller å regulator så hade jag ingen aning va mycke ideer surr de skulle bli runt ämnet....:wink:
Mycke lärdom å tankar från er alla...
har varit riktigt kul å följa er alla som hållt tråden vid liv....:)

Å de funkar kanon va de gäller min laddning.... Mer än vad jag tänkt...

Vad ska vi diskutera nu när alla har fått de å funka???
Tävla om vem som får flest amper.... :twitcy:

Mvh // Robban
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Magnus!
Kul och grattis att du äntligen har kommit så långt. Lysande! Det är faktiskst du och Robban som har inspirerat mig till mitt projekt. Hoppas det funkar imorgon. Vi har inte samma regulatorn, så jag kan inte råda dig. Tydligen har vi inte samma panel heller för din spänning är betydligt högre än min. :rolleyes: Å andra sidan får jag ut mer än mina 165 Watt, så jag är knappast missnöjd.
Jag håller nu på och testar de olika ingångar på EBL men där har de flesta av oss också olika.
Har laddat ur både start- och bodelsbatterierna till ca. 12 Volt. Hoppas på sol imorgon för att få testresultat. Återkommer med fakta någon annan dag.:cool:
Julian

PS :) Jag är lite besviken på att du har lobotomerat din husbil :D DS


Ja vi får väl tacka Robban som drog igång tråden, Tack!

Jag får väl kika till det imorgon, ev. har jag "Lobotimerat" mig själv med kabeldragningen... :twitcy:
Förresten så vart ju "Berta" redan lobotomerad ovan höger öga för antennen,
så det fick bli jämt fördelat, nu vänster för solpanelskabeln! ;)
Tätare går det inte att bli..!

De lärde tvista om start batteriet oxå blir laddat via solp. ingången på EBL blocket.
Jag skall ta och maila Schaudt och fråga.


Mvh. Magnus
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej,

Frågade på Conrad supportt om deras solcellsladdregulator IVT MPPT-20 A artnr 110372 även kunde användas för GEL-batterier. Fick svaret nej! Ni som köpt sådana och har manualen...finns det inte någon omkopplingsfunktion till denna typ av batteri.

Mvh Owe
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej,

Frågade på Conrad supportt om deras solcellsladdregulator IVT MPPT-20 A artnr 110372 även kunde användas för GEL-batterier. Fick svaret nej! Ni som köpt sådana och har manualen...finns det inte någon omkopplingsfunktion till denna typ av batteri.

Mvh Owe


På IVT:s presentation av regulatorn IVT-Hirschau kan man läsa:

"Photovoltaic solar systems are usually run with lead-acid, maintenance-free lead-acid, lead-gel and lead-vlies batteries for storing the energy. Lead batteries must be protected against deep discharging and overcharging. The MPPT solar charge controller fulfils both requirements, the batteries are also perfectly maintained by an intelligent service mode. The internal microcontroller controls the switching thresholds for overvoltage/under voltage, load switch-off and reset voltage precisely at a stable temperature."

För mig betyder det att den ska funka. Den laddare från Ctek jag installerade i min bil har inte heller någon omkopplare utan det interna styrprogrammet känner av hur laddaren ska hantera batteriet.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Blev lite frågande till supportens svar....hade en känsla att det är som du sa. Därför frågan här. En modern laddregularor som denna borde rimligen kunna hantera alla typer av batterier.
Mvh Owe
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej, hej igen... :wink:

Innan jag avslutar min strida ström med inlägg, nu när jag är så gott som klar, hände följande:

Min fiffiga regulator, köpt via eBay fungerade inte, allt korrekt kopplat.
Eftersom jag inte orkar vänta tills kompensation kring detta, beställde jag idag
via Conrad.se IVT's 20Ah MPPT regulator inkl. fjärrkontroll/display.

Så, med express leverans har jag en regulator tills på Tor.
Då monteras den in och sedan bär det iväg för att fira Bröllopsdag över helgen.
Vart, ingen aning... Bara solen skiner och det finns en golfbana i närheten!

Jo en sak till: Schaudts EBL 269 laddare inte start batteriet via sol.reg. ingång; block 4.
Spelar ingen större roll... Bilen startar nog efter 5-6dagar fri-camping, annars blir det start kablar från bodelsbatteriet. :rolleyes:


Lycka till Alla ni andra med Era installationer, hoppas att Robbans tråd med dess inlägg är/blir till nytta!

Mvh. Magnus
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack Magnus, för EBL-kontaktdonet och för din positiva feedback!

Grattis och ha det så himla gôtt på er bröllpsdag! :music-icon::yes:

Julian
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Har nu fått ihop alla grejer jag tänkte mig - men inser att jag nog ska ha en fjärrkontroll/monitor oxå till min IVT regulator. Beställer en sån idag och kommer att börja montera så snart den kommer.

En tanke - om IVT regulator inte är tänkt för Gel-batterier - varför inte använda AGM istället. Dom är kemiskt/laddmässigt att betrakta som syrabatterier enligt en annan tråd här. Då slipper man blanda olika batterityper på samma laddare.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej,

Frågade på Conrad supportt om deras solcellsladdregulator IVT MPPT-20 A artnr 110372 även kunde användas för GEL-batterier. Fick svaret nej! Ni som köpt sådana och har manualen...finns det inte någon omkopplingsfunktion till denna typ av batteri.

Mvh Owe

MPPT-regulatorns uteffekt körs ju via Elektroblocket som står i läge Blei-Gel.
Kan tyckas att det är lite väl mycket reglering med två stycken regulatorer.
Men inte vågar jag släppa lös 22 Volt från solpanelen direkt in i ELB99 (alltså utan att använda MPPT-regulatorn). Kanske borde man, 2009, kunna förvänta sig av Schaudt att de tillverkar spänningsregulatorer till husbilar som klarar och justerar högre spänningar än 14,5 Volt (de flesta moderna apparater klarar idag arbetet med ett större spänningsspann), fast då konkurerar de antagligen med IVT.:rolleyes: Bägge företagen ingår väl i samma finansbolag!:cool:
Jag är tacksam för lite tekniska synpunkter för detta med dubbla regulatorer!
Julian
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Är fortfarande lite kluven till var jag ska koppla in strömmen från regulatorn.

Skrev en fråga till tillverkaren av laddaren (Calira) om man skulle/borde koppla via elboxen eller direkt på batteriet. När dom inte svarat efter ett par veckor ringde jag till Bergholm (generalagent för Knaus/Weinsberg) och frågade vad dom tyckte och lade ut frågan längre upp i denna tråd.

Fick svar i tråden om att koppla via säkrings/kopplingsboxen. Samma svar från generalagenten! Voila!
Allt frid och fröjd tills jag en vecka senare fick mail från Calira i Tyskland som avråder från koppling via säkringsboxen. Dom sa Koppla direkt till batteriet!??????? - utan vidare kommentarer.

Jag ringde generalagenten igen och dom blev förvånade. Skulle ta upp frågan centralt med Calira, men har inte återkommit med svar.

Själv tror jag amatörmässigt mera på att koppla via säkringsboxen på laddaren och kommer att göra så om jag inte hinner få svar från generalagenten. Fördelen är ju bland annat att då kan även startbatteriet laddas när bodelsbatteriet är fullt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.656
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har kopplat + på bobatteriet. Det laddar fint. Något förvånad hör jag ett "klick" från Elektroblocket, vilket indikerade att det också laddar startbatteriet - när bobatteriet nått rätt strömstyrka.
Det verkar vara egalt hur man får spänning till batteriet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Det er i dag flere ebl-er som har en god logikk, all aldning kan skje direkte til felles kontakt eller bobatteriet. Koblingen til felles ladepunkt gir den fordelen at en kan se hvor mye lading en har til enhver tid. Men ladning av bilbatteriet er styrt av spenningen på bil og bo batteriene, er det for lav spenning på bilbatteriet så får det ladning når spenningen over bobatteriet kommer over et bestemt nivå avhengig av type batteri. Er det tilstrekkelig spenning på bilbatteriet så slår releet ikke inn.
 
Toppen